سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

فردا ۵۱۱ نیامده از گردونه رقابت خارج شد؛ کاهش ارزش خرید در مقابل رقبای قدرتمند

همانطور که می‌دانید خودروسازان داخلی در پی دور زدن تحریم‌های یکجانبه صنعت خودرو ناچار به تغییر نشان محصولات خود شده‌اند و از این رو چانگان آلسوین نیز با نام عجیب فردا ۵۱۱ به ایران راه یافته‌است. سابقه عرضه محصولات چانگان به مونتاژ‌ خودروهای چانگان سی اس ۳۵ و چانگان ایدو در سایپا مربوط میشود که تا حدی زیادی نیز با استقبال مشتریان روبرو شدند اما دور جدید فعالیت این شرکت نه با سایپا بلکه با شرکت خصوصی خودروسازی فردا از زیر مجموعه های گروه گرامی (وارد کننده سابق محصولات کیا و هیوندای) است و قرار بود تا شاهد عرضه سدان سایز کوچک اما نسبتا خوش قیمت این شرکت با نام چانگان آلسوین (Alsvin) باشیم که با نام فردا ۵۱۱ راهی بازار می‌شود، اما متاسفانه در پی تغییر قوانین گمرکی از ماه گذشته قیمت فردا ۵۱۱ به شکل محسوسی افزایش یافت و حالا شانس رقابت این خودرو در بازار به شکل محسوسی کاهش یافته‌است.

فردا 511 چانگان آلسوین

قیمت و شرایط بازار فردا ۵۱۱

قیمت نسخه اصلی فردا ۵۱۱ در مدل ۱.۵ لیتری اتوماتیک در بازار چین تقریبا معادل ۱۰ هزار دلار است٬ اما متاسفانه به دلیل هزینه‌های جانبی تولید و انواع و اقسام مالیات و …قرار بود تا فردا ۵۱۱ با قیمت ۴۲۹ میلیون تومان راهی بازار شود. این اتفاق در فصل تابستان رخ داد اما در شهریور ماه شاهد افزایش قیمت فردا ۵۱۱ به رقم ۵۶۹ میلیون تومان بودیم که رقمی گزاف برای یک سدان کامپکت با موتور ۱۰۵ اسب بخاری محسوب می‌شود.

در واقع فردا ۵۱۱ در حالی که از تمامی رقبای خود (از جمله دنا توربو اتوماتیک) و حتی نسخه‌های اتوماتیک تارا و شاهین گران قیمت‌تر از آب در آمده که از نظر مشخصات فنی نیز برتری خاصی نسبت به دنا اتوماتیک اراپه نمی‌دهد و اتفاقا با شتاب صفر تا صد ۱۵ ثانیه‌ای به شکل چشمگیری از این خودرو کندتر است.

در مقام مقایسه با شاهین اتوماتیک البته شاید اختلاف چندانی بین عملکرد فنی فردا ۵۱۱ و شاهین اتوماتیک وجود نداشته باشد اما آنچه واضح است اینکه اختلاف قیمتی بین این دو خودرو محسوس و به زیان ۵۱۱ خواهد بود٬‌ اتفاقی که عینا در خصوص تارا اتوماتیک نیز تکرار می‌شود و این درحالیست که تارا به هرحال با گستردگی مراکز خدمات پس از فروش روبروست و از حیث مشخصات ایمنی نیز شرایط معتبری دارد که متاسفانه هر دو این موارد در خصوص فردا ۵۱۱ صادق نیست.

فردا ۵۱۱

مساله دیگر در خصوص این خودرو البته می تواند شرایط فروش دست دوم باشد که احتمالا مشمول افت قیمت شدیدی خواهد شد که گریبان خودروهای چینی را می گیرد. در واقع در بازار دست دوم هم اکنون حتی گزینه‌های جذاب‌تری نظیر چری آریزو ۵ توربو نیز با بودجه ۵۰۰ میلیونی وجود دارند و طبیعتا فردا ۵۱۱ که در نسخه‌های صفر کیلومتر از شانس رقابت برخوردار نیست٬‌ در بازار دست دوم نیز شانس چندانی برای حفظ قیمت خود ندارد و مانند بسیاری از خودروهای چینی دیگر می‌تواند خریداران را با ضرر و زیان مواجه کند.

طراحی ظاهری فردا ۵۱۱

جالب است بدانید که چانگان به عنوان یکی از خودروسازان موفق چین٬‌ همکار و جوینت ونچر گروه فورد و مزدا محسوب می‌شود و شاید به همین دلیل باشد که نسل قدیم آلسوین در نمای جلو شباهت هایی با مزدا ۳ نسل قدیم (نسخه‌های مونتاژی بهمن خودرو) داشته‌است. هرچند که نسخه نسل جدید چانگان آلسوین از حیث طراحی از هویت مستقل‌تری برخوردار است و ظاهرا براساس مشاوره گرفتن از شرکت‌های طراحی ایتالیایی شکل گرفته‌است.

فردا ۵۱۱

ابعاد و اندازه

طول بدنه فردا ۵۱۱ به ۴۳۹۰ میلی‌متر، عرض ۱۷۲۵ میلی‌متر، ارتفاع ۱۴۹۰ میلی‌متر و فاصله محوری به ۲۵۳۵ میلی‌متر می‌رسد و با این حساب می‌توان گفت که عملا با یک سدان کامپکت در کلاس خودروهایی مانند شاهین سایپا٬ جک جی ۴ و بی وای دی اف ۳ طرف هستیم.

فردا ۵۱۱

مشخصات فنی فردا ۵۱۱

فردا ۵۱۱ از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی فاقد توربو بهره می‌برد که توان تولید حداکثر ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را دارد.قدرت موتور توسط جعبه دنده اتوماتیک دوبل کلاچ به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود با این حساب می‌توان این محصول را رقیب مستقیمی برای شاهین سایپا یا خودروهایی نظیر رانا پلاس اتوماتیک ایران خودرو و جک جی ۴ قلمداد کرد. هرچند که مدیران خودروسازی فردا این محصول را رقیبی برای دنا پلاس توربو اتوماتیک می‌دانند که البته این خودرو ۱۰۵ اسب بخاری در مقایسه با قدرت نزدیک به ۱۵۰ اسبی دنا توربو اتوماتیک٬‌ حرفی برای گفتن ندارد.

آلسوین اتوماتیک براساس ارزیابی شرکت سازنده٬ مصرف سوخت ترکیبی معادل ۶.۴ لیتر شامل مصرف شهری ۸.۴ لیتر و مصرف جاده‌ای ۴.۹ لیتر دارد٬ اما بعید است که این مصرف سوخت در شرایط سخت جاده‌های ایران چندان قابل دستیابی باشد.

فردا 511 چانگان آلسوین

ترمزهای خودرو در محور جلو از نوع دیسکی و در محور عقب از نوع کاسه‌ای هستند که طبعا به سامانه‌های کمکی ABS و EBD نیز مجهز خواهند بود. این درحالیست که ترمزهای چهارچرخ دیسک تقریبا به استاندارد رایجی مبدل شده اند و استفاده از ترمزهای کاسه‌ای می‌تواند نشان ‌دهنده رویکرد اقتصادی خودروساز باشد.

شتاب صفر تاصد فردا ۵۱۱ در حدود ۱۵ ثانیه اندازه گیری شده‌است که رقمی کاملا معمولی در این کلاس محسوب می‌شود و متاسفانه دسترسی چندانی نیز به نتایج تست تصادف این خودرو وجود ندارد که این امر می‌تواند گویای شرایط نامشخص ایمنی فردا ۵۱۱ باشد.

فردا ۵۱۱

فضای داخلی و امکانات فردا ۵۱۱

فضای داخل کابین مدرن و زیبا جایی است که ۵۱۱ می‌تواند برتری خود را به رقبای قدیمی و نه چندان باکیفیت دیکته کند. طراحی داشبورد ترکیبی از تقارن در عین عدم تقارن را ارایه می‌دهد که در نوع خود جالب است:‌ همچنین استفاده از نمایشگر تنها محدود به بخش مرکزی داشبورد و بخشی از پنل پشت آمپر می‌شود و همچنان شاهد وجود عقربه‌های آنالوگ برای سرعت سنج هستیم که احتمالا برای دوستداران نوستالژی نکته مثبتی تلقی می‌شود.

فردا ۵۱۱

فضای کلی داشبورد نیز برای چهار سرنشین بزرگسال مناسب است اما در صورت اضافه شدن نفر پنجم طبیعتا باید انتظار محدودیت عرضی صندلی‌های عقب را داشته باشید.

فردا ۵۱۱
فاصله محوری خوب این خودرو باعث وجود فضای کافی برای سرنشینان ردیف عقب شده است

سانروف٬ تهویه اتوماتیک و کروز کنترل در کنار دوربین دید عقب از جمله مهمترین امکانات رفاهی فردا ۵۱۱ هستند اما برای تسهیل رانندگی گزینه‌هایی نظیر جلوگیری از عقب رفتن خودرو در سربالایی‌ها و سیستم هشدار دهنده نقاط کور و ESP نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده‌است.

فردا ۵۱۱
اکسل عقب میله پیچشی فردا ۵۱۱

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا