سرور مجازی
zoomit

اروپا با لایحه بازارهای دیجیتال، انحصارطلبی شرکت‌های حوزه فناوری را از بین می‌برد

اپل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه‌ی فناوری در سطح دنیا است و سهم عظیمی در صنعت نرم‌افزار و سخت‌افزار دارد. آن‌طور که دیجیتال ترندز می‌نویسد اتحادیه‌ی اروپا با طرحی جدید در پی هدف‌قراردادن اپل است. لایحه‌ی بازارهای دیجیتال که هفته‌ی گذشته به‌صورت اولیه ارائه شد در تلاش است جلوی سیاست‌ شرکت‌های فناوری مبنی‌بر استفاده‌ی انحصاری از قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در محصولات خودشان را بگیرد.

وقتی به خانواده‌ی محصولات و سرویس‌های اپل نگاه کنید متوجه می‌شوید در صورت تبدیل شدن لایحه‌ی جدید اتحادیه‌ی اروپا به قانون، کوپرتینونشین‌ها به‌شدت تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

لایحه‌ی بازارهای دیجیتال اساساً به توسعه‌دهندگان متفرقه کمک می‌کند شانس بیشتری برای حضور موفقیت‌آمیز در صنعت موبایل داشته باشند. در حال حاضر فروشگاه‌های اپلیکیشن و سیستم‌های پرداخت متفرقه اجازه‌ی توزیع روی دستگاه‌های مبتنی‌بر سیستم‌عامل iOS را ندارند، بااین‌حال لایحه‌ی جدید اپل را ملزم‌به اضافه کردن فروشگاه و سیستم پرداخت متفرقه به آیفون‌ها می‌کند.

البته داستان به این‌جا ختم نمی‌شود. لایحه‌ی بازارهای دیجیتال همچنین از شرکت‌ها می‌خواهد بین سرویس‌ پیام‌رسان و اپلیکیشن تماس سیستم‌های عامل خود سازگاری ایجاد و امکان تبادل اطلاعات را در بین آن‌ها ممکن کنند. این یعنی در صورت تصویب لایحه‌ی جدید اپل مجبور می‌شود فریم‌ورک iMessage را دراختیار شرکت‌هایی مثل واتساپ قرار دهد.

اتحادیه‌ی اروپا قبلاً بارها در پرونده‌هایی با محوریت عملکرد ضدرقابتی، اپل را هدف قرار داده است و شماری از این پرونده‌ها به سیاست‌های این شرکت در قبال سخت‌افزار محصولات ارتباط داشته‌اند. به موجب بندی در لایحه‌ی بازارهای دیجیتال شرکت‌هایی نظیر اپل که نرم‌افزار و سخت‌افزار می‌سازند موظف‌اند قابلیت‌های سخت‌افزاری انحصاری را با توسعه‌دهندگان متفرقه نیز به اشتراک بگذارند.

مقاله‌های مرتبط:

  • لایحه اجبار اپل به عملی‌کردن سایدلود اپ‌ها روی iOS به تصویب مجلس سنا رسید
  • اتحادیه اروپا احتمالاً اپل را به‌دلیل رفتار انحصارگرایانه دادگاهی می‌کند

لایحه‌ی بازارهای دیجیتال هنوز به‌صورت رسمی تصویب نشده است، اما در مسیر تبدیل شدن به قانون قرار دارد. تقریباً تمامی دولت‌های عضو اتحادیه‌ی اروپا از این لایحه حمایت کرده‌اند و در ماه ژوئیه ۲۰۲۲ (تیر و مرداد ۱۴۰۱) در پارلمان اروپا رسیدگی نهایی به آن انجام خواهد شد. در صورت تصویب شدن لایحه، به شرکت‌ها ۶ ماه زمان داده می‌شود تا خودشان را با پیش‌نیازها تطبیق دهند. این یعنی احتمالاً تا پیش از پایان امسال شاهد آثار لایحه‌ی جدید خواهیم بود.

لایحه‌ی بازارهای دیجیتال اپل را مجبور به اعمال تغییراتی گسترده در مدل کسب‌و‌کار خود می‌کند و احتمالاً روی فعالیت‌های این شرکت در سایر نقاط دنیا نیز تأثیرات مهمی می‌گذارد. براساس آنچه از اپل دیده‌ایم، این شرکت احتمالاً در مناطقی که مجبور نباشد، از سیاست‌های لایحه‌ی جدید پیروی نخواهد کرد؛ بنابراین به‌این‌زودی‌ها شاهد اعمال تغییرات جدید اپل در آمریکای شمالی و آسیا نخواهیم بود.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا