سرور مجازی
فضای مجازی

بازی‌های ویدئویی منجر به افزایش هوش کودکان می‌شوند

بسیاری از والدین هنگامی که فرزندانشان ساعت‌های طولانی به صفحه‌نمایش تلوزیون، گوشی، تبلت و رایانه خیره می‌شوند، نگران عواقب آن هستند که ممکن است باعث کم‌هوشی آن‌ها شود. با این حال یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که صرف زمان بیشتر از حد متوسط برای بازی‌های ویدیویی می‌تواند به تقویت هوش کودکان کمک کند.

به گزارش newatlas.com، محققان مؤسسه کارولینسکا در سوئد، آزمایش‌های روان‌شناختی را بر روی بیش از ۵ هزار کودک ۱۰ تا ۱۲ ساله انجام دادند تا توانایی‌های شناختی عمومی آن‌ها را اندازه‌گیری کنند. در این مطالعه از کودکان و والدین آن‌ها پرسیده شد که چه مقدار زمانی را صرف تماشای تلویزیون، فیلم، بازی‌های ویدیویی و تعامل با شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. محققان پس از دو سال پیگیر آن کودکان شدند تا تست‌های روانشناسی را مجددا تکرار کنند.

نتایج این مطالعه نشان داد، کسانی که بازی‌های بیشتری از میانگین تعیین شده، انجام می‌دادند، ضریب هوشی خود را حدود ۲.۵ امتیاز بیشتر از میانگین تعیین شده، افزایش دادند. همچنین این تحقیقات نشان داد که اثر مثبت یا منفی به دلیل تماشای تلویزیون یا رسانه‌های اجتماعی ثبت نشده است.

بازی های ویدیویی

تورکل کلینگبرگ، استاد علوم اعصاب شناختی در بخش علوم اعصاب در مؤسسه کارولینسکا می‌گوید، به طور متوسط کودکانی که در ده سالگی بازی‌های ویدیویی بیشتری انجام می‌دهند، باهوش‌تر از کودکانی نیستند که بازی نمی‌کنند، اما با گذشت دو سال بیشترین مقدار هوش را نشان می‌دهند.

باتوجه به این مطالعه، محققان یک شاخص هوش از پنج کار که عبارتند از دو کار در درک مطلب و واژگان، یکی در مورد توجه و عملکرد اجرایی، یکی در مورد ارزیابی پردازش دیداری فضایی و دیگری در مورد توانایی یادگیری ایجاد کردند. همچنین تکرار تست‌های روان‌شناختی در فواصل دو ساله، باعث می‌شود، محققان بتوانند چگونگی عملکرد کودکان را از یک جلسه آزمون به جلسه دیگر که متفاوت است، بررسی کنند و تفاوت‌های ژنتیکی که می‌تواند بر هوش تاثیر بگذارد یا با آن‌ها مرتبط باشد را کنترل کنند.


بیشتر بخوانید

  • آموزش موفقیت آمیز بازی کردن به موش‌ها

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا