سرور مجازی
فضای مجازی

افزایش ۷۴۰ درصدی توان رایانه‌ها با روش خنک کنندگی جدید

همه این تجربه را داشته ایم که یکی از دستگاه‌های الکترونیکی ما در هنگام کار، بیش از اندازه گرم شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، هم برای دستگاه و هم برای محیط اطراف خطرناک می‌شود، اما با در نظر گرفتن سرعت کار دستگاه ها، آیا گرمای بیش از حد آن‌ها قابل اجتناب است؟

بر اساس گزارش interestingengineering، محققان دانشگاه ایلینویز و دانشگاه کالیفرنیا، اخیرا اختراعی را معرفی کرده اند که می‌تواند وسایل الکترونیکی را موثرتر از راه حل‌های جایگزین دیگر خنک کند. با این اختراع امکان افزایش ۷۴۰ درصدی توان در هر واحد فراهم می‌شود.

تارک گابریل، نویسنده اصلی این تحقیقات و دانشجوی مهندسی مکانیک توضیح داد که روش‌های خنک کننده فعلی سه مشکل قابل توجه دارند. او می‌گوید اولین مشکل این است که این خنک کننده‌ها می‌توانند گران باشند و توسعه آن‌ها دشوار است. او مثال پخش کننده‌های حرارتی ساخته شده از الماس را مطرح می‌کند که واضح است بسیار گران هستند.

در مورد دوم او توضیح داد که چگونه فناوری‌های معمولی جلوگیری از پخش گرما معمولا در بالای دستگاه الکترونیکی قرار می‌گیرند. گابریل می‌گوید در بسیاری از موارد، بیشتر گرما در زیر دستگاه الکترونیکی تولید می‌شود و در واقع به این معنی است که مکانیسم خنک کننده جایی قرار ندارد که به آن‌ها نیاز است.

کارت گرافیک رایانه

به عنوان مشکل سوم هم گابریل می‌گوید که پخش کننده‌های حرارتی را نمی‌توان مستقیماً روی سطح وسایل الکترونیکی نصب کرد. آن‌ها نیاز به یک لایه از “مواد رابط حرارتی” دارند که بین آن‌ها قرار گیرد تا از تماس کامل اطمینان حاصل شود. با این حال، این ماده ویژگی انتقال حرارت ضعیفی دارد که در نتیجه تأثیر منفی بر عملکرد حرارتی می‌گذارد.

با این حال گفته می‌شود راه حل جدید محققان هر سه این مشکلات را برطرف می‌کند. آن‌ها از مس به عنوان ماده اصلی استفاده کردند که قیمت بسیار کمتری نسبت به الماس دارد.

همچنین حذف رابط حرارتی تضمین می‌کند دستگاهی که از راه حل جدید استفاده می‌کند به طور چشمگیری کوچکتر از نمونه‌های معمولی خود باشد. این به معنای توان بسیار بالاتر در هر واحد است.


بیشتر بخوانید

  • راهنمای مراقبت از دستگاه‌های الکترونیکی در برابر گرما

 

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا