جهش قیمت در بازار خودرو علی رغم تعطیلی بازارهای رسمی
از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون سنگینترین رکود ممکن در بازار خودرو در خرداد ماه رخ داده و معلوم نیست که این رکود تا کی ادامه یابد. هرچند پیشبینی میشود که با اعلام نتایج انتخابات ریاستجمهوری و مشخص شدن تکلیف برجاک خرید و فروش خودرو مجددا از سر گرفته شود. کرونا نیز مزید بر علت شده و بر رکود بازار خودرو میافزاید
جهش قیمت در بازار خودرو علی رغم تعطیلی بازارهای رسمی [به روز رسانی] – تیر ۱۴۰۰
سه شنبه هفته گذشته بود که روند قیمت خودروهای پر تیراژ در بازار مورد بررسی قرار گرفت. در حالی که همچنان بازار رسمی برای خرید و فروش خودرو تعطیل است اما همچنان روند صعودی قیمتها ادامه داشته و طی روزهای اخیر تندتر هم شده است؛ به طور مثال از روز گذشته پراید ۱۱۱ که از حدود یکسال گذشته دیگر تولید نمیشود و موجودیهای بازار آزاد متعلق به نهایت چند ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ است، به یکباره چهار میلیون تومان گرانتر شده و در حال حاضر ۱۳۸ میلیون تومان قیمت دارد. البته که قیمتگذاریها صورت میگیرد اما خریداری نیست!
طبق بررسیهای صورت گرفته از قیمتها در بازار خودرو و مقایسه آنها با قیمتها در هفته گذشته، در پرتیراژهای گروه صنعتی ایرانخودرو، سمند LX با افزایش شش میلیون تومانی ۲۱۳ میلیون تومان قیمت دارد. البته بیشترین افزایش قیمت در محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو متعلق به پژو پارس سال و پژو ۲۰۷ اتوماتیک است که هریک با هفت میلیون افزایش قیمت به ترتیب امروز (سهشنبه) پژو پارس سال ۲۵۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۳۹۲ میلیون تومان تعیین قیمت شدهاند.
همانطور که اشاره شد پس از این دو محصول، سمند LX شش میلیون تومان و پس از آن دنا پلاس توربو دندهای نسبت به هفته گذشته پنج میلیون افزایش قیمت داشته و به ۳۷۵ میلیون تومان رسیده است.
دو محصول پژو ۴۰۵ GLX و پژو ۲۰۶ SD V8 هریک چهار میلیون تومان گرانتر شدهاند و اکنون پژو ۴۰۵ GLX حدود ۲۰۷ میلیون تومان و همچنین پژو ۲۰۶ SD V8 نیز ۲۷۷ میلیون تومان قیمت دارند.
پژو ۲۰۶ تیپ۵ و دنا نیز هرکدام سه میلیون تومان افزایش قیمت داشته و امروز به ترتیب ۲۶۵ میلیون (پژو ۲۰۶ تیپ ۵) و ۲۹۵ میلیون تومان (دنا) قیمتگذاری شدهاند. البته در مواردی معدود پژو ۲۰۶ تیپ ۵ حدود ۲۶۷ میلیون تومان هم قیمتگذاری شده است.
در محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو محصولاتی همچون پژو ۲۰۶ تیپ ۲، رانا LX، رانا پلاس (۱۳۹۹) و هایما S7 توربو از ثبات قیمت نسبت به هفته گذشته برخوردار بودهاند. تنها پژو ۲۰۷ دندهای با سه میلیون تومان کاهش قیمت به ۲۹۳ میلیون تومان رسیده است.
افزایش ۱ تا ۴ میلیون تومانی محصولات سایپا
در محصولات پرتیراژ گروه خودروسازی سایپا نیز روند افزایشی قیمتها دیده میشود.
محصولات خانواده پراید علیرغم اینکه یکسال است خط تولیدشان متوقف شده است، همچنان در بازار آزاد موجود هستند و مشمول افزایش قیمت قابل توجه میشوند. طی یکی دو روز اخیر پراید ۱۱۱ چهار میلیون تومان گران شده و از ۱۳۴ میلیون به ۱۳۸ میلیون تومان رسیده است!
پراید ۱۳۲ نیز تنها مدل ۱۳۹۸ آن در بازار وجود دارد هم دو میلیون تومان گرانتر شده و امروز ۱۲۱ میلیون تومان قیمت دارد.
پراید ۱۳۱ و تیبا نیز هر یک با افزایش یک میلیون تومانی قیمت در بازار آزاد مواجه شده و در حال حاضر به ترتیب سایپا ۱۳۱ حدود ۱۲۵ میلیون تومان و تیبا ۱۳۲ میلیون تومان قیمت دارند.
دیگر محصولات این خودروساز همچون ساینا، تیبا ۲ و کوییک هم نسبت به هفته گذشته تغییر قیمت نداشتهاند و بر این اساس همچنان ساینا ۱۴۷ میلیون تومان، تیبا ۲ ۱۴۰ میلیون تومان و کوییک دندهای ۱۵۰ میلیون تومان قیمت دارند.
پراید وانت (سایپا ۱۵۱) نیز بهعنوان تنها بازمانده خانواده در حال تولید محصولات خانواده پراید ۱۴۴ میلیون تومان قیمت دارد. کوییک R نیز ۱۶۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده است.
لازم به ذکر است همانطور که اشاره شد، قیمتهای رسمی در نتیجه معاملات رسمی در واحدهای صنفی و نمایشگاههای رسمی به سبب تعطیلی محدودیتهای کرونایی وجود ندارد و قیمتهای اعلامی برای محصولات و میزان نوسانات آنها حاصل بیشترین میزان آگهیهای درج شده برای فروش است.
بازار خودرو چشم انتظار نتیجه مذاکرات وین [به روز رسانی] – خرداد ۱۴۰۰
این نخستین باری نیست که شاهد چنین رفتارهایی از سوی خریداران بازار خودرو هستیم. به عنوان نمونه بازار خودرو در آستانه انتخابات ریاستجمهوری آمریکا در سال گذشته مجددا با رکود سنگین مواجه شده بود و تا مشخص شدن نتیجه انتخابات و ثابت ماندن نرخ ارز خریداران این بازار راضی به از سر گرفتن معاملات نشدند.
نکتهای که در این میان وجود دارد آن است که هرچند بازار خودرو در شرایط فعلی در رکود کامل به سر میبرد، اما قیمتها گاها تا یک میلیون تومان نیز افزایش یافته و نوسانی میشود. ریشه این نوسانات نیز در تغییرات نرخ ارز است. قیمت ارز در چند روز اخیر افزایشی بوده و از همین رو بازار خودرو متاثر از آن با رشد نسبی قیمت مواجه شده است.
دلیل این رکود چیست؟
رکود خرداد ماه سال ۱۴۰۰ بازار خودرو به این دلیل است که بسیاری از خریداران نهایی بازار تصور میکنند که با مشخص شدن نتیجه سیزدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری، نوسانات نرخ ارز کاهش یافته و انتظارات تورمی از بین میرود. از همین رو خیلیها خرید خودرو را بهتعویق انداختهاند تا شاید در آینده بتوانند خودرو مورد نظرشان را با قیمت کمتری خریداری کنند.
نکتهای که نباید فراموش کرد آن است که بازار خودرو کشور ما به شدت تحت تاثیر تصمیمات سیاسی بوده و اصلا مشخص نیست که با اعلام نتیجه نهایی انتخابات پیشرو منحنی نرخ ارز کاهشی شده و به دنبال آن قیمت خودرو در بازار آزاد نیز نزولی شود.
تعدادی از کارشناسان برخلاف خریداران بازار خودرو، نزولی شدن بهای خودرو را چندان موثر از انتخابات ریاستجمهوری نمیدانند و معتقد هستند که این نتیجه برجام است که عامل اصلی تاثیرگذار در بازار خودرو است.
در واقع تنها در حالتی که احیای برجام با موفقیت صورت پذیرد میتوان انتظار داشت که خودروهای عرضه شده در بازار با کاهش قیمت مواجه شده و صد البته که این موضوع نیز با گذر زمان عملیاتی خواهد شد.