ایران میتواند هاب ترانشیپی منطقه شود/ رتبه 14 "کشتیرانی" در دنیا
– اخبار اقتصادی –
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد راستاد در مراسم گرامیداشت روزجهانی دریانوردی، با بیان اینکه ظرفیت بنادر کشور فراتر از نیاز داخلی است، اظهار کرد: ظرفیت خالی در ناوگان کشتیرانی تجاری و نفتی کشور و همچنین ظرفیت استفاده نشده در پایانههای بندری وجود دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه از نظر ناوگان تحت مالکیت و پرچم جزو کشورهای پیشرو در دنیا هستیم، افزود: ضرورت دارد به دنبال این باشیم که در شرایط مناسب کالاهای ترانزیتی جذب شود و بنادر به هاب ترانشیپی منطقه تبدیل شوند.
به گفته وی، اکنون کشتی های کانتینربر بزرگ از تردد در پایانه های کانتینری ایران منع هستند در حالی که در شرایط معمول این قابلیت را داریم که به هاب ترانشیپی برخی بنادر منطقه تبدیل شویم و سهم خود را از اقتصاد منطقه بگیریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در زمینه ناوگان مورد نیاز سازمان بنادر تمام نیازهای دو دهه آینده به صنایع دریایی داخلی سفارش شده است.
وی یادآور شد: طرح جامع بنادر بازرگانی برای افق 1404 طبق مطالعات بازار و پیشبینی رشد اقتصادی نهایی شده است و میدانیم در چهار سال آینده از نظر زیربنا، روبنا بنادر و تجهیزات بندری چه مواردی باید اجرا شود.
راستاد تأکید کرد: در توسعه و ساماندهی جزایر، اختلافی بین ذینفعان مختلف وجود داشت، اما در کمیته ساماندهی سواحل و بنادر طرح ساماندهی 35 جزیره کشور با تولیت سازمان بنادر تصویب شد و بر این اساس برنامه های توسعه ای مناسبی در بخشهای مختلف خواهیم داشت.
رتبه 14 شرکت کشتیرانی در دنیا
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در شرایط دشوار جنگ اقتصادی وظیفه پشتیبانی از نظام تولیدی کشور را بر عهده دارد، افزود: با توجه به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید، پشتیبانی و مانع زداییها، تلاش مجموعه دست اندرکاران کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران معطوف به ادای هر چه بهتر وظیفه پشتیبانی از اقتصاد کشور است.
محمدرضا مدرس خیابانی با بیان اینکه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران 54 سال سابقه درخشان در صنعت کشتیرانی بینالمللی را دارد، خاطر نشان کرد: این شرکت هم اکنون رتبه چهاردهم را در بخش حمل و نقل کانتینری در میان شرکتهای بزرگ حمل و نقل دریایی جهان در اختیار دارد این در حالی است که فعالیتهای عملیاتی خود را ذیل محدود کنندهترین تحریمهای تاریخ، به سرانجام میرساند.
وی محدودیتهای تحریمی را عاملی دست و پاگیر برای فعالیت مجموعه تحت مدیریت خود ارزیابی کرد و ادامه داد: تحریمها تامین قطعات مصرفی شناورها را برای ما دشوار کرده است.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که تحریم میتوانست برای ما ایجاد کند تامین سوخت کم سولفور بود، افزود: خوشبختانه و با همت دست اندرکاران مربوطه موفق شدیم تا 80 درصد از نیاز ناوگان به سوخت کم سولفور را با کمک پالایشگاه شازند اراک مرتفع سازیم که امیدواریم طی سال جاری این مقدار را به 95 درصد افزایش دهیم.
رتبه 26 ایران در صید و صیادی جهان
رئیس سازمان شیلات نیز در این مراسم گفت: در صید و صیادی جهان، ایران رتبه بیست و ششم را دارد و در اقیانوس هند رتبه دوم و در غرب اقیانوس هند از نظر ناوگان و صید در رتبه نخست هستیم.
نبی الله خون میرزایی با بیان اینکه 140 هزار صیاد در عرصه تولید فعال است، تصریح کرد: بر اساس برنامه تدوین شده، میزان تولیدات سازمان شیلات در سال گذشته می بایست یک میلیون و 373 هزار تن می بود که به دلیل مشکلات مختلف توانستیم یکمیلیون و 260 هزار تن آن را محقق کنیم.
رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه در موضوع پرورش ماهی در قفس باید فعالیت های خود را توسعه دهیم، گفت: با بومیسازی دانش پرورش ماهی در قفس، به خودکفایی 95 درصدی در تأمین تجهیزات دست پیدا کردیم.
وی درباره تحقق فعالیت صیادی اضافه کرد: طبق برنامه تولید 660 هزار تن مدنظر قرار گرفته بود که با تلاش مضاعف عدد 715 هزار تن ثبت و همچنین در بخش آبزیپروری 91 درصد برنامه محقق شد.
انتهای پیام/