سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

پژوهشی جدید از احتمال اثربخشی پایین واکسن کرونا فایزر روی گونه دلتا خبر می‌دهد

طبق پژوهش جدیدی که اخیرا منتشر شده، واکسن کرونا فایزر ممکن است به اندازه کافی در برابر سویه جدید کووید-۱۹ بدن فرد را ایمن نکند. این تحقیق اثربخشی واکسن‌های mRNA را از دی ۹۹ تا تیر ۱۴۰۰ را بررسی کرده که نشان می‌دهد تمام واکسن‌ها می‌توانند از علائم شدید کووید-۱۹ جلوگیری کنند، اما اثربخشی آن‌ها روی دلتا کمتر از گونه‌های قبلی است.

در این مطالعه که هنوز مورد داوری قرار نگرفته، از تست پی‌سی‌آر برای بررسی ابتلای افراد به بیماری کووید-۱۹ در چندین ایالت آمریکا استفاده شد. در این بین، ۳۵,۹۰۲ نفر دو دوز واکسن مدرنا و ۳۷,۵۷۳ نفر دو دز واکسن فایزر تزریق کرده بودند. نتایج نشان داد که واکسن مدرنا ۸۶ درصد و فایزر ۷۶ درصد از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرده است. واکسن مدرنا ۹۱.۶ درصد از بستری شدن بیمار، ۹۳.۳ درصد از انتقال به آی‌سی‌یو و ۱۰۰ درصد از مرگ جلوگیری کرده است. همچنین واکسن فایزر به ترتیب ۸۵، ۸۷ و ۱۰۰ درصد از موارد قبلی جلوگیری کرده است.

با این حال داده‌های مربوط به تیرماه ۱۴۰۰ همزمان با شیوع چشمگیر سویه دلتا در ایالات متحده، محققان را نگران کرده است. در این ماه، اثربخشی فایزر تا ۴۲ درصد و مدرنا تا ۷۶ درصد کاهش یافته است.

واکسن کرونا فایزر

همانطور که گفتیم، این پژوهش مربوط به برخی ایالت‌های آمریکا می‌شود و هنوز مورد بررسی از سوی داوران قرار نگرفته، بنابراین برای رسیدن به نتیجه نهایی همچنان باید منتظر تحقیقات بیشتری باشیم. برای مثال پژوهشی در بریتانیا نشان داده افرادی که دو دوز واکسن فایزر دریافت کرده‌اند، تا ۸۸ درصد در برابر نوع علائم‌دار دلتا مقاوم می‌شوند.

با این حال کاهش اثربخشی واکسن‌ها روی گونه دلتا موضوع جدیدی نیست و چنین موضوعی را برای سایر واکسن‌ها هم مشاهده کرده‌ایم. همین موضوع باعث شده برخی کشورهای به سراغ دوز سوم یا تقویتی بروند که برای مثال اخیرا آمریکا چنین دوزی را برای برخی افراد مجاز اعلام کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا