سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

اپل پتنت دوربین پریسکوپی را برای آیفون ثبت کرد

در حالی که مدت‌هاست دوربین پریسکوپی به پرچمدارهای اندرویدی راه پیدا کرده، هنوز آیفونی با این ویژگی در بازار وجود ندارد. با این حال اپل توانسته پتنت چنین فناوری را به ثبت برساند تا کاربران آیفون در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ به دوربین پریسکوپی دسترسی پیدا کنند.

این پتنت با عنوان «Folded Camera» در دفتر پتنت و نام تجاری ایالات متحده آمریکا به ثبت رسیده. سیستم‌های پریسکوپی دوربین می‌‌خواهند بر محدودیت‌های موجود در گوشی‌های هوشمند که تاثیر منفی روی کیفی تصویر دارند، غلبه کنند:

«ظهور دستگاه‌های کوچک و چندمنظوره مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، باعث ایجاد نیاز به دوربین‌های کوچک با رزولوشن بالا، وزن کم و کامپکت شده که بتواند تصاویر باکیفیت ثبت کنند. از نظر طراحی سیستم اپتیکال، ارائه لنزهای تصویربرداری با قابلیت ثبت تصاویر روشن با رزولوشن بالا تحت محدودیت‌های ناشی از ابعاد کوچک دوربین‌ها، چالش‌برانگیز است.»

با اپتیک‌های جدید، نور جذب شده توسط سنسور تصویربرداری شکسته می‌شود که موجب افزایش زوم اپتیکال و بهبود کیفیت تصاویر با حفظ ابعاد کوچک مناسب گوشی‌های هوشمند می‌شود. طبق این پتنت، منشورها یک محور اپتیکال تاشو برای دوربین فراهم می‌کنند که منجر کاهش ارتفاع دوربین در محور Z می‌شود.

دوربین پریسکوپی آیفون

دوربین پریسکوپی منجر به افزایش چشمگیر قابلیت زوم اپتیکال آیفون می‌شود و می‌تواند زوم اپتیکالی بالاتر از ۲ یا ۲.۵ برابر آیفون ۱۲ پرو و پرو مکس در اختیار کاربران قرار دهد. برای مثال هواوی P40 پرو پلاس از قابلیت زوم اپتیکال ۱۰ برابری بهره می‌برد.

درون سیستم پریسکوپی مدنظر اپل، با دو المان شکست نور مانند منشورها و همچنین یک سیستم لنز مستقل میان آن‌ها روبه‌رو هستیم. سیستم لنز احتمالا مستقل از منشورها برای فوکوس خودکار و لرزشگیر اپتیکال (OIS) حرکت می‌کند.

اولین آیفون‌های مجهز به این سیستم احتمالا سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ از راه می‌رسند. این احتمال وجود دارد که اپل چنین فناوری را به آیفون ۱۴ پرو مکس در سال آینده میلادی اضافه کند، هرچند باید منتظر انتشار اطلاعات بیشتری در این زمینه باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا