سرور مجازی
فضای مجازی

جاذبه می‌تواند مهمترین مشکل انرژی تجدید پذیر را رفع کند

در سوئیس یک جرثقیل ۷۰ متری بلند وجود دارد که شش بازو از بالا بیرون زده که بلوک‌های غول پیکر را به سمت آسمان بالا می‌برند. اما این‌ها بلوک‌های ساختمانی نیستند و از جرثقیل هم برای ساخت و ساز استفاده نمی‌شود.

بر اساس گزارش tnbarg، این برج فولادی در واقع یک سیستم ذخیره‌سازی انرژی مکانیکی غول‌پیکر است که توسط استارت‌آپ آمریکایی-سوئیسی طراحی شده و برای ذخیره و آزادسازی انرژی، بر نیروی جاذبه و آجر‌های ۳۵ تنی متکی است.

هنگامی میزان مصرف برق زیاد نیست و تقضای کمی وجود دارد، جرثقیل از برق مازاد شبکه سوئیس برای بلند کردن آجر‌ها و چیدن آن‌ها در بالا استفاده می‌کند. هنگامی که تقاضای برق افزایش می‌یابد، آجر‌ها پایین می‌آیند و انرژی جنبشی در شبکه آزاد می‌شود. این روش در ظاهر ممکن است شبیه یک پروژه علمی مدرسه به نظر برسد، اما این شکل از ذخیره انرژی می‌تواند در ذخیره و استفاده از انرژی پاک حیاتی باشد.

رابرت پیکنی بنیانگذار Energy Vault می‌گوید: فشار بزرگی برای به کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد. اما او تاکید می‌کند تکیه بر انرژی‌های تجدیدپذیر برای انرژی ثابت بدون ذخیره انرژی غیرممکن است. برخلاف نیروگاه‌های سوخت فسیلی که می‌توانند شب و روز کار کنند، انرژی باد و خورشید متناوب هستند، به این معنی که اگر ابری خورشید را مسدود کند یا باد سرعت کمی داشته باشد، میزان تولید برق هم کاهش می‌یابد.

انرژی تجدیدپذیر

پیکنی می‌گوید برای رقابت با سوخت‌های فسیلی، باید انرژی‌های تجدیدپذیر را قابل پیش‌بینی کنید. به این معنا  که انرژی اضافی را ذخیره کرده و در هنگام نیاز از آن استفاده کرد.

جایگزین‌های باتری

یکی از راه حل‌های این مشکل باتری‌های لیتیوم یونی است که در حال حاضر به شبکه‌های برق در سراسر جهان متصل شده اند. آن‌ها را می‌توان با استفاده از برق تولید شده از باد و خورشید شارژ کرد و انرژی را در صورتی که به آن نیاز است، آزاد کرد. این فناوری در دهه‌های اخیر به سرعت پیشرفت کرده است. اما در بیشتر موارد برای ذخیره‌سازی انرژی در کوتاه‌مدت (تا شش ساعت) استفاده شده‌اند.

مشکل دیگر این باتری‌ها این است که لیتیوم یک منبع محدود است. فقط در نقاط خاصی از جهان یافت می‌شود و استخراج آن می‌تواند به محیط زیست آسیب برساند. در حالی که قیمت باتری‌ها در دهه گذشته به شدت کاهش یافته است، قیمت‌ها در سال ۲۰۲۱ شروع به افزایش کردند، زیرا تقاضای لیتیوم از عرضه پیشی گرفت.

با اشاره به همین دلایل پیکنی می‌گوید که با وجود اینکه باتری‌ها برای خودرو‌های برقی یا لوازم الکترونیکی کامپیوتری عالی هستند، اما برای تجارت در مقیاس بزرگ ایده‌آل نیستند.

ذخیره انرژی

به جای این باتری ها، شرکت Energy Vault تصمیم گرفت فناوری خود را بر اساس روشی که بیش از ۱۰۰ سال پیش توسعه یافته است، پیش ببرد که به طور گسترده برای ذخیره انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌شود. این روش به انرژی آبی ذخیره سازی پمپ شده معروف است. در دوره‌های خارج از اوج مصرف، یک توربین آب را از یک مخزن در زمین پایین‌تر به یک مخزن در زمین بالاتر پمپ می‌کند و در دوره‌هایی که تقاضای انرژی به اوج می‌رسد، آب از طریق توربین به پایین جریان می‌یابد و انرژی الکتریکی تولید می‌کند.

با انجام این کار، او می‌گوید که این شرکت به توپوگرافی وابسته نیست و نیازی به حفر مخازن یا ایجاد سد که می‌توانند اثرات منفی بر محیط زیست داشته باشند، ندارد.


بیشتر بخوانید

  • ساخت بزرگترین مزرعه خورشیدی شناور جهان در اندونزی

 

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا