سرور مجازی
zoomit

با وجود سقوط نتفلیکس، اشتراک‌های پریمیوم سرویس‌های استریم همچنان در حال افزایش است

نتفلیکس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان خدمات استریم اکنون در وضعیت متزلزلی قرار دارد. داده‌های Antenna نشان می‌دهد ۳٫۶ میلیون اشتراک در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۲ در این سرویس لغو شده‌اند که نسبت به آمار سه‌ماهه اول و سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱ حدود یک میلیون اشتراک بیشتر است.

درحالی‌که با سقوط نتفلیکس گمانه‌زنی‌هایی درمورد اینکه آیا صنعت SVOD (اشتراک ویدئویی درخواستی) به اوج رسیده و روند نزولی خود را آغاز کرده، مطرح شده است، اما داده‌های Antenna خلاف این پیش‌بینی‌ها را تأیید می‌کند.

تعداد مشترکان جدید سه ماهه نتفلیکس

به گزارش تک‌کرانچ و به‌نقل از Antenna، تعداد اشتراک‌های پولی SVOD در ایالات متحده نسبت به سه‌ماهه‌‌ی قبل چهار درصد و نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه سال گذشته ۲۴٫۷ درصد افزایش یافته است. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد صنعت SVOD در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۲ حدود ۳۷٫۴ میلیون مشترک جدید به سرویس‌های استریم اضافه و ۲۹٫۸ میلیون اشتراک در این سرویس‌ها لغو شده و این یعنی در بازه‌ی زمانی اشاره‌شده همچنان ۷٫۷ میلیون مشترک جدید در این سرویس‌ها اضافه شده است.

رشد مشترکان سرویس های SVOD در ایالات متحده

رقم ۳۷٫۴ میلیون مشترک با سه‌ماهه‌های گذشته نیز مطابق دارد اما به‌میزان درخورتوجهی نسبت به سال ۲۰۱۹ (قبل از همه‌گیری کووید ۱۹) بیشتر است. این رشد بیشتر ناشی از خدمات نوپای Peacock و Pramount Plus بود که در این مدت ۶٫۱ میلیون مشترک جدید در ایالات متحده جذب کردند.

برای مقایسه، در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۹ یعنی زمانی که بازار تحت سلطه‌ی نتفلیکس و Hulu بود (در آن زمان سرویس‌هایی مثل Peacock، دیزنی پلاس و HBO Max هنوز وجود نداشت)، در مجموع ۱۰٫۳ میلیون اشتراک جدید وجود داشت. این افزایش عظیم، نشان‌دهنده‌ی نرخ رشد مرکب سه‌ساله‌ی ۵۴ درصدی است.

درحالی‌که ممکن است رشد مشترکین سرویس‌های استریم درحال‌حاضر زیاد باشد، میزان لغو این اشتراک‌ها نیز افزایش درخورتوجهی یافته است. Antenna اعلام کرده حدود ۳۰ میلیون اشتراک در سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ لغو شده‌اند که ۱۲ درصد بیشتر از هر سه‌ماهه‌ی دیگری در تاریخ و همچنین ۴٫۵ برابر حجم اشتراک‌های لغوشده سه‌سال قبل است.

لغو اشتراک‌های سرویس‌های استریم جای نگرانی ندارد، زیرا اضافه شدن مشترکین جدید نشان می‌دهد کاربران درحال جهش هستند و همچنین به‌عنوان ریزش و بازگشت شناخته می‌شود. PeaCock، Paramount Plus و دیزنی پلاس حدود ۵۱ درصد از ثبت‌نام‌های جدید اشتراک‌های پریمیوم را در سه‌ماهه‌ی قبل به‌خود اختصاص داده‌اند. علاوه‌براین، سه‌ سرویس مورد اشاره در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۲ بخش بزرگی از ثبت‌نام‌های جدیدی را که از سرویس نتفلیکس کوچ کرده‌اند، تشکیل می‌دهند.

سهم سرویس های استریم از اشتراک های جدید

پیتر فوندولاس مدیر مرکز هاب گفت:

از دست دادن مشترکان نتفلیکس در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۲ و زیان‌های پیش‌بینی‌شده‌ی آن در سه‌ماهه‌ی بعدی، بخش کوچکی از پایگاه بزرگ مشترکین جهانی آن بوده است. در برخی مواقع، سرویسی به بزرگی نتفلیکس با نفوذ گسترده‌ی خود میان کاربران، فضای لازم برای رشد را نیز دراختیار دارد. به‌نظر ما و همچنین از نظر برخی تحلیلگران، اینکه تجربه‌ی نتفلیکس را به‌عنوان نشانه‌ای برای افول سرویس‌های پخش تلویزیونی درنظر بگیریم اشتباه است. جذابیت محتوای انحصاری پر سروصدا و راحتی محض برای تماشای محتوا براساس تقاضای کاربران، دو شاخصه‌ی مهم هستند که حداقل در کوتاه‌مدت، این خدمات را همچنان در مسیر رشد باقی نگه خواهد داشت.

نتفلیکس برای اولین‌بار طی ۱۰ سال گذشته، در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۲ حدود ۲۰۰ هزار مشترک خود را از دست داد. این کاهش، تعداد مشترکان نتفلیکس را به ۲۲۱٫۶ میلیون نفر رساند که از ۲۲۱٫۸ میلیون‌ نفر در سه‌ماهه‌ی قبل از آن کمتر شده است. طبق پیش‌بینی‌های نتفلیکس، ضرردهی این سرویس همچنان ادامه خواهد داشت و انتظار می‌رود این سرویس استریم در سه‌ماهه دوم حدود دو میلیون مشترک خود را از دست بدهد.

جهش بزرگ در مشترکان نتفلیکس از ژانویه‌ی ۲۰۲۲ یعنی زمانی‌ که این سرویس، قیمت خدمات خود را در تمام سطوح افزایش داد، مشاهده شد. نرخ ریزش کاربران فعال ماهانه‌ی این سرویس در ایالات متحده در ژانویه‌ی ۲۰۱۹ کمی بیش از دو درصد بود.

کاربران فعال ماهانه نتفلیکس

مقاله‌ی مرتبط:

  • تعداد قابل‌توجهی از کاربران قدیمی نتفلیکس در حال لغو اشتراک خود هستند
  • افت شدید ۳۷ درصدی ارزش سهام نتفلیکس در پی عملکرد ضعیف در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲

علاوه‌براین، داده‌های Antenna، نشان می‌دهد نرخ ریزش کاربران فعال ماهانه نتفلیکس ۰٫۹۵ درصد نسبت به ماه ژانویه ۲۰۲۲ افزایش یافته است؛ جایی‌ که جهش قیمت منجر به افزایش نرخ کاربران فعال این سرویس به سه درصد شد. تا پایان ماه مارس، نرخ ریزش کاربران فعال ماهانه‌ی نتفلیکس ۳٫۳ درصد بود. این نشان می‌دهد، سطح قیمتی ارزان‌تر در آینده و همچنین پشتیبانی از تبلیغات، ازجمله برنامه‌های این شرکت برای به‌حداقل رساندن ریزش کاربران است.

این داده‌ها در مجموع نشان می‌دهد که بازار استریم چقدر بی‌ثبات است. پیش‌بینی اینکه کدام سرویس می‌تواند به‌عنوان برترین شرکت استریم در صدر فهرست قرار گیرد بسیار سخت است، اما شرکت‌های معتبری مثل نتفلیکس باید در این راه تلاش کنند و استراتژی‌های جدیدی برای جذب مشترکان جدید ارائه دهند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا