سرور مجازی
فضای مجازی

کمک دهانه برخوردی مریخ به تاریخ گذاری رویداد‌های زمین شناسی

هنگامی که مریخ نوردها از سطح سیاره سرخ بازدید می‌کنند با کمک ابزار تحقیقاتی خود اطلاعاتی ارزشمند درباره تاریخچه زمین به دست می‌اورند. در همین راستا اخیرا مدارگرد مریخ اکسپرس با بررسی یک دهانه برخوردی (فرورفتگی که در مریخ براثر برخورد شهاب سنگ ایجاد شده) داده‌هایی را بدست آورد.

به گزارش سایت digitaltrends، این مدارگرد  با کمک ابزار دوربین استریو با وضوح بالا (HRSC) از سطح مریخ، عکسبرداری کرده و تصاویر را به زمین ارسال کرد. طبق گفته آژانس فضایی اروپا، تصاویر نشان می‌دهد که این فرورفتگی‌ها بخشی از یک گسل هستند که تقریباً ۱۵۰۰ مایل امتداد داشته و در اطراف لبه‌های آتشفشانی کم ارتفاع به نام آلبا مونس قرار گرفته‌اند.

براساس گزارش‌ها، دهانه برخوردی می‌تواند در تعیین قدمت ویژگی‌های گرابن‌ها(گسل تغییر شکل یافته) مفید باشد. این دهانه زمانی ایجاد شد که تکه‌ای از شهاب سنگ یا یخ در جو  به سیاره سرخ برخورد کرد.

دهانه برخوردی مریخ

همچنین ممکن است گرابن‌ها پس از برخورد شهاب سنگ‌ها به سیاره سرخ  شکل گرفته باشند. این یکی از راه‌هایی است که زمین‌شناسان با بررسی سن رویداد‌های زمین‌شناسی نسبت به دهانه‌های برخوردی، تصویری از تاریخ اجرام دوردست مانند مریخ یا ماه می‌سازند. 

عکس دهانه برخوردی مریخ

اگر با دقت به تصویر بالا نگاه کنید، می‌توانید یک دهانه برخوردی دیگر را ببینید، بسیار کوچکتر و در پایین سمت چپ دهانه اصلی قرار دارد که خطوط گسل را قطع می‌کند. این نشان می‌دهد که بسیار جوان‌تر است و در اثر ضربه‌ای که پس از شکل‌گیری سیستم گسل رخ داده، ایجاد شده است.


بیشتر بخوانید

  • دو ماموریت جدید در اولویت برنامه‌های ناسا قرار گرفت

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا