۳۵۰ هزار کسب و کار ایرانی در بستر اینترنت فعالیت میکنند
در همین رابطه فرانک ابوالمعصوم مدیر واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درباره آخرین آمار استفاده از بسترهای مجازی برای کسب درآمد، به ایرنا گفت: بر اساس برآوردی که در مرکز انجام شده، اکنون نزدیک به ۳۵۰ هزار کسب و کار اینترنتی در کشور فعال است که صاحبان آنها با بهره بردن از اینترنت به کسب درآمد مشغول هستند. البته این آمار کسب و کارهایی که فقط روی شبکههای اجتماعی مشغول فعالیت هستند را شامل نمیشود.
ابوالمعصوم با بیان اینکه بر اساس آماری که ما از میزان تراکنشهای خرید اینترنتی داریم میتوانیم یک چشمانداز کلی از اینکه افراد چه میزان از نیازها را از طریق خرید اینترنتی تامین میکنند، داشته باشیم، ادامه داد: آماری از اینکه مردم چه میزان از نیازهای روزمره خود را از این طریق تامین میکنند در دسترس نیست، اما با آماری که از خریداران بالقوه اینترنتی، تعداد کاربران اینترنت، شبکههای اجتماعی و ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند در کشور وجود دارد، میتوان نمونه آماری از افرادی به دست آورد که با استفاده از بستر اینترنت، خریداران بالقوه کسب و کارهای اینترنتی هستند.
وی گفت: کسب و کارهای اینترنتی بیشتر در شهرهای بزرگ با استقبال روبرو شدهاند که از جمله آنها میتوان به استانهای تهران، فارس، اصفهان، تبریز و خراسان رضوی اشاره کرد.
مدیر واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی افزود: اکنون ضریب نفود اینترنت در کشور ۱۱۲ درصد است و ۹۴ میلیون کاربر اینترنت داریم که این آمار نشان میدهد از لحاظ کاربر اینترنت، دسترسی خوبی در کشور فراهم است.
ضریب نفود ۷۵ درصدی شبکههای اجتماعی در زندگی مردم
ابوالمعصوم تاکید کرد: با توجه به اینکه ضریب نفود شبکههای اجتماعی ۷۵ درصد است و ۵۴ میلیون کاربر شبکه اجتماعی داریم، تقریبا میتوان گفت به همین میزان دسترسی به تلفن همراه هوشمند وجود دارد.
وی افزود: این مسئله میتواند به این نکته صحه بگذارد که کاربران اینترنت حداقل اگر یک بار تجربه خرید اینترنتی دارند و میتوان آنها را به عنوان خریدار اینترنتی محاسبه کرد. این آمار میتواند بیانگر این باشد که مردم چقدر از نیازهای خودشان را از بستر پلتفرمها و شبکههای اجتماعی تامین میکنند.
مدیر واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تصریحکرد: آمارها نشان میدهد با شیوع کرونا افراد اقبال بیشتری به خردهفروشی و خریدهای سوپرمارکتی دارند و نیازمندیهای خرد افراد بیشتر از قبل توسط خرید اینترنتی تامین میشود.
ابوالمعصوم گفت: پیش از این افرادی که برای تامین نیازهای خود از بستر اینترنت استفاده میکردند قشر خاصی بودند و بیشتر خریدهای اینترنتی در حوزه خریدهای سوپرمارکتی و نیازهای خرد اولیه نبود، اما طبق آمار جهانی و آماری که در کشور خودمان وجود دارد، افراد اکنون به به این سمت حرکت کردهاند که مایحتاج روزانه خود را زا طریق اینترنت تامین کنند.
وی درباره رویکردی که کسب و کارهای سنتی در مقابل این تغییرات در پیش گرفتند، گفت: اتفاقا به این واسطه، فرصت خوبی نیز نصیب کسبوکارهای سنتی شد. کسانیکه علاقهای به استفاده از بستر اینترنت نداشتند نیز به دلیل شرایطی که وجود داشت به سیستم کسب و کارهای اینترنتی پیوستند. شدت گرفتن شیوع کرونا و محدویتهایی ایجاد شده به واسطه آن، باعث شد کسبوکارهای سنتی دنبال راه جایگزین برای فروش باشند و تجارت الکترونیکی راهکار مناسبی برای این قشر بود.
ابوالمعصوم افزود: برگزاری جشنوارههای خرید مجازی، راهاندازی سامانهای صنوف و بازارگاه آنلاین که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایجاد شده، فضایی را مهیا کرده تا کسب و کارهای سنتی به بسترهای آنلاین وصل شوند و تجارتشان را از آن طریق انجام دهند. این اقدام، گام بزرگی در توسعه اقتصاد دیجیتال است.