سرور مجازی
فضای مجازی

حملات سایبری با تولید تجهیزات و زیرساخت‌ها در داخل کنترل می‌شود

به تازگی دولت کانادا استفاده از تجهیزات شرکت‌های هواوی و ZTE را در شبکه‌های ۵G خود ممنوع کرده است.

دولت کانادا در بیانیه ای، به نگرانی‌هایی در حوزه امنیت ملی خود اشاره کرد و گفت که تامین کنندگان ممکن است مجبور شوند از دستورالعمل‌های فراقانونی تبعیت کنند که در تضاد با قوانین کانادا نباشد و برای منافع کانادا مضر نباشد.

در بخش دیگری از بیانیه دولت کانادا آمده است: دولت متعهد است که مزایای اجتماعی و اقتصادی ۵G و دسترسی به خدمات مخابراتی را به حداکثر برساند، اما نه به ضرر امنیت.

شبکه ارتباطات

شرکت‌های کانادایی موظفند تا سپتامبر سال جاری از خرید تجهیزات جدید ۴G یا ۵G از این شرکت‌ها، جلوگیری کنند و باید تا ۲۸ ژوئن ۲۰۲۴ تمام تجهیزات با برند ZTE و Huawei را، از شبکه‌های خود حذف کنند.

این اقدام کانادا را به آخرین عضو اتحاد اطلاعاتی Five Eyes تبدیل می‌کند که محدودیت‌هایی را برای استفاده از تجهیزات Huawei و ZTE در شبکه‌های ارتباطی خود اعمال کرده است.

شرکت‌های مخابراتی ایالات متحده آمریکا برای حذف و جایگزینی تجهیزات در شبکه‌های خود، تاکنون میلیارد‌ها دلار هزینه کرده اند. انگلیس نیز استفاده از تجهیزات هواوی را در سال ۲۰۲۰ ممنوع کرد و دستور حذف آن را تا سال ۲۰۲۷ صادر کرد. استرالیا و نیوزلند نیز استفاده از این تجهیزات را به دلایل امنیت ملی محدود کرده اند. ۴ کشور فوق به همراه کانادا، کشور‌های عضو اتحاد اطلاعاتی Five Eyes را تشکیل می‌دهند.

تجهیزات ارتباطی 2

سفارت چین نیز در کانادا در بیانیه‌ای در واکنش به اقدام اخیر کانادا، اظهار داشت: چین این حادثه را به طور جامع و جدی ارزیابی خواهد کرد و تمام اقدامات لازم را برای حفظ حقوق و منافع مشروع شرکت‌های چینی انجام خواهد داد.

البته این همه ماجرا نیست و روسیه نیز اعلام کرده است که به دنبال داخلی سازی فناوری و تجهیزات شبکه است. این تصمیم بعد از حملات سایبری پرتعداد به این کشور گرفته شد. بسیاری از سایت‌های دولتی، خبری و … روسیه، در روز‌ها و ماه‌های اخیر، مورد حمله سایبری قرار گرفته‎اند.

به گفته ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، این کشور باید با کاهش استفاده از نرم افزار و سخت افزار خارجی، دفاع سایبری خود را تقویت کند.

پوتین اخیرا بیان داشت: تلاش‌های هدفمندی برای غیرفعال سازی منابع اینترنتی زیرساخت‌های اطلاعاتی حیاتی روسیه در حال انجام است. تلاش‌ها برای نفوذ غیرقانونی به شبکه روسیه نیز بسیار زیاد است و ما باید امنیت اطلاعات در بخش‌های کلیدی خود را ارتقا دهیم و از فناوری‌ها و تجهیزات داخلی استفاده کنیم.

تجهیزات ارتباطی

البته دولت روسیه از مدت‌ها قبل قصد دارد زیربنای اینترنت داخلی خود را بهبود بخشد. حتی این کشور در تابستان ۲۰۲۱ میلادی چند آزمایش قطع ارتباط از اینترنت جهانی را نیز انجام داد.

شایان ذکر است تاکنون کشور‌های زیادی، سیاست‌های سختگیرانه‌ای را در حوزه صیانت از اطلاعات و ارتباطات خود اعمال کرده اند. در همین راستا کشور‌هایی که حساسیت‌های امنیتی بیشتری نسبت به زیرساخت‌های ارتباطی خود دارند تلاش می‌کنند که در زمینه تجهیزات کلیدی شبکه به سمت استفاده و تقویت تولیدات داخلی خود حرکت کنند.

به عنوان نمونه، ژنگفی، بنیانگذار شرکت هواوی که بزرگترین تأمین کننده تجهیزات مخابراتی در جهان است، در سال‌های نخست تأسیس این شرکت در جلسه‌ای با رئیس جمهور چین گفت: کشوری که از سوئیچ‌های خارجی استفاده می‌کند بخشی از ارتش خود را در اختیار خارجی‌ها قرار داده است.

البته علاوه بر چین، این سیاست در کشور‌های دیگری نظیر هند، ترکیه و ژاپن نیز دنبال شده است، چون از دید مباحث امنیتی و کلان کشور، دلایل زیادی برای تولید داخلی تجهیزات صنعت ICT وجود دارد.

پردازش ابری

در ایران نیز بخش قابل توجهی از سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، به عنوان اصلی‌ترین سند مربوط به زیرساخت‌های ارتباطی کشور، به الزامات امنیتی و پدافندی اختصاص دارد. در همین راستا نیز وزارت ارتباطات در سال ۹۷ از جمع آوری کامل روتر‌های شرکت آمریکایی سیسکو، به دلیل مسائل پدافندی خبر داد.

با این وجود به نظر می‌رسد با توجه حساسیت‌هایی که به لحاظ امنیتی در این حوزه برای ایران وجود دارد، برای مسئولان کشور سرمایه گذاری در تولید تجهیزات زیرساختی در کشور، توجیه پذیر است و مورد حمایت خواهد بود.


بیشتر بخوانید

  • هوش مصنوعی چگونه دنیای جدیدی را ایجاد می‌کند؟

گزارش از سید حسین موسوی

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا