سرور مجازی
zoomit

پردازنده‌ معرفی‌نشده‌ اینتل i5-12400F می‌تواند عملکرد Ryzen 5 5600X را با نصف قیمت ارائه دهد

نکته‌ی جالب این است که نشریه‌ی فرانسوی Compotir Hardware موفق شده به یکی از این پردازنده‌های عرضه‌نشده، یعنی Core i5-12400F، دسترسی پیدا کند. این مدل از شش هسته‌ی پردازشی و شش ترِد بهره می‌برد که با اطلاعاتی که قبلا در‌مورد آن فاش شده بود، مطابق دارد. این نشریه فاش کرده است که درواقع دو نوع دای از پردازنده‌های سری آلدرلیک وجود دارد. i5-12400F از دای کوچک‌تر بهره می‌برد و فقط به شش هسته‌ی Golden Cove مجهز شده است و از هسته‌های Gracemont/Atom/Efficient بهره نمی‌برد.

به‌گزارش ویدئو کاردز، این اولین پردازنده‌ی سری non-K اینتل محسوب می‌شود که قبل از عرضه به بازار مورد بررسی قرار گرفته است. طبق گزارش‌ها، پردازنده‌ی بررسی‌شده نمونه‌ای مهندسی و کد نام آن S-Spec QYHX است. بررسی این نمونه می‌تواند تا حدودی عملکرد مدل نهایی را به‌ ما نشان دهد.

توان مصرفی واقعی پردازنده‌ی Core i5-12400F اینتل معادل ۶۵ وات است. Comptoir Hardware اعلام کرده است که مادربرد محدودیت ۱۱۷ وات را به‌طور خودکار تنظیم خواهد کرد که این مورد احتمالا یکی از ویژگی‌های پردازنده‌ی مورداشاره خواهد بود.

فرکانس هر هسته‌ی این نمونه بین ۸۰۰ مگاهرتز تا ۴/۴ گیگاهرتز برآورد شده است. پس از رسیدن به Tau (دوره‌ای که پردازنده در آن می‌تواند در حالت PL2 باقی بماند) نیز، فرکانس این تراشه به ۳/۴ گیگاهرتز کاهش یافته است.

Intel Core i5-12400F cpu-z

این پرازنده روی سیستم مجهز به ویندوز ۱۱ با حافظه‌ی رم DDR5 آزمایش شده است. البته نشریه‌ی فرانسوی هیچ اطلاعاتی درمورد فرکانس کاری رم استفاده‌شده در این بررسی ارائه نکرده است. علاوه‌براین، سیستم به‌کاررفته به کارت گرافیک Radeon RX 6900 XT مجهز بوده است. در‌ادامه، نتایج به‌دست‌آمده از CPU-Z ،Cinebench، عملکرد کلی و مصرف انرژی آورده شده است.

پردازنده‌ی اینتل Core i5-12400F در CPU-Z (یک ترد / سمت چپ، چند ترد / سمت راست):

Intel Core i5-12400F

پردازنده‌ی اینتل Core i5-12400F در Cinebench R23 (یک ترد / سمت چپ، چند ترد / سمت راست):

Intel Core i5-12400F

عملکرد پردازنده‌ی اینتل Core i5-12400F در بازی (۱۲ بازی / سمت چپ) و مصرف انرژی در سمت راست:

 Intel Core i5-12400F عملکرد

پردازنده‌ی Core i5-12400F اینتل رقیبی شایسته برای تراشه‌ی Ryzen 5 5600X شرکت AMD است؛ زیرا Ryzen 5 5600X نیز از شش هسته‌ و دوازده ترد بهره می‌برد و تفاوت بین این دو پردازنده، قیمت بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر مدل اینتل است.

SKU سابق از سری Rocket Lake-S قیمتی درحدود ۱۵۷ دلار داشت که تقریبا نصف قیمت نمونه‌ی Ryzen است.

عملکرد هر دو پردازنده در اجرای بازی‌ها تقریبا یکسان است و مصرف انرژی آن‌ها نیز فقط چند وات اختلاف دارد. اگر نتایج این آزمایش نشان‌دهنده‌ی عملکرد واقعی Core i5-12400F باشد، در این شرایط این تراشه که در دو ماه آینده دردسترس قرار خواهد گرفت، به رقیب قدرتمندی برای Ryzen 5 5600X شرکت AMD تبدیل خواهد شد.

نظر شما درمورد عملکرد پردازنده‌ی اینتل Core i5-12400F چیست؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا