جالبترین حملههای تبلیغاتی بین گوگل، اپل و سامسونگ
بحث بین طرفداران برندهای فناوری همیشه بین کاربران وجود داشته است و این شرکتها نیز همیشه سعی دارند چنین بحثهایی را بین افراد ایجاد کنند. برخی از بزرگترین نامها در دنیای گوشیهای هوشمند مثل گوگل، سامسونگ و اپل، تبلیغاتی را در قالب «حمله» به رقبا منتشر کردهاند تا توجه کاربران به آنها جلب شود.
اما تبلیغات حمله چیست؟ تبلیغات یا کمپینهای تبلیغاتی کاملی که بهنحوی طراحی شدهاند تا محصول خود را برتر از محصول رقیب نشان دهند. اگر در دههی ۹۰ میلادی بزرگ شده باشید، ممکن است بازیهای سِگا در مقابل نینتندو را بهیاد بیاورید. همچنین در دههی ۲۰۰۰ میلادی، کمپینهای تبلیغاتی معروف رایانههای شخصی در برابر مک که توسط اپل راهاندازی شده بود از جمله این حملات تبلیغاتی محسوب میشود.
اما از آن زمان مدتها گذشته است و حالا تبلیغات فراتر از این است که صرفا اعلام کنیم «محصول ما خوب و محصول رقیب بد است». تبلیغات حملهای مدرن، مثل مواردی که قصد داریم در این مقاله آنها را مرور کنیم، میتواند بسیار جذاب است.
حال اجازه دهید برخی از بهترین تبلیغات گوگل، اپل و سامسونگ را تماشا کنیم؛ آگهیهایی که در آن، یک شرکت سعی دارد محصول رقیب را دربرابر محصول خود به چالش بکشد.
سامسونگ به ناچِ اپل سیلی زد
این کمپین تبلیغاتی بهطور مشکوکی از کانال رسمی یوتیوب سامسونگ ناپدید شده است، اما خوشبختانه نسخههایی از آن تهیه شده است و بنابراین همچنان میتوانیم با دیدن آن لذت ببریم.
در سال ۲۰۱۷، شرکت اپل گوشی هوشمند آیفون X را معرفی کرد؛ دستگاهی که اولین گوشی هوشمند مجهز به ناچ اپل بود. در آن زمان تقریبا همهی گوشیهای هوشمند بهجای بخش ناچ، از سبک هولپانج و حتی دوربین سلفی زیر نمایشگر بهره میبردند و حاشیههای بالا و پایین آنها یکسان بود.
بنابراین بریدگی غیرمعمول آیفون X، در آن زمان هدف مناسبی برای تمسخر بود و سامسونگ سریعا به اپل حمله کرد و کاربران خود را افرادی با مدل موی ناچ نشان داد و در عینحال، عملکرد دوربین آیفون با مسخره کرد. عدم وجود درگاه میکرو اسدی، درگاه ۳/۵ میلیمتری هدفون و البته نحوهی طراحی بخش ناچ، از جمله مواردی بود که سامسونگ در کمپین تبلیغاتی خود به آنها حمله کرد.
جالب اینکه سامسونگ مدتی بعد درگاه میکرو اسدی و درگاه هدفون را از محصولات ردهبالای خود حذف کرد.
مدتی بعد، اپل شارژر را از جعبهی گوشیهای خود حذف کرد و سامسونگ نیز این اقدام را به تمسخر گرفت.
گوگل: وقتی تولیدکنندهی گوشی قدیمی شما، مدل جدیدی تولید نمیکند
گوگل نیز یکی از تبلیغات اخیر خود را حذف کرده است. تبلیغی که با متن زیر شروع شد:
۱۱۳ دلیل برای اینکه چرا وقتی تولیدکننده قدیمی گوشی شما، تولید محصولات جدید را متوقف کرد باید به گوشیهای گوگل پیکسل روی بیاروید.
در این تبلیغ به الجی اشاره شده بود، اما گوگل کمتر از یک هفته پس از انتشار آن، کمپین خود را متوقف کرد.
در آگهی مورد اشاره، دلایلی برای خرید گوشی گوگل پیکسل ارائه شده بود که البته بعضی از این دلایل جنبه طنز داشت. امیدواریم گوگل این تبلیغ را دوباره منتشر کند.
اپل در مورد حفظ حریم خصوصی، اندروید را آموزش میدهد
منطقی است که فرض کنیم این تبلیغ، گوگل یا بهطور کلی سیستمعامل اندروید این شرکت را مسخره میکند.
همانطور که احتمالا میدانید، حریمخصوصی یکی از بزرگترین ویژگیهای گوشیهای سری آیفون محسوب میشود که به فروش بالای این محصول کمک کرده است. دلیل بسیاری از کاربران برای خرید آيفون، این است که برنامههای مختلف آنها ردیابی نکند. علاوهبر این دارندگان آیفون دقیقا میدانند هر اپلیکیشن چه دادههایی از آنها درخواست میکند.
در این آگهی مردی نشان داده شده است که در طول روز، افراد بیشتری شروع به تعقیب وی میکنند، که البته این مورد نشاندهندهی شرکتهایی است که اطلاعات خصوصی افراد را جمعآوری میکنند.
در پایان تبلیغ، او فقط مینشیند و یک آیفون را از روی میز برمیدارد و روی دکمهی Ask App Not to Track کلیک میکند؛ قابلیتی که احتمالا دارندگان گوشیهای آیفون با آن آشنایی دارند. این بخش از یک پیام پاپآپ است که معمولا هنگام نصب یک اپلیکیشن جدید نشان داده میشود. این ویژگی به کاربران اجازه میدهد تا امکان ردیابی را برای هر اپلیکیشن فعال یا غیرفعال کنند.
با درنظر گرفتن اخباری که اخیرا درمورد فیسبوک منتشر شده است، ظاهرا بسیاری از کاربران آيفون ترجیح میدهند بههیچوجه ردیابی نشوند.
نوکیا اپل را مسخره کرد
جای تعجب نیست که این تبلیغ قدیمی از کانالهای رسمی حذف شده باشد، زیرا در آن یکی از گوشیهای قدیمیتر این برند یعنی نوکیا لومیا نشان داده میشود که البته این محصول دیگر در بازار عرضه نمیشود، اما تبلیغ آن بسیار جذاب و خندهدار است.
این آگهی، دستیار صوتی سیری اپل را بهعنوان یک دستیار مجازی با قابلیتهای بسیار ابتدایی وصدای رباتیک بهتصویر میکشد، درحالیکه دستیار مجازی کورتانا مایکروسافت (که در آن زمان در لومیا ارائه شده بود) قادر به انجام کارهای پیچیده بوده و گفتار آن با صدای طبیعی است.
آیا کورتانا امروزه حتی در ویندوز وجود دارد؟ به هرحال۷ این یک تبلیغ جالب و خاطرهانگیز محسوب میشود. اگر منصفانه قضاوت کنیم، دستیار کورتانا در سال ۲۰۱۴ یکی از بهترین دستیارهای موجود در بازار بود.
سامسونگ یک ضربه مشکوک به کاربران اپل میزند
این یک تبلیغ قدیمی است، اما همهچیز در دههی گذشته تغییر نکرده است. این آگهی نشان میدهد که طرفداران اپل برای خرید جدیدترین مدل گوشیهای آیفون در صف ایستادهاند و فقط ۹ ساعت تا ورود به فروشگاه زمان باقی مانده است.
در این آگهی، کاربران آیفون جملاتی مثل «باتری ناقص بهنظر میرسد» و «اگر مدل جدید با مدل قبل شبیه باشد، دیگران از کجا میفهمند که من گوشی خود را ارتقاء دادهایم؟» را بیان میکنند.
سپس یک کلیشه رخ میدهد. کاربران سامسونگ اتفاقا درهمان نزدیکی ایستادهاند و چشم همهی افرادی که در صف خرید آیفون هستند، بهسمت گوشیهای سامسونگ جلب میشود.
مردی در همان نزدیکی، به طرفداران آیفون اجازه میدهد به گوشی سامسونگ وی نگاه کنند که در آن زمان قطعا ابعاد بسیار بزرگتری از آیفون داشت و بههمین دلیل طرفداران اپل در مورد گلکسیهای سامسونگ میگویند: «این واقعا بزرگ است» و «این واقعا عالی است».
گوگل اپل را ترول میکند
گاهی تبلیغات اپل برای ایجاد ارتباط فکری و عاطفی بین محصولات این شرکت و کاربرانش، بسیار پرمدعا و در برخی موارد عجیب بهنظر میرسند.
در این تبلیغ ترول، گوگل واقعا به تمسخر اپل میپردازد و در آن صدایی شبیه به جانی آیو، به عمق کامل بودن یک دایره میپردازد.
جانی آیو، طراح پروژههای الپ بود که در گذشته واقعا در برخی از تبلیغات اپل حضور داشت.
سامسونگ در مقابل اپل: بزرگنمایی فضا
طبق معمول، وقتی سامسونگ یک گوشی جدید عرضه میکند، مشتاق است به ما نشان دهد که محصول جدیدش چقدر بهتر از آیفون است. در این مورد، درواقع چند تبلیغ از جانب غول فناوری کرهای منتشر شده است که البته روی یکی از آنها تمرکز خواهیم کرد، زیرا شامل جالبترین و خندهدارترین مقایسه است.
این آگهی نشان میدهد که وقتی صحبت از بزرگنمایی دوربین بهمیان آيد، گلکسی اس ۲۱ الترا 5G، با قیمت ۱۲۰۰ دلاری در مقابل آیفون ۱۲ پرومکس با قیمت ۱۱۰ دلار، چه عملکردی از خود نشان میدهد. برای نشان دادن برتری گلکسی اس ۲۱ الترا، میبینیم که با بزرگنمایی روی ماه (بزرگنمایی دیجیتال ۱۰۰ برابری، یک تصویر شفاف از سوژه ثبت میشود؛ این درحالی است که بزرگنمایی دیجیتال ۱۲ برابری آیفون نمیتواند بیش از یک لکهی سفید و کوچک و تار از ماه ثبت کند.
سؤال اینجا است که آیا کاربران گلکسی اس ۲۱ الترا را فقط برای قابلیتهای بزرگنمایی آن خریداری میکنند؟
آیا این تبلیغات روی شما تأثیر داشته است؟
در این مقاله برخی از تبلیغات جذاب و گاها خندهداری شرکتهای بزرگ تولیدکنندهی گوشیهای هوشمند علیه یکدیگر را مرور کردیم. درواقع شرکتها قصد دارند با این نوع آگهیها، رقبای خود را تا آنجا که امکان دارد از میدان بهدر کنند.
آیا این نوع تبلیغات روی انتخاب شما تأثیر داشته است؟ لطفا تجربهی خود را از دیدن این نوع آگهیها با mydtc و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.