سرور مجازی
فضای مجازی

ناسا صدای یک سیاهچاله و کهکشان آن را منتشر می‌کند

مسیه ۸۷ (M۸۷) یک کهکشان بیضوی شکل است که در فاصله ۵۵ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. در مرکز این کهکشان، سیاه چاله‌ای قرار گرفته که جرم آن ۶.۵ میلیارد برابر خورشید است. این اولین سیاهچاله‌ای بود که توسط پروژه تلسکوپ افق رویداد (EHT) تصویربرداری شد.

به گزارش space.com، دانشمندان ناسا با استفاده از داده‌های اشعه ایکس جمع‌آوری‌شده توسط رصدخانه پرتو ایکس چاندرا، داده‌های نوری جمع‌آوری‌شده توسط تلسکوپ فضایی هابل و امواج رادیویی ثبت‌شده توسط آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما (ALMA) نقشه‌ای به سبک راداری ایجاد کرده‌اند که صدای کهکشان M۸۷ را پخش می‌کند.

 برای ایجاد این صدا، دانشمندان طول موج سه نوع تابش الکترومغناطیسی ساطع شده مختلف را از محیط اطراف سیاهچاله و جت آن ترسیم کردند. در بالای نقشه راداری، بالاترین نت‌ها از پرتو‌های ایکس ثبت شده رصدخانه چاندرا و پایین‌ترین صدا‌های امواج رادیویی توسط تلسکوپ آلما (ALMA) وجود دارند. هنگامی که سه صدای تشعشع با هم ترکیب می‌شوند، یکی از بهترین دستگاه‌های نویز سفید کهکشانی را تولید می‌کنند.

یک سیاهچاله

دانشمندان با کمک کهکشان M۸۷، صدای خوشه‌ای کهکشانی به نام پرسئوس را ضبط کردند. خوشه‌ کهکشانی در صورت فلکی برسائوس که در فاصله حدود ۲۵۰ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد، در حال انتشار امواج فشاری (موج پی) با وسعت حدود ۳۰ هزار سال نوری به جهان است. این امواج فشاری از یک سیاهچاله در مرکز کهکشان پرسئوس ساطع می‌شوند.

سیاهچاله

دانشمندان توانستند امواج فشار را به امواج صوتی که انسان می‌تواند بشنود، تبدیل کنند. در ابتدا، فرکانس امواج صوتی در ۵۷ اکتاو کمتر از گوش انسان ثبت شد، اما پس از مقیاس بندی، فرکانس موج صوتی ۱۴۴ کوادریلیون بار بالاتر از فرکانس اصلی شنیده می‌شود


بیشتر بخوانید

  • نیروی درونی سیاهچاله‌ها چیست؟

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا