نارضایتی مردم از کیفیت لوازم خانگی ایرانی/ شهروندان خواستار آزادسازی واردات
به گزارش تجارتنیوز، بازار لوازم خانگی سال جدید را در رکودی عمیق آغاز کرد. این در حالی است که با ممنوعیت واردات و ترک خاک ایران توسط شرکتهای خارجی، قرار بود تولیدکنندگان داخلی تمام نیاز بازار را از لحاظ قیمت و کیفیت تامین کنند.
هنوز سه سال هم از ترک خاک ایران توسط الجی و سامسونگ نمیگذرد که اکثر شهروندان قدرت خرید لوازم خانگی را از دست دادهاند. طوریکه اخیرا نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به تجارتنیوز اعلام کرد که دیگر کمتر کسی بدون اتکا به وام و تسهیلات موفق به تامین نیاز خود میشود.
گشتی در بازار امینحضور و جمهوری نیز نشان میدهد که قیمت برخی محصولات نسبت به سه سال پیش تا بیش از چهار برابر افزایش داشتهاند. گویا نبود برندهای خارجی بازار ایران را به جولانگاهی برای تولیدکنندگان تبدیل کرده تا آنها تا جایی که میتوانند بتازند.
مخاطبان تجارتنیوز نیز در واکنش به این اتفاقات اکثرا یک خواسته را مطرح کردهاند و آن هم آزادسازی واردات لوازم خانگی است. حتی برخی از شکلگیری اختلافات خانوادگی و به تاخیر افتادن ازدواجشان به دلیل قیمتهای سرسامآور محصولات ایرانی خبر دادهاند. محصولاتی که حتی از لحاظ کیفیت رضایتبخش نیستند.
نظر مردم درباره لوازم خانگی ایرانی چیست؟
در ادامه بخشی از نظرات مخاطبان تجارتنیوز را در رابطه با وضعیت بازار میخوانید. تعداد قابلتوجهی از شهروندان نسبت به نحوه قیمتگذاری لوازم خانگی ایرانی انتقاد دارند. برخی از آنها نیز نسبت به تقلبیبودن برندها و قطعات گلایهمندند.
«خدا وکیلی با چه رویی ادعای اجناس ایرانی دارید؟! من یک دستگاه ساید بیارزش به قیمت ۳۱ ملیون از اسنوا با «مارک تقلبی دوو» از نمایندگی تهران حدود ۹ ماه قبل خریداری کردم. از هفته اول یخساز ایراد دارد. پس از پیگیری و اعلام سه نوبت، مثلا کارشناس از دو ماه قبل تازه میگویند از شرکت درخواست قطعه کردیم موجود نیست. آخه چه تولید داخلی است؟ یک مشت کالای بنجل!».
«وقتی واردات رو میبندید همین میشه دیگه.».
«وقتی جلو واردات رو میگیرید کاملا مشخصه چی میشه. این رو یه بچه هم میدونه.».
«لوازم خانگی ایرانی اصلا کیفیت نداره. یخچال فریزر ایرانی خریدم؛ تو دو سال ۱۰ مرتبه خراب شد.».
مردم حق انتخاب ندارند
«تا زمانی که واردات آزاد نشه و رقابت به وجود نیاد وضعیت همینه؛ بدتر هم میشه. چرا واردات نمیشه؟ چون آقایان از ما بهتران در کلیه شرکتهای مادر سهام دارند. همین آقایان به خاطر منافع خودشان حق ملت را راحت به بهانهای درپیتی زیر پا میذارند. صدها شعار الکی برای گول زدن مردم آسیاب میکنند. در صورتی که اگر واردات باشد اینقدر فشار و گرانی معنی ندارد و همه چیز بعد از مدتی به آرمش میرسد.».
«با این شعار خرید کالای داخلی ملت رو بیچاره کردید. وقتی رقابت بین اجناس داخلی و خارجی نیست و واردات را حذف کردهاید، تولیدکنندگان داخلی با لوازم خانگی بنجل هر روز به ریش مصرفکنندگان میخندند. یک بخچال تولید داخل خریدهایم شب تا صبح خواب رو حروممون کرده با سر و صداش. خدا شاهده موتور یخچال، موتور آبسرد کنش سوخت. عوض کردیم دوباره موتور ابسردکنش سوخت قیدش رو زدیم. بماند!».
«بگذارید مردم آزاد باشند. شما چرا مردم را مجبور به خرید ناخواسته میکنید؟ مردم حق انتخاب ندارند.».
در این بین برخی از مخاطبان نیز به هزینه بالاتر تولید نسبت به واردات اشاره کردهاند. به عنوان مثال یکی از مخاطبان نوشت: «هزینه باربری کشتی، سود سازنده و فروشنده و … آخر نصف همان [هزینه تولید] جنس ایرانیه.».
ترفندی برای فروش
همچنین برخی شهروندان نسبت به ترفندهای فروش برخی برندهای ایرانی گلایه دارند. بهویژه آنکه یکی از تولیدکنندگان به پیشفروش محصولات روی آورده است. در حالی اکنون شاهد چنین اتفاقی هستیم که در زمان فعالیت رقبای خارجی در ایران، آنها چارهای جز ارائه تخفیفهای سنگین و قیمتهای بسیار پایین نداشتند.
«تولیدکننده لوازم خانگی ایرانی نه کیفیت رو لحاظ میکنه و نه مشتریمداری رو. من یکی از مشتریان یخچال […] بودم در ماه پیش که از بس من رو از بانک به فروشگاه و از فروشگاه به بانک فرستادند، در نهایت محصولی بهم ندادند خسته و منصرف شدم.».
در نهایت نیز باز هم به تکرار سرنوشت خودروسازی در صنعت لوازم خانگی رسیدهایم. «معلومه که رقابت قیمتها را میشکند. منتهی وقتی واردات را ممنوع کردید چه رقابتی؟! تولیدکنندگان داخلی یکهتازی میکنند و بلای خودروسازان به لوازم خانگی هم رسیده. اینها همه از تصمیمات غلط دولت سرچشمه میگیرد.».
قیمت لوازم خانگی تغییر کرد؟
تعدادی از مخاطبان نیز نسبت به اظهارات محمدحسین اسلامیان، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نقد داشتند. او در مصاحبه اخیر خود با تجارتنیوز از رکود بازار صحبت به میان آورد و اعلام کرد افزایش قیمتی وجود ندارد. اما گویا مخاطبان نظر دیگری در این زمینه دارند.
«چرا میگویید گران نشده؟ لباسشوئی پاکشوما ۱۵ درصدگران کرده. قیمتی که اسفند ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود، الان ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومنه. خود کارخانه قیمت داده. یا تو بازار نیستید یا ققط قیمت بعضی کالاها را میدانید.».
«کجا ثابت مانده؟! قیمت آبمیوهگیری پارس خزر بعد از عید بیش از ۱۵ درصد افزایش داشته است. حتما بقیه محصولاتش هم افزایش قیمت داشتند.».
آبرویی که تهدید میشود
در این بین برخی از مخاطبان نیز به پیامدهای اجتماعی افزایش قیمت لوازم خانگی اشاره کردهاند.
«همه چیز گران شد. با دو فرزند دم بخت چه کار کنیم؟ خدا برای ابرو ما فکری کن.».
«من دو ساله میخوام وسیله بخرم، نمیتونم. با این حقوق ریالی ازدواج نکرده تا مرز طلاق رفتم. مسئولان کجا هستند؟ پس همهشون فکر جییب خودشونند. سانسور نکن مشکلات مردم رو.».
برای مطالعه بیشتر خبر آخرین مهلت برای کاهش قیمت لوازم خانگی را بخوانید.