تولید جگوار XJ برای همیشه متوقف شد؛ پایانی بر ۴۰ سال رقابت با ب ام و
با روی کار آمدن تیری بالور (Thierry Bollore) و تکیه زدن وی به صندلی مدیرعاملی جگوار لندرور از سپتامبر ۲۰۲۰، تغییراتی در سیاستها و استراتژیهای این گروه خودروسازی رخ داده و حذف برخی محصولات در دستور کار قرار گرفته است. سدان لوکس XJ یکی از این مدلها محسوب میشود که با تصمیم آقای بالور تولید آن خاتمه پیدا کرده است. از نظر این مدیرعامل ۵۸ ساله فرانسوی، جگوار نباید از رقبای خود تقلید کند و xj از اساس برای رقابت با محصولات بی ام و شکل گرفتهبود و حالا ضرورتی بر ادامه این رقابت نافرجام وجود ندارد.
مدیرعامل پیشین جگوار لندرور معتقد بود محصولات جگوار باید با تولیدات برندی چون بامو رقابت داشته باشند. با آنکه این سیاست تا حدودی موفقیتآمیز بود، ولی آقای بالور این سوال را مطرح میکند که چرا یک مشتری باید محصولی را خریداری نماید که تقلیدی از مدلی دیگر است؟
آقای بالور اعتقاد دارد جگوار باید خودروهایی تولید کند که در نوع خود کاملا منحصر بفرد هستند و اثری از تقلید در آنها دیده نمیشود. وی در واقع میخواهد مدلهای مزین به نشان جگوار، دارای خصوصیات و ویژگیهای خاص خود باشند. آنطور که تیری بالور در مصاحبه خود با نشریه اتوکار انگلستان اضافه کرده، برنامههای او برای جگوار حداقل موارد قابل تحقق هستند. وی در رابطه با تعداد افرادی که از داخل کمپانی با وی همنظر هستند، ابراز شگفتی کرده و گفته داشتن چنین تیمی باعث رشد سریعتر و بیشتر خواهد شد.
در کنار بازنگری در مدلهای تولیدی جگوار، میزان قابل اعتماد بودن و دوام نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و اولویت اصلی مدیرعامل جدید کمپانی است. شاید بدانید در سالهای اخیر محصولات جگوار لندرور به داشتن ایرادات متعدد کیفی و غیر قابل اعتماد بودن شهرت پیدا کرده و در ردهبندیهای مربوطه همواره در ردههای پایین ایستادهاند. طبیعتا برای ارتقای وجهه برند، لازم است که این مشکلات نیز به زودی برطرف شوند و جگوار لندرور بتواند اعتماد مشتریان را جلب کند.
گفتنی است XJ در کلاس سدانهای فولسایز لوکس قرار داشت و رقیب مدلهایی چون مرسدس بنز S کلاس و بامو سری ۷ محسوب میشد.