سرور مجازی
zoomit

کاهش ۰/۱۲ درصدی ضریب نفوذ اینترنت ثابت در بهار ۱۴۰۱

به‌گزارش دیتاسنتر من، جدیدترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره وضعیت ارتباطات کشور در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۱، افزایش ۱/۵ درصدی ضریب نفوذ اینترنت همراه، کاهش ۰/۱۲ درصدی ضریب نفوذ اینترنت ثابت، عبور ضریب نفوذ موبایل از ۱۶۷ درصد و کاهش ضریب نفوذ تلفن ثابت به ۳۴/۶ درصد را نشان می‌دهد.

طبق گزارش سازمان رگولاتوری، تعداد مشترکان اینترنت 3G و 4G در اپراتور همراه اول بیش از ۵۱ میلیون مشترک است، ایرانسل بیش از ۴۱ میلیون مشترک اینترنت 3G و 4G دارد و این تعداد برای اپراتور رایتل بیش از ۴ میلیون و ۳۳۰ هزار مشترک برآورد شده است.

همچنین، در این گزارش آمده است که میزان مصرف اینترنت همراه در کشور در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری از ۳/۲ میلیارد گیگابایت گذشته است و در میان سه اپراتور همراه اول و ایرانسل و رایتل، ایرانسل بیشترین سهم از کل حجم اینترنت مصرفی کاربران را ازآنِ خود کرده است. اپراتورهای همراه اول و رایتل نیز پس از ایرانسل در رتبه‌های دوم و سوم مصرف اینترنت همراه قرار دارند.

مصرف اینترنت اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل

کاهش تعداد مشترکان اینترنت ثابت

آمارهای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حاکی از آن است که تعداد مشترکان اینترنت ثابت در بهار ۱۴۰۱ به ۱۱ میلیون و ۳۳ هزار مشترک رسیده است که از کاهش اندک تعداد این مشترکان درمقایسه‌با سه‌ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ خبر می‌دهد. این کاهش در حالی رخ داده است که دولت برنامه‌های جدی برای افزایش تعداد مشترکان اینترنت ثابت داشته و برای تحقق این امر تلاش فراوانی کرده است.

گزارش رگولاتوری درباره میزان استفاده از فیبر نوری نیز نشان می‌دهد در بهار سال جاری، تنها ۴ هزار مشترک به تعداد مشترکان فیبر نوری اضافه شده است. با‌‌‌توجه‌‌‌به تلاش دولت برای گسترش فیبر نوری، این آمار ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد و نشان می‌دهد هنوز میزان دسترسی بسیار اندکی به این فناوری در کشور وجود دارد.

وضعیت ارتباطات پهن باند ثابت و سیار

در بخش اینترنت ثابت تعداد، مشترکان ADSL و VDSL بیش از سایر انواع فناوری‌ها است و در میان مجموع مشترکان آن‌ها، ۵ میلیون مشترک از اینترنت ثابت شرکت مخابرات و ۳ میلیون از سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت (FCPها) استفاده می‌کنند. همچنین، اکثر این مشترکان از اینترنتی با سرعت ۲ تا ۱۰ مگابایت بر ثانیه استفاده می‌کنند.

همراه اول؛ دارای بیشترین خط فعال در کشور

گزارش سازمان تنظیم مقررات ضریب نفوذ موبایل در کشور را ۱۶۷ درصد عنوان کرده است که نشان می‌دهد رشد میزان استفاده از موبایل در کشور در ۳ ماه اخیر روند کُندی داشته است. در میان سه اپراتور تلفن‌همراه در کشور، همراه اول بیشترین خط فعال را دارد. تعداد مشترکان سیم‌کارت این اپراتور ۷۵ میلیون و ۴۳۷ هزار مورد بوده است و پس‌ازآن، ایرانسل با ۶۰ میلیون و ۷۲۵ هزار خط فعال در رتبه دوم قرار دارد. ۵ میلیون و ۲۸۱ هزار خط فعال نیز به اپراتور رایتل تعلق دارد.

اپراتورهای تلفن همراه

علاوه‌بر‌این، همراه اول با ۸۱ درصد بیشترین درصد پوشش جمعیتی اینترنت 4G را در کشور داشته و میزان پوشش‌دهی اینترنت 4G ایرانسل نیز ۶۱ درصد برآورد شده است.

۲۹ میلیون مشترک تلفن ثابت

طبق گزارش سه‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ رگولاتوری، ۲۹ میلیون و ۳۴۳ هزار مشترک فعال تلفن ثابت در کشور وجود دارند که حدود ۹۹ درصدشان مشترک شرکت مخابرات هستند. بر این اساس، ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور ۳۴.۶ درصد گزارش شده است که درمقایسه‌با سه‌ماهه آخر ۱۴۰۰ کاهش اندکی را نشان می‌دهد.

تعداد مشترکان تلفن ثابت

* گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره وضعیت ارتباطات کشور را از این‌‌جا ببینید.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا