شتاب تارا در شرایط استاندارد چقدر است؟ + مشخصات فنی و آپشنهای رفاهی تارا ایران خودرو
ایران خودرو از سال ۹۹ بر روی تولید یک سدان براساس نسخه ایرانیزه پژو ۳۰۱ با کد فنی K132 مانور داده و سرانجام این سدان را با نام تارا معرفی کرد. این صفحه به بررسی اخبار و اطلاعات این خودرو اختصاص دارد.
شتاب تارا در شرایط استاندارد چقدر است؟ [به روز رسانی] – مهر ۱۴۰۰
رئیس اداره پیشتوسعه و طرحریزی محصول ایرانخودرو در خصوص شتاب تارا گفت: «مدتزمان رسیدن سرعت خودروی تارا دستی از سرعت صفر (سکون خودرو) به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت که تیم آزمون جادهای ایرانخودرو آن را انجام داده، ۱۲٫۵ ثانیه است. این عدد در شرایط محیطی استاندارد و همچنین در چندین مرحله آزمون به دست آمده است.»
احمدزاده به زاویه جاده مسیر تست با جریان باد و حذف اثر باد بر روی نتیجه اشاره کرد و گفت: «آزمون شتابگیری خودرو در ۲ جهت و مسیر رفت و برگشت جاده یکسان اجرا میشود. شتابگیری برخلاف جهت باد بر نتایج آن تأثیرگذار خواهد بود.»
تارا اتوماتیک در یک قدمی بازار [به روز رسانی] – شهریور ۱۴۰۰
معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایرانخودرو از تحویل تعهدات خودرو تارا اتوماتیک در آیندهای نزدیک خبر داد.
با توجه به گفتههای وی به محض آنکه شورای رقابت قیمت نهایی تارا اتوماتیک را مشخص کند دعوتنامههای این خودرو برای مشتریان آن ارسال خواهد شد.
شورای رقابت پیش از این قیمت تارا در نسخه دنده دستی را مشخص کرد و حالا این خودرو در حال تحویل به حوالهداران آن است. قیمت تارا در نسخه دنده دستی در بازار آزاد نیز مشخص شده است.
قیمت خودرو تارا دنده دستی در بازار آزاد مشخص شد [به روز رسانی] – شهریور ۱۴۰۰
با تحویل نسخههای دنده دستی تارا در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ شاهد مشخص شدن قیمت این خودرو در بازار آزاد هستیم.
در حال حاضر و درست چند هفته پس از تحویل نسخههای دنده دستی تارا به حوالهداران آن قیمت این محصول در بازار آزاد بسته به رنگ آن بین ۳۵۰ تا ۳۸۰ میلیون تومان تعیین شده است. سود حاصل از ثبتنام تارا دنده دستی برای حوالهداران این خودرو بین ۶۰ تا ۹۰ میلیون تومان است.
چند هفته پیش بود که نسخههای دنده دستی تارا به خریداران این خودرو تحویل داده شد و حالا بهای این خودرو در بازار آزاد مشخص شده است.
از آنجا که مطابق با پیشفروش ایران خودرو نسخه دنده اتومات تارا حدافاصل مهر تا دی ماه سال جاری تحویل داده خواهد شد هنوز قیمت این نسخه در بازار آزاد مشخص نشده است.
قیمت قطعی خودرو تارا دنده دستی مشخص شد [به روز رسانی] – تیر ۱۴۰۰
گروه صنعتی ایران خودرو با صدور دعوتنامههای تارا دندهای، قیمت مصوب این سدان ملی را برای تحویل ۳۰ روزه و با شرایط ثبت نامهای بدون سود مشارکت اعلام کرد.
در حال حاضر قیمت مصوب تارا دندهای از سوی ایران خودرو ۲۹۰ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است. این قیمت برای مشتریانی است که در حوالههای آنها سود مشارکت اعلام نشده و تنها باید در هنگام صدور دعوتنامه، الباقی وجه را بدون کسورات بپردازند.
عرضه تارا با موتور پرقدرت و کم مصرفتر [به روز رسانی] – تیر ۱۴۰۰
مهدی رجبعلی، عنوان کرد: «در نسل های بعدی تارا، بهبودهای بیشتری در حوزه قوای محرکه حاصل می شود. بهره مندی از جعبه دنده خودکار و موتورهای جدید با قابلیت های بیشتر و مصرف سوخت کمتر، بخشی از این بهبودها است که به ترتیب در حال انجام بوده و به زودی به مراحل اخذ استاندارد و تولید انبوه می رسد.»
وی، با اشاره به بهبودهای حاصل شده در قوای محرکه تارا، اظهار کرد: «اولویت مشتریان برای خرید خودرو، از جمله مصرف سوخت مناسب و قابلیت بالای رانندگی، به خوبی در خودروی تارا اعمال شده است؛ پیش بینی می شود که این محصول به محض عرضه مورد استقبال بازار قرار گیرد.»
به گفته مدیرعامل شرکت ایپکو، به زودی محصول اولیه تارا با جعبه دنده دستی، موتور TU5 پلاس و حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی و برخورداری از استاندارد آلایندگی یورو پنج که آخرین استاندارد حال حاضر کشور است، به بازار عرضه می شود. این محصول با اعمال تغییراتی جزیی، قابلیت ارتقا به استاندارد یورو شش را نیز دارد.
وی در ادامه، مهم ترین مزیت خودروی تارا و وجه تمایز آن با سایر محصولاتی که ایران خودرو در چند سال اخیر روانه بازار کرده است را برخورداری از پلتفرم جدید دانست و گفت: «تارا اولین محصول از پلتفرم جدید ایران خودرو است، اما در آینده محصولات بیشتری از این پلتفرم تولید و عرضه خواهد شد.»
رجبعلی افزود: «یکی از دلایل عمده تغییر پلتفرم علاوه بر محدودیت های استانداردی، ایجاد امکانات جدید برای مشتری اعم از رفاهی، کاهش هزینه ای، مصرف سوخت و به خصوص ایمنی است.»
وی با بیان اینکه علاوه بر ارتقای ایمنی راننده و سرنشینان با توجه به بدنه مستحکم خودروی تارا، ایمنی عابر پیاده نیز تامین شده است، خاطرنشان کرد: «این محصول با برخورداری از تاییدیه رسمی و ایمارک بین المللی استاندارد ایمنی عابر پیاده که برای نخستین بار در کشور دریافت شده، می تواند تا حد بسیار زیادی از صدمات جدی ناشی از تصادف خودرو با عابر پیاده جلوگیری کند.»
مدیرعامل شرکت ایپکو در ادامه یادآور شد: «بازار خودروی کشور، خودروهای جدید با امکانات بیشتر را به سرعت پذیرفته و از آن استقبال می کند. تارا نیز با توجه به مشخصات ظاهری و استایل به روزی که دارد، برای بسیاری از مصرف کنندگان جذاب بوده و جایگاه بسیار خوبی را در میان مشتریان کسب خواهد کرد.»
تغییراتی جدید در تارا دندهای [به روز رسانی] – تیر ۱۴۰۰
ایرانخودرو به تازگی اعلام کرده است که آینههای جانبی تارا دندهای را تغییر داده و نمونههای راهنمادار بر روی این سدان نصب خواهد کرد. این آینهها نسخه سطح سوم آینههای جانبی پژو ۳۰۱ به حساب میآیند.
آینههای جدید تارا دندهای به راهنما بوده و همچنین ابعاد بزرگتری نسبت به آینههای قبلی دارند. از سوی دیگر دید بهتری را در اختیار راننده قرار میدهند.
لازم به ذکر است که نسخه اتوماتیک تارا نیز به آینههای راهنمادار مجهز است که البته از قابلیت جمعشوندگی برقی در آنها استفاده شده است. ظاهر این دو مدل آینه کاملا مشابه یکدیگر است.
ایران خودرو برنامه تحویل تارا اتوماتیک و دندهای را اعلام کرد [به روز رسانی] – تیر ۱۴۰۰
براساس اخباری که تازه منتشر شده تحویل نسخههای دنده دستی تارا در طی چند روز آینده آغاز خواهد شد و نسخههای اتوماتیک نیز در شهریور ماه به مشتریان این محصول تحویل داده خواهد شد.
ایرانخودرو پیش از این اعلام کرده بود که از مهر ماه نسخه اتوماتیک تارا را تحویل خریداران آن خواهد داد. به این ترتیب به نظر میرسد که این گروه صنعتی از برنامه تولید خود پیشی گرفته و یک ماه زودتر تارا اتوماتیک را در بازار عرضه خواهد کرد.
دو نسخه اتومات و دستی تارا اختلاف قیمت قابلتوجهی با یکدیگر داشته و این در حالتی است که تنها تفاوت این دو نسخه تنها در گیربکسهای بکار رفته در آنهاست. گیربکس اتومات تارا پیش از این در دنا پلاس توربو اتومات امتحان خود را پس داده است.
مدیرعامل ایران خودرو مدعی است که تا پایان سال جاری بیش از ۵۰ هزار نسخه از تارا را به مشتریان خود تحویل خواهد داد
آمار تولید و آخرین قیمت مصوب تارا اعلام شد [به روز رسانی] – تیر ۱۴۰۰
گروه صنعتی ایران خودرو آمار تولید و فروش محصولاتش در خرداد ۱۴۰۰ را بر روی سامانه کدال اعلام کرده است. بر اساس این گزارش، آمار تولید تارا و آخرین قیمت مصوب این سدان ملی مشخص شده است.
ایران خودرو در خرداد ماه سال جاری ۴۰۷ دستگاه تارا را در خط تولید خود مونتاژ کرده است. همچنین بر اساس آمار تولید، این شرکت خودروساز از ابتدای سال جاری (بهار ۱۴۰۰) توانسته تا ۵۹۵ دستگاه تارا تولید کند. همچنین با نگاهی به وضعیت تولید این خودرو در اردیبهشت ۱۴۰۰، متوجه می شویم که سرعت تجاری سازی تارا در کارخانه ایران خودرو افزایش پیدا کرده است. در اردیبهشت ماه سال جاری ۱۸۸ دستگاه تارا تولید شده و حال می بینیم که در خرداد ۱۴۰۰، این آمار به ۴۰۷ دستگاه رسیده است.
در گزارش خرداد ۱۴۰۰ ایران خودرو بر روی کدال، قیمت مصوب و کارخانه ای تارا دنده ای ۲۵۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام شده و همچنین قیمت میانگین بهار ۱۴۰۰ آن نیز ۲۵۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در جدول زیر درج گردیده است. باید به این نکته توجه داشت که این قیمت، بهای مصوب تارا دنده ای در کف کارخانه است و هزینه های جاری مانند مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شماره گذاری، عوارض، هزینه بیمه و… به آن اضافه نشده است. همچنین قیمت اعلام شده میتواند یک مبنای اولیه برای اعلام گزارش به سهام داران باشد و از سویی این عدد مربوط به خرداد و بهار ۱۴۰۰ است و امکان تغییر آن وجود دارد.
با این حال اگر ایران خودرو در صدور دعوتنامههای تارا دنده دستی قیمتهای فوق را برای حواله داران لحاظ کند، میتوان گفت که این سدان جدید با قیمت تمام شدهای در بازه ۲۸۸ تا ۲۹۶ میلیون تومان (بدون احتساب سود مشارکت، جریمه تاخیر و…) به دست خریداران خواهد رسید.
قیمت تارا نسخه دنده دستی برای اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ مشخص شد [به روز رسانی] – خرداد ۱۴۰۰
براساس مدارک منتشر شده از سوی ایران خودرو برای اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در سایت کدال، قیمت خام خودروی تارا نسخه دنده دستی ۲۵۶ میلیون تومان می باشد.
حال اگر میزان افزایش قیمت ۱۵ درصدی که در یک خرداد ماه ابلاغ شد بر قیمت پایه این خودرو اعمال کنیم قیمت جدید پایه خودروی تارا حدودا برابر ۲۹۴ میلیون تومان می شود. حال اگر هزینه های جانبی مانند شماره گذاری، مالیات، عوارض و … را به این مبلغ بیافزاییم، قیمت این خودرو برای اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ تقریبا برابر ۳۳۶ میلیون تومان خواهد بود.
مشخصات خودرو تارا اتوماتیک ایران خودرو بهروزرسانی شد [به روز رسانی] – خرداد ۱۴۰۰
تارا، خودرویی سدان در کلاس ابعادی C است. این خودرو از استانداردهای ایمنی بالایی برخوردار بوده و ایمنترین خودرو تولید شده در شرکت ایران خودرو است.
این خودرو خانوادگی، در دو مدل با گیربکس دستی و اتوماتیک، تجربه رانندگی راحتی را به ارمغان میآورد، و با دارا بودن استاندارد آلایندگی یورو ۵، یکی از سازگارترین خودروهای ایران با محیط زیست است.
تجهیزات خودرو تارا اتوماتیک:
آغاز تولید تارا اتوماتیک از تیرماه امسال [به روز رسانی] – اردیبهشت ۱۴۰۰
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، با بیان این که به زودی خودروی تارا با مشخصات و آپشنهای متنوعی به بازار عرضه خواهد شد، تیر ماه امسال را زمان آغاز تولید تارا با گیربکس اتوماتیک اعلام کرد.
فرشاد مقیمی، در نشست خود با معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در روز یکشنبه در محل این وزارت خانه برگزار شد، از تولید گیربکس نیمه اتوماتیک از شهریور ماه امسال خبر داد و اظهار کرد:
داخلی سازی گیربکس اتوماتیک نیز تا آذر ماه به پایان خواهد رسید و به این ترتیب از ابتدای سال ۱۴۰۱ گیربکس اتوماتیک را در داخل کشور تولید خواهیم کرد.
قیمت ایران خودرو تارا مشخص شد- [بهروزرسانی] فروردین ۱۴۰۰
پس از گمانه زنی های بسیار و در شرایطی که احتمال مطرح شدن نرخ هایی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان برای قیمت نهایی ایران خودرو تارا مطرح میشد.
ایران خودرو در دوره یک ماهه منتهی به ۳۰ اسفندماه ۱۳۹۹ حدود ۶۹ دستگاه خودرو تارا تولید داشته که براساس اطلاعات درج شده در "سامانه کدال" متعلق به سازمان بورس، قیمت پایه کارخانه آن را ۲،۵۵۹،۱۶۶،۶۶۷ ریال مشخص کرده است که با احتساب مالیات ، شماره گذاری ، بیمه و … قیمت نهایی آن حدود ۲۹۰ میلیون تومان خواهد بود.
البته برخی این احتمال را میدهند که گروه صنعتی ایران خودرو در اواخر بهار ۱۴۰۰، اندکی قیمت کارخانهای تارا را در اسناد کدال افزایش دهد و قیمت نهایی این خودرو برای ثبت نام کنندگان (با احتساب هزینههای مالیات، بیمه، عوارض و…) در محدوده ۳۰۰ میلیون تومان تمام شود.
مشخصات رسمی خودرو تارا دستی و اتوماتیک منتشر شد – دی ۹۹
ایران خودرو اعلام کرده است که قصد دارد خودرو جدید تارا را در دو تیپ دندهای و اتوماتیک از بهمن ماه تولید کرده و راهی جادههای کشور کند.
خط تولید بدنه «تارا» با ظرفیت ۱۶ دستگاه در ساعت که برای نخستین بار در صنعت خودرو کشور و خاورمیانه از فناوری جوشکاری لیزری و CMTبهره میبرد، در شرکت ایرانخودرو راهاندازی شده است.
ایرانخودرو پس از بررسیهای کارشناسی، نام ایرانی تارا به معنی ستاره را با تایید فرهنگستان زبان و ادب فارسی انتخاب کرد. این شرکت برای گزینش نام مناسب اقدام به فراخوان عمومی کرد که پس از بررسی معنایی، آوایی و زبانشناختی، از میان اسامی مختلف، پالایشهای اولیه انجام و در مرحله بعد، تاییدیه فرهنگستان زبان و ادب فارسی دریافت و در نهایت نام «تارا» برای این خودرو را برگزید.
تولید انبوه محصول جدید ایرانخودرو با همکاری بیش از ۱۳۲ سازنده ایرانی قرار است در بهمن سال جاری آغاز شود. در ابتدای تولید، «تارا» مجهز به نسل جدید موتور تییو۵ وارد بازار میشود. تولید این خودرو با موتورایاف۷ توربو و گیربکس اتوماتیک هم در دستور کار ایرانخودرو قرار دارد.
در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر مشخصات رسمی خودرو تارا دستی و اتوماتیک:
مشخصات فنی و آپشن های تارا دنده دستی:
کد کلاس(های) خودرو | ۳۲۲۰۱ |
نوع موتور | EC5 |
حجم موتور (cc) | ۱۶۰۰ |
حداکثر توان موتور (hp) | ۱۱۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (Nm) | ۱۵۰نیوتن متر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب اکتان ۹۵ |
سیستم انژکتوری | پاشش چند نقطه ای |
حداکثر سرعت (km/h) | ۱۹۰ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۹.۵ |
سیستم انتقال قدرت | ۵ دنده دستی |
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) | ۶.۷ |
طول خودرو (mm) | ۴۵۰۵ |
عرض خودرو(mm) | ۱۷۴۸ |
ارتفاع خودرو (mm) | ۱۴۶۶ |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | ۲۶۵۲ |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | ۱۱۵۰ |
گنجایش مخزن سوخت (Lit) | ۵۰ |
حجم فضای صندوق عقب (Lit) | ۶۴۰ |
مشخصات فنی و آپشن های تارا اتوماتیک:
کد کلاس(های) خودرو | ۳۲۳۰۱ |
نوع موتور | EC5 |
حجم موتور (cc) | ۱۶۰۰ |
حداکثر توان موتور (hp) | ۱۱۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (Nm) | ۱۵۰نیوتن متر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه |
نسبت تراکم | سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) – سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز – هشداردهنده موانع و دوربین دید عقب – سیستم عیب یابی هوشمند – قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی – کمربندهای ایمنی جلو و عقب سه نقطهای |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب اکتان ۹۵ |
سیستم انژکتوری | پاشش چند نقطه ای |
حداکثر سرعت (km/h) | ۱۹۰ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۱.۵ |
سیستم انتقال قدرت | ۶ دنده اتوماتیک |
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) | ۷.۱۵ |
طول خودرو (mm) | ۴۵۰۵ |
عرض خودرو(mm) | ۱۷۴۸ |
ارتفاع خودرو (mm) | ۱۴۶۶ |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | ۲۶۵۲ |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | ۱۱۹۰ |
گنجایش مخزن سوخت (Lit) | ۵۰ |
حجم فضای صندوق عقب (Lit) | ۶۴۰ |
تجهیزات خودرو تارا دنده دستی:
کد کلاس(های) خودرو | ۳۲۲۰۱ |
ترمز | ترمزهای جلو و عقب دیسکی، ABS، HSA، ESC،EBA |
کیسه هوای ایمنی | ۲عدد (راننده و سرنشین جلو ) |
فرمان | فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان MFC |
سیستم تهویه | برقی |
سیستم صوتی | سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش ۷ اینچی، پورت USB، بلوتوث، میرورلینک ، بلندگوها روی داشبورد و طاقچه عقب |
چراغها | چراغ روز ، مه شکن های جلو وعقب، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل، سیستم روشنایی ترک خودرو |
آینهها | آینه های جانبی برقی |
شیشه ها | تنظیم شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی، شیشه عقب با گرمکن |
تزئینات | تریم مشکی |
تجهیزات ایمنی | سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) – سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز – هشداردهنده موانع عقب – سیستم عیب یابی هوشمند – قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی |
رینگ و لاستیک | فولادی / ۱۵ |
صندلی | روکش پارچه ای ، ۶ حرکته دستی (صندلی راننده ) ، ۴ حرکته دستی (صندلی سرنشین جلو)، صندلی های عقب تاشو |
سایر تجهیزات | سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)،کروز کنترل، ستون فرمان تلسکوپی(جمع شونده)، نمایشگر دمای محیط، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، سیستم قطع سوخت خودکار، سیستم کنترل بخار بنزین ، ایزوفیکس |
تجهیزات خودرو تارا اتوماتیک:
کد کلاس(های) خودرو | ۳۲۳۰۱ |
ترمز | ترمزهای جلو و عقب دیسکی، ABS، HSA، ESC،EBA |
کیسه هوای ایمنی | ۴عدد (راننده و سرنشین جلو و جانبی) |
فرمان | فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان MFC |
سیستم تهویه | برقی |
سیستم صوتی | سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش ۷ اینچی، پورت USB، بلوتوث، میرورلینک ، بلندگوها روی داشبورد و طاقچه عقب |
چراغها | چراغ روز ، مه شکن های جلو وعقب، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل، سیستم روشنایی ترک خودرو |
آینهها | آینه های جانبی برقی راهنمادار با قابلیت تاشوندگی |
شیشه ها | تنظیم شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی، شیشه عقب با گرمکن |
تزئینات | تریم مشکی |
تجهیزات ایمنی | سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) – سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز – هشداردهنده موانع و دوربین دید عقب – سیستم عیب یابی هوشمند – قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی – کمربندهای ایمنی جلو و عقب سه نقطهای |
رینگ و لاستیک | آلومینیومی / ۱۶ |
صندلی | روکش چرم و پارچه ای،راننده ۶ حرکته (۴ حرکت برقی ۲ حرکت دستی)، سرنشین جلو ۴حرکته (۲ حرکت برقی و۲ حرکت دستی)، صندلی های عقب تاشو |
سایر تجهیزات | سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)،کروز کنترل، سنسور نور و باران ، ورود بدون کلید و دکمه خاموش /روشن ، سانروف ، ایزوفیکس ، ستون فرمان تلسکوپی(جمع شونده)، نمایشگر دمای محیط، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، سیستم قطع سوخت خودکار، سیستم کنترل بخار بنزین |
تارا نام ایرانی محصول جدید ایران خودرو [بهروزرسانی] – آذر ۹۹
گفته می شود که گروه صنعتی ایران خودرو، نامی پارسی را برای محصول جدید خود برگزیده است. این خودروساز نام تارا را برای پروژه K132 انتخاب کرده است. آن طور که منابع آگاه میگویند، بزودی ایران خودرو تارا به صورت رسمی معرفی میشود. این کلمه ریشه پارسی و فارسی دارد و در برخی زبانها نیز به معنی مردمک چشم و ملکه هم شناخته میشود. نام ایرانی تارا در کشورهای دیگر هم برای افراد برگزیده میشود.
اوایل تابستان امسال بود که گروه صنعتی ایران خودرو، مراسمی را برای رونمایی از محصول جدید خود که با کد K132 ثبت شده بود را انجام داد. این مراسم که بنا به شواهدی اصلا در شان بزرگترین خودروساز کشورمان نبود، صورت گرفت و حتی برخی افراد از بهتر بودن مراسم رونمایی شرکت سایپا از سه خودرو خود در برابر شرکت ایران خودرو نقل قول کردند. اما دو هفته پیش بود که تصاویری از نسخه در حال تست خودرو K132 در فضای مجازی با دو رنگ مشکی و سفید منتشر شده بود که حتی برخی افراد خریدکننده از آینده این خودرو نگران بودند.
خودرو ایکو تارا براساس پلتفرم PF1 گروه خودروسازی پژو-سیتروئن (PSA) طراحی و اصطلاحا نسخه ایرانیزه پژو ۳۰۱ است. براساس اطلاعات اعلام شده در سایت رسمی گروه صنعتی ایران خودرو، خودرو تارا در ابتدا با پیشرانه EC5 تنفس طبیعی و با دو گیربکس دستی و اتوماتیک به مشتریان عرضه خواهد شد.
این پیشرانه که ۱/۶ لیتری تنفس طبیعی است، توانایی تولید ۱۱۰ اسب بخار، قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر، گشتاور را دارد. البته باتوجه به نصب سامانه زمانبندی هوشمند سوپاپ و برخی ارتقاء دیگر، شاهد عملکرد بهتر نسبت به موتور TU5 خواهیم بود. این پیشرانه با استاندارد یورو ۵ همراه بوده و در حال حاضر تولید داخلی این قوای محرکه در کشور آغاز شده است.
پیش از این اعلام شده بود که خودرو تارا در نسخه دنده دستی با گیربکس ۵ سرعته عرضه خواهد شد. اما با تولید نسخه ۶ سرعته دستی خودرو راناپلاس، احتمال دارد که گیربکس خودرو تارا نیز ۶ سرعته دستی خواهد بود. اما در نسخه اتوماتیک تارا، گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به کار گرفته خواهد شد. باتوجه به اینکه پیش از تولید پروژه K132، تولید اولیه پژو ۳۰۱ در تابستان سال ۹۸ در نمونه گیربکس دستی و اتوماتیک در ایران خودرو آغاز شده بود، برخی شایعات بگوش رسیده است که عرضه تارا اتوماتیک با قوای فنی ۳۰۱های قبلی صورت خواهد گرفت.
در ادامه شایعات مطرح شده، برخی مدعی هستند که برخی قطعات این خودرو از تابستان ۱۳۹۸ و در زمان برجام، که قرار بود پژو ۳۰۱ در شرکت ایران خودرو تولید شود از پیش در کشور فراهم گردیده بود. به عنوان مثال برخی اجزای که قابلیت تولیدشان در اکشور فراهم نبود، از طریق شرکت پژو فرانسه در همان زمان به انبارهای شرکت ایران خودرو ارسال شده است.
قیمت احتمالی ایران خودرو تارا k132 چقدر است؟ [بهروزرسانی] – تیر ۹۹
ایران خودرو در اطلاعیه جدید خود مبلغ پیشپرداخت محصول جدید k132 (با نام ایرانی تارا) را ۱۱۹ میلیون ۹۰۰ هزار تومان و نسخه اتوماتیک آن را ۱۴۹ میلیون ۹۰۰ هزار تومان در بارزه زمانی تحویل ۱۲ الی ۲۴ ماهه اعلام کرده است و قیمت خودرو، مطابق قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد خواهد بود.
در این راستا باید به این نکته توجه داشت انتظار میرود که ودیعه اعلام شده، ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت نهایی خودرو باشد.
از این قاعدتا محتمل است که قیمت نهایی پژو ۳۰۱ ایرانیزه یا کا ۱۳۲ که با نام ایرانی تارا شناخته خواهد شد در نسخه اتوماتیک، بیش از ۳۰۰ میلیون تومان باشد و اگر قرار باشد این خودرو هم مانند دیگر محصولات ایران خودرو به صورت قطره چکانی به بازار عرضه شود قیمت بازار آزاد به شکل چشمگیری افزایش خواهد داشت.
این در حالی است که مدیرعامل ایران خودرو چندی پیش قیمت کارخانهای k123 را ارقامی کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرده بود.
مشخصات فنی K132 تارا اتوماتیک و دنده ای اعلام شد [بهروزرسانی] – تیر ۹۹
گروه صنعتی ایران خودرو که برنامه دارد پیش فروش K132 (با نام ایرانی تارا) را آغاز کند، به تازگی مشخصات فنی نمونه دنده ای و اتوماتیک این سدان جدید را بر روی وبسایت خود قرار داده است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده در وبسایت رسمی ایران خودرو، K132 در ابتدا در نسخه تنفس طبیعی دنده ای و اتوماتیک به بازار می آید. بر خلاف اینکه مدیران ایران خودرو نمونه اتوماتیک K132 را با پیشرانه TC7 پلاس معرفی کرده بودند، شاهد هستیم که در ابتدا نسخه اتوماتیک ایران خودرو K132 با پیشرانه EC5 به بازار می آید.
همانطور که از تصاویر مشخص است، ایران خودرو تصمیم گرفته تا K132 (تارا) را در دو تیپ مختلف از نظر رده تجهیزات و مشخصات فنی ارائه دهد که از نظر فنی مهمترین تفاوت به وجود یا عدم وجود گیربکس شش سرعته اتوماتیک مربوط می شود که می تواند باعث تضعیف شتاب صفر تا صد به میزان ۲ ثانیه شود. در واقع مدل دنده دستی قادر به شتاب گیری ۰ تا ۱۰۰ ظرف ۹.۵ ثانیه (عدد رسمی ایران خودرو) است و در مقابل مدل اتوماتیک با شتاب رسمی ۱۱.۵ ثانیه به وضوح خودرو کند تری محسوب می شود.
از نظر مصرف سوخت هم برتری از آن مدل دستی است که در حدود ۱.۵ لیتر کم مصرف تر از نسخه اتوماتیک ظاهر می شود، اما در نقطه مقابل سطح تجهیزات رفاهی مدل اتوماتیک به شدت بالاتر است و شامل تجهیزاتی نظیر ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، سانروف و در کمال تعجب سامانه های ایمنی کنترل بخار بنزین و کمربند های ایمنی سه نقطه ای، ایربگ جانبی، صندلی هایی با استاندارد ایزو فیکس می شود.
صندلی جلو برقی و رینگ های آلومنیومی، راهنمای روی آینه های جانبی (با قابلیت تا شدن) از جمله دیگر موارد اختلاف این دو خودرو است که کفه ترازو را به سمت خرید مدل اتوماتیک سنگینتر می کند و مشتریان علاقه مند به مشخصات اسپرتی تر مدل دنده دستی را مایوس می دارد.
نکته دیگر عدم اشاره به سامانه ایمنی کنترل پایداری (ESP) است که امید می رفت در این مدل عرضه شود اما همچنان غیب این ویژگی ایمنی بسیار مهم در خودروهای مونتاژ داخل مشهود به نظر میرسد.
اولین تصاویر از ایران خودرو K132 [بهروزرسانی] – تیر ۹۹
ساعاتی پیش ایران خودرو طی مراسمی از نسخه نهایی پروژه k132 (با نام ایرانی تارا) رونمایی کرد. این مدل که هنوز نام تجاری آن مشخص نیست بر مبنای پژو ۳۰۱ ساخته شده است (هرچند ایران خودرو از تایید رسمی این مساله طفره می رود) و قرار است با نسخه به روز شده پیشرانه tu5 به قدرت ۱۱۵ اسب بخار و گیربکس به روز شده خانواده پژو ۲۰۶ و پژو ۴۰۵ روانه بازار شود.
همچنین در نسخه اتوماتیک احتمالا از تلفیق موتور ef7 توربو و گیربکس اتوماتیک ساخت چین استفاده خواهد شد. گفتنی است که این موتور و گیربکس در واقع برای نسخه اتوماتیک دنا پلاس توربوچارجر توسعه داده شده است و نصب آن بر روی پلت فرم کا ۱۳۲ می تواند تلفیقی از قوای محرک دنا (به عنوان آخرین فیس لیفت ۴۰۵) با اتاق پژو ۳۰۱ (نسخه به روز شده براساس پلت فرم پژو ۲۰۶) را ارائه دهد و یک خودرو ترکیبی کاملا جدید را از منظر عدم مشابهت با محصولات پژو را پدید آورد.
قیمت k۱۳۲ ایران خودرو [بهروزرسانی] – اردیبهشت ۹۹
اخیرا «فرشاد مقیمی»، مدیرعامل شرکت ایران خودرو در گفتوگوی ویژه خبری از عرضه خودرو خودروی «۱۳۲ K» در بهمن ماه خبر داد. آیا با توجه به شرایط موجود عرضه خودروهای جدید به بازار چقدر جدی است؟
یک کارشناس بازار خودرو در پیشبینی درباره نرخ خودرو K132 اظهار کرد: «به نظر میرسد نرخ کارخانهای این خودروی جدید ۱۰۰ میلیون تومان باشد اما چنانچه قرار باشد این خودرو به بازار عرضه شود مطمئنا نرخ آن به بالای ۲۰۰ میلیون تومان خواهد رسید.»
آغاز تولید فیس لیفت پژو ۳۰۱ در بهمن ماه ۹۹ [به روز رسانی] – اردیبهشت ۹۹
ایران خودرو چندی پیش اعلام کرد که قصد دارد در اقدامی بی سابقه فیس لیفت پژو ۳۰۱ را تحت کد فنی IKCO K132 تولید کند.
این پروژه که با نام K132 شناخته می شود حاصل تلاش جمعی از مهندسین و مخترعین داخلی بوده و گام بزرگی در راستای داخلی سازی صنعت خودروسازی در کشورمان است.
محصول نهایی این پروژه با دو نوع موتور و در دو گونه گیربکس دستی و اتوماتیک تولید خواهد شد و گفته می شود در مرحله اول موتور EC5 و گیربکس دستی خودرو مذکور را همراهی خواهد کرد.
ایران خودرو قصد دارد IKCO K132 را با موتور EF7 توبورشارژپلاس و گیربکس اتوماتیک نیز تولید کند.
براساس اطلاعات منتشر شده فیس لیفت پژو ۳۰۱ دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است.
از جمله امکانات ایران خودرو K132 می توان به فرمان برقی، ترمزهای جلو و عقب دیسکی، ESC, EBA، ABS, HSA, ، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین، سیستم کروز کنترل و سیستم تهویه برقی اشاره کرد.
حال باید منتظر ماند و دید این محصول جدید ایران خودرو با چه قیمتی و در چه تاریخی راهی بازار کشورمان خواهد شد.
اطلاعات اولیه از ایران خودرو K132 [بهروزرسانی] – بهمن ۹۸
امروز در جلسه هیات دولت در اقدامی بی سابقه فیس لیفت پژو ۳۰۱ را تحت کد فنی IKCO K132 در حضور رئیس جمهور رونمایی کرد.
اطلاعات فنی چندانی از این خودرو در دست نیست اما آنچه واضح است اینکه در پی تحریم های صنعت خودروسازی و فروش سهام گروه پژو به فیات کرایسلر و تشکیل یک هولدینگ آمریکایی، ایتالیایی فرانسوی، پروژه تولید پژو ۳۰۱ در ایران با چالش های فراوانی روبرو شده بود و حالا به نظر می رسد که ایران خودرو راه حل برون رفت از این شرایط را تولید نسخه فیس لیفت شده با برند اخصاصی خود تحت عنوان K132 یافته است.
تا زمان نگارش این مطلب، تصاویر چندانی از این خودرو منتشر نشده است اما با نگاهی به تصور نمای داخل که با حضور رئیس جمهور همراه است می توان بر شباهت قابل توجه داشبورد و تریم داخلی با نسخه استاندارد پژو ۳۰۱ صحه گذاشت.
حال باید منتظر ماند تا اطلاعات بیشتری در خصوص این خودرو ارائه شود اما با توجه به داخلی سازی پیشرانه EC5 (نسخه ارتقا یافته TU5) احتمال استفاده از این پیشرانه بر روی ایران خودرو کا ۱۳۲ بسیار بالاست.
نگاهی به چالش های تولید پژو ۳۰۱ در ایران بدون حضور پژو [به روز رسانی] – تیر ۹۸
پژو ۳۰۱ جزو خودروهای پسابرجامی به شمار میرود و تولید آن در قرارداد ایران خودرو و پژو گنجانده شده بود و قرار بود با قیمتی حدودا ۶۰ میلیون تومان روانه بازار شود. با این حال پژو تحت تاثیر تحریمهای آمریکا از ایران رفت و تولید ۳۰۱ معلق شد. اما پس از مدتی پژو ۳۰۱ در مسیر داخلیسازی قرار گرفته و قرار شد به تولید انبوه برسد.
با توجه به اظهارات دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، عمده مشکل قطعه سازان در تولید خودرو پژو ۳۰۱، قطعات الکترونیکی است که برای این منظور باید صنایع زیرساختی اصلاح شوند. در این زمینه میتوان از صنایع دفاعی کشور که از زیرساختهای خوبی برای ساخت قطعات الکترونیکی دارند، بهره گرفت.
مازیار بیگلو در رابطه با پروژه خودروهای پژو ۳۰۱ که قرار است به دست تولیدکنندگان ایرانی ساخته شود؛ اظهار کرد: «عمده اینکه نتوانستهایم در قطعات الکترونیکی خودکفا باشیم، این است که قطعات استانداردی که در محصولات الکترونیکی مورد استفاده قرار میگیرند در ایران تولید نمیشوند. به طور مثال آیسی های خاص مصرفی در ایران تولید نمیشوند و البته وظیفه خودروساز و قطعه ساز نیز نیست که این قطعات را تولید کند.»
ایران خودرویی ها پیش تر اعلام کرده بودند پژو ۳۰۱ با داخلی سازی اولیه ۶۰ درصدی تولید خواهد شد، حال اینکه ۴۰ درصد باقی مانده از کجا تامین میشود، در حال حاضر خیلی مشخص نیست.
دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعههای خودرو افزود:« ایران در سایر صنایع نیز نمیتواند برخی مواد را تولید کند. به طور مثال پلیآمید در ایران تولید نمیشود لذا در ساخت قطعات پلاستیکی که نیاز پلیآمیدی است، باید مواد اولیه آن وارد شود. ورقهای بدنه خودرو نیز همگی وارداتی هستند و این در حالی است که ایران خودش تولیدکننده و صادرکننده آهن است اما نمیتوانیم ورقه بدنه خودرو را تولید کنیم. در قطعات الکترونیکی نیز روال به همین صورت است. اینکه قطعهسازی بخواهد آیسی یا برد الکترونیکی تولید کند، در هیچ جا مرسوم و در واقع مقرون به صرفه نیست.»
وی اظهار کرد: «در حال حاضر جلسات خودکفایی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع به صورت هفتگی برگزار میشود. در حال حاضر با توجه به محدودیتها، راهکار پیشرو برای رفع این مشکل این است که صنایع زیر ساختی اصلاح شوند. این امکان وجود ندارد که قطعه ساز بتواند قطعات خاص یا مواد اولیه مورد نیاز را خودش تولید کنند. مذاکرات خوبی با صنایع دفاع صورت گرفته است؛ چرا که زیرساختهای خوبی در ساخت قطعات الکترونیکی همچون آیسی ها یا ترانزیستورهای خاص که مورد استفاده در ساخت قطعات الکترونیکی هستند در صنایع دفاع وجود دارد.»
بیگلو افزود: «همچنین قرار است که در صنایع معدنی نیز همچون مس، آهن، آلومینیوم و آلیاژهای خاص که در کشور تولید نمیشوند و وارداتی بوده، به خودکفایی برسیم. سازمان گسترش در این قضیه بسیار خوب فعالیت را آغاز کرده است. البته باید این را هم در نظر بگیریم که همه این فعالیتها زمانبر و هزینهبر بوده و این سرمایه بری توسط خودروسازان و قطعه سازان امکان عملیاتی شدن ندارد اما بسیار امیدواریم که نتایج مطلوبی از سوی همکاری سازمان گسترش حاصل شود.»
دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعههای خودرو با بیان این که در مورد تولید خودروهای پژو ۳۰۱، تعدادی محدودی از مواد اولیه و قطعات استاندارد باید وارد شود گفت: «ما نمیتوانیم دور خود دیوار کشیده و تصور کنیم که در یک جزیره زندگی میکنیم. برای ساخت این محصول نیز قطعاً به واردات برخی قطعات و مواد اولیه نیاز داریم؛ چرا که تولید آن در ایران مقرون به صرفه نبوده یا امکانات و تکنولوژی آن وجود ندارد. در این خودروها عمده تفاوت با سایر محصولات خودرویی این است که از ابتدای شروع پروژه و زمانی که قرار شد این خودرو تولید شود، عمق خودکفایی آن معادل خودروهای پر تیراژی قرار گرفت که سالهای زیادی است در ایران تولید میشوند.»
وی یادآور شد: «این پروژه کاملاً به دست قطعهساز ایرانی انجام میشود. اولین باری است که تولیدکنندگان ایرانی (خودروسازان، قطعهسازان و…) دور هم جمع شده و هیچ شریکی خارجی هم وجود ندارد. البته اگر سازمان گسترش در پروژههای خودکفایی به نتیجه برسد، قطعاً از همان مواد اولیه و قطعات استانداری که در داخل تولید میشوند، استفاده خواهد شد.»
بیگلو خاطرنشان کرد: «تاکنون دستیابی به خودکفایی و عمق داخلیسازی ۸۰ درصدی در خودرو پژو ۳۰۱ محقق شده و اگر برخی زیرساختهای مربوط به صنایع مادر آماده شود، درصد خودکفایی در ساخت این محصول بیشتر خواهد شد.»
طبق اطلاعات فعلی می توان گفت که علیرغم شدت تحریم ها، ایران خودرو برای عرضه نسخه داخلی سازی شده پژو ۳۰۱ مصمم است و براساس پیش بینی ها، این خودرو در نیمه دوم سال جاری معرفی خواهد شد.
پژو ۳۰۱ در داخل کشور رقبایی عمدتا چینی. که ماشین هایی همچون مانند دنا پلاس، سراتو ۱۶۰۰، برلیانس H330، جک J5، بسترن F5، امویام ۵۵۰ و آریزو ۵ دانست. رقبای چینی ۳۰۱ طبق معمول از امکانات رفاهی بیشتری بهره میبرند. اما این محصول اقتصادی پژو برای پیروزی در بازار ایران میتواند به قیمت پایینتر و قوای محرکهی بهتر خود تکیه کند.
راه اندازی خط آزمایشی پژو ۳۰۱ ظرف یک تا دو هفته آینده [به روز رسانی] – بهمن ۹۸
مدیرعامل ایرانخودرو گفت: «خط آزمایشی پژو ۳۰۱ ظرف یک تا دو هفته آینده رونمایی و کار آن از سه ماه نخست سال آینده شروع خواهد شد.»
هاشم یکهزارع، در خصوص وضعیت تولید پژو ۳۰۱ گفت: «در رابطه با تولید پژو ۳۰۱ ظرف یک الی دو هفته آینده از خط آزمایشی این خودرو رونمایی خواهیم کرد و در محدودهای که متعاقبا اعلام میکنیم بدون اتکا به پژو به تولید انبوه میرسد.»
لازم به ذکر است که تولید پژو ۳۰۱ با رقم ۱۰هزار دستگاه شروع میشود و به مرور به ۱۰۰ به ۲۵۰ هزار دستگاه در سال خواهد رسید. این نکته را باید گفت که خط تولید این خودرو در سه ماه اول سال آینده کار خود را آغاز کند.
۸۵ درصد از محصولات پژو ۲۰۰۸ تحویل مشتریان شد
وی ادامه داد: «در حال حاضر داخلیسازی پژو ۳۰۱ به حدود ۶۰ درصد رسیده است اما زمانی که تولید انبوه آن آغاز شود به ۸۰ درصد نیز خواهد رسید. نمیتوان گفت که داخلیسازی برای ۳۰۱ به صورت کامل انجام میشود و نهایتا این رقم به ۸۰ الی ۸۵ درصد می رسد. در مورد پژو ۲۰۰۸ نیز تعداد دستگاههایی را که فروختیم تحویل خواهیم داد و ۸۵ درصد مشتریان خودرو خود را تحویل گرفتهاند. در برنامههای تولید، پژو ۲۰۰۸ را نیز در آینده داریم اما این کار بعد از پژو ۳۰۱ انجام خواهد شد.»
ساخت داخل قطعات «هایتک»
یکهزارع در رابطه با ساخت قطعات هایتک اظهار کرد: «تاکید بر این است که ساخت داخل قطعات های تک نیز به خوبی انجام شود. لازم به ذکر است که صنایع دفاع نیز ظرفیتهای خوبی دارد و با ما جلسهای داشتند و از این ظرفیتها نیز استفاده میکنیم. برای ساخت داخل قطعات باید سرمایهگذاری صورت پذیرد و حتی قطعاتی که از نظر توجیه اقتصادی، ساخت داخل آنها به صرفه نیست با این وجود و با توجه به شرایط خاص باید انجام شود.»
مبنای قیمتگذاری خودروها
وی در پایان به ذکر نکاتی در خصوص قیمتگذاری خودروها پرداخت و گفت: «طبق قانون، هر قراردادی که وجود دارد، زمان تحویل مبنای قیمتها است. به عنوان مثال اگر خودرویی در مهر سال گذشته ثبتنام شده باشد با همان قیمت مهر سال گذشته به مشتری تحویل داده خواهد شد. این نکته که گفته میشود مبنای قیمتها بر اساس قیمتهای بهمن سال گذشته است صحیح نیست. فروشهای فوری نیز بر اساس قیمت روز خواهد بود و در این نوع فروشها مبنای قیمت نیز همان زمان تحویل خواهد بود.»
سوالهای متداول کاربران درباره خودرو تارا
قیمت خودرو تارا در بازار چقدر است؟
قیمت نمونه دستی خودرو تارا ایران خودرو در بازار در محدوده ۳۵۰ تا ۳۸۰ میلیون تومان قرار دارد.
تفاوت تارا با پژو ۳۰۱ چیست؟
تفاوت فنی خاصی بین پژو ۳۰۱ و تارا ایران خودرو وجود ندارد و تارا در واقع نسخه ایرانیزه شده پژو ۳۰۱ است که بعد از خروج پژو از بازار ایران در شرایط تحریمی توسط واحد مهندسی ایران خودرو توسعه داده شده است. شاید تنها تفاوت فنی استفاده از گیربکس ایرانی ارتقا یافته ایران خودرو به جای گیربکس اصلی در نسخه دندهای باشد.
مشخصات فنی تارا چیست؟
خودروی تارا موتور ۱۶۰۰ سیسی EC5 با توان ۱۱۰ اسب بخار و گتشاور ۱۵۰ نیوتن متر دارد. این موتور ۱۶ سوپاپ دارد و مصرف سوخت ترکیبی تارا دستی ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و تارا اتوماتیک ۷.۱۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.