سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

چگونه ویندوز ۱۱ را دانلود و روی سیستم خود نصب کنیم؟

مایکروسافت به‌تازگی انتشار جهانی ویندوز ۱۱ را آغاز کرده. البته امکان دسترسی به سیستم عامل جدید ردموندی‌ها به صورت تدریجی برای تمامی افراد ایجاد خواهد شد. همچنین کاربرانی که نمی‌خواهند در صف انتظار بمانند، می‌توانند اقدام به نصب ویندوز ۱۱ به صورت دستی کنند. در این مطلب نحوه دانلود و نصب ویندوز ۱۱ را به شما آموزش می‌دهیم.

  • چطور فایل‌های بکاپ قدیمی ویندوز ۱۰ را حذف کنیم؟
  • با این هفت روش ارور Your PC Did Not Start Correctly را برطرف کنید
  • امکان نصب ویندوز ۱۱ روی کامپیوترهای قدیمی: یک راهکار یا عامل سردرگمی بیشتر؟

در گذشته امکان نصب ویندوز ۱۱ به صورت دستی از طریق نسخه‌های غیر رسمی وجود داشت؛ اما اکنون مایکروسافت فایل ISO نسخه رسمی (Volume License) را برای دانلود در سایت خود قرار داده است. البته قبل از شروع فرایند نصب از مسیرهای مختلف، ابتدا بهتر است نگاهی به حداقل سخت‌افزار موردنیاز برای نصب و اجرای ویندوز ۱۱ روی لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های شخصی داشته باشیم.

فهرست مطالب

  • حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب ویندوز ۱۱
  • آپدیت به ویندوز ۱۱ با تنظیمات ویندوز ۱۰
  • نصب ویندوز با Windows 11 Installation Assistant
  • نصب ویندوز ۱۱ به صورت دستی با فایل ISO
  • نصب ویندوز ۱۱ با Media Creation Tool

حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب ویندوز ۱۱

طبق اطلاعات مندرج در سایت رسمی مایکروسافت، موارد زیر برای نصب ویندوز ۱۱ ضروری خواهند بود:

  • پردازنده با فرکانس ۱ گیگاهرتز با حداقل دو هسته ۶۴ بیتی از نسل هشتم اینتل یا رایزن ۲۰۰۰ به بعد
  • ۴ گیگابایت رم (RAM)
  • ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی
  • پشتیبانی از بایوس UEFI و Secure Boot
  • بهره‌گیری از تراشه TPM نسخه ۲.۰
  • سازگاری با دایرکت X نسخه ۱۲ و درایور WDDM 2.0
  • نمایشگر ۹ اینچی با حداقل رزولوشن ۷۲۰p و پشتیبانی از کانال رنگی ۸ بیت

در میان موارد بالا، تراشه TPM از معدود سخت افزارهایی است که احتمال دارد در برخی دستگاه‌ها یافت نشود یا نسخه‌های قدیمی‌تر آن مورد استفاده قرار گرفته باشند. برای بررسی نسخه آن ابتدا کلید میانبر Win + R را فشار دهید و سپس در پنجره Run عبارت tpm.msc را تایپ کنید و در نهایت کلید Enter را بزنید. در ادامه پنجره TPM Management باز خواهد شد و در پایین عنوان TPM Manufacturer Information قادر خواهید بود تا نسخه موجود روی دستگاه خود را مشاهده کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله «چیپ TPM چیست و چرا ویندوز ۱۱ می‌خواهد کاربران را مجبور به استفاده از آن کند؟» مراجعه نمایید.

برای یافتن مطابقت سایر مشخصات سخت‌افزاری لپ‌تاپ یا رایانه شخصی خود با موارد اعلام شده از سوی مایکروسافت، می‌توانید به سایت سازنده محصول مراجعه کنید. همچنین با راست کلیک روی استارت و انتخاب گزینه System قادر خواهید بود تا میزان رم و مشخصات پردازنده دستگاه را مشاهده کنید. مایکروسافت ابزار اختصاصی PC Health Check را نیز در اختیار کاربران قرار داده است که می‌تواند وضعیت سازگاری سخت‌افزار پیش از نصب ویندوز ۱۱ را بررسی کند.

آپدیت به ویندوز ۱۱ با تنظیمات ویندوز ۱۰

ساده‌ترین راه برای نصب ویندوز ۱۱، آپدیت به آن از طریق بخش تنظیمات ویندوز ۱۰ است. برای انجام چنین کاری ابتدا به Settings رفته و سپس گزینه Update & Security را انتخاب کنید و در ادامه روی Windows Update کلیک کنید. اکنون ویندوز امکان آپدیت رایگان به نسخه جدید را برای سیستم بررسی می‌کند و اگر چنین قابلیتی وجود داشته باشد، کلید مختص به دانلود و نصب ویندوز ۱۱ را نمایش خواهد داد. برای دریافت نسخه جدید، روی کلید Download & Install کلیک کنید و سپس گزینه Accept and Install را بزنید. فرایند نصب ویندوز جدید ممکن است کمی زمان‌بر باشد.

نصب ویندوز با Windows 11 Installation Assistant

ابزار Windows 11 Installation Assistant به عنوان روش توصیه شده از سوی مایکروسافت برای نصب نسخه جدید ویندوز در دسترس قرار دارد. کاربران به کمک این ابزار می‌توانند ویندوز ۱۰ خود را به آسانی به ویندوز ۱۱ آپگرید کنند. البته پیش از استفاده از ابزار گفته شده، باید به پیش نیازهای آن از جمله داشتن لایسنس ویندوز ۱۰ توجه داشته باشید. همچنین ویندوز ۱۰ موجود روی لپ‌تاپ یا رایانه شخصی باید نسخه ۲۰۰۴ یا بالاتر باشد تا بتواند برنامه را اجرا کند. ۹ گیگابایت فضای خالی در حافظه داخلی نیز برای دانلود ویندوز ۱۱ ضروری خواهد بود.

پس از دانلود Windows 11 Installation Assistant از صفحه رسمی آن، روی کلید Run کلیک کنید و سپس مجوز دسترسی Administrator را به برنامه بدهید. پس از تایید سازگاری سخت‌افزار جهت نصب ویندوز ۱۱ توسط ابزار مذکور، شرایط استفاده از سیستم عامل مایکروسافت نمایش داده می‌شود. با انتخاب کلید Accept & Install کاربر موارد گفته شده را قبول می‌کند و فرایند نصب شروع می‌شود.

زمانی که ابزار تمامی مقدمات لازم را انجام داده باشد، کلید Restart Now نمایش داده می‌شود تا فرایند نصب کامل ادامه یابد. نصب ویندوز ۱۱ به صورت کامل چندین دقیقه زمان خواهد برد و احتمال دارد دستگاه شما چندین بار در طی این فرایند ریستارت شود. دقت داشته باشید که به هیچ عنوان نباید دستگاه را در طی این مرحله خاموش کنید.

نصب ویندوز ۱۱ به صورت دستی با فایل ISO

روش دیگر برای نصب ویندوز ۱۱ روی لپ‌تاپ یا رایانه شخصی، بهره‌گیری از فایل ISO است. به کمک چنین فایلی می‌توان اقدام به ساخت یک حافظه فلش یا دیسک قابل بوت کرد و در ادامه از آن برای نصب دستی ویندوز بهره گرفت. این شیوه، روش قدیمی‌تر برای نصب ویندوز بوده که در گذشته رواج بیشتری داشته است؛ به همین دلیل بسیاری از کاربران با آن آشنا هستند و ترجیح می‌دهند سیستم عامل جدید مایکروسافت از این طریق نصب کنند.

در ابتدا باید فایل ISO ویندوز ۱۱ را دریافت کنید. همان طور که در قسمت‌های قبلی اشاره شد، مایکروسافت فایل ISO نسخه رسمی سیستم عامل جدید خود را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است که از این صفحه قابل دسترس خواهد بود. کاربران می‌توانند از نسخه‌های غیر رسمی ویندوز ۱۱ نیز برای مصارف مختلف بهره بگیرند.

اگر دستگاه شما مشخصات سخت‌افزاری لازم اعلام شده توسط مایکروسافت را ندارد، می‌توانید از فایل ISO نسخه آنلاک استفاده کنید که از طریق سایر منابع قابل دریافت است. این نسخه برای دستگاه‌هایی با رم کمتر از ۸ گیگابایت، TPM قدیمی‌تر از نسخه ۲.۰ و عدم پشتیبانی از Secure Boot کاربرد دارد؛ اگرچه مایکروسافت نصب ویندوز ۱۱ را روی چنین محصولاتی توصیه نمی‌کند.

پس از دانلود فایل ISO موردنظر، باید آن را روی یک حافظه جانبی قرار دهید. برای انجام چنین کاری می‌توان از نرم‌افزارهای مختلفی بهره گرفت که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها Rufus است که می‌توانید از این صفحه اقدام به دانلود فایل نصبی آن کنید. برنامه گفته شده قادر است تا اطلاعات موجود در فایل ISO را روی حافظه جانبی استخراج کند و یک درایو قابل بوت ایجاد کند.

کاربران می‌توانند از حافظه فلش (USB)، دیسک (DVD) یا حتی کارت حافظه در صورت وجود درگاه آن (SD یا microSD) بهره بگیرند؛ البته باید توجه داشته باشید که حجم آن‌ها حداقل ۸ گیگابایت یا بیشتر باشد. همچنین در طی فرایند استخراج داده‌ها، تمامی اطلاعات قبلی موجود روی حافظه جانبی پاک خواهد شد. اگر از حافظه‌ای با حجم مناسب استفاده نکنید، با پیغام خطای Disk image file is too large مواجه خواهید شد.

در برنامه Rufus، ابتدا حافظه جانبی موردنظر خود را انتخاب کنید. سپس نوع File System را روی NTFS قرار دهید. در ادامه با فشردن کلید Select، فایل ISO دانلود شده را گزینش نمایید و در نهایت کلید Start را بزنید. اکنون حافظه جانبی قابلیت بوت شدن را دارد و می‌توانید از آن روی دستگاه فعلی یا سایر دستگاه‌ها بهره بگیرد. برای بوت شدن حافظه، ابتدا باید وارد بایوس لپ‌تاپ یا رایانه شخصی خود شوید. برای انجام چنین کاری، ابتدا دستگاه را ریستارت کنید و سپس کلید F2 یا F8 را به صورت متناوب فشار دهید.

کلید گفته شده ممکن است در محصولات سازندگان مختلف، تفاوت داشته باشد و برای یافتن آن می‌توانید نام سازنده دستگاه خود را در اینترنت جستجو کنید. در نهایت پس از ورود به محیط بایوس، به تب Boot بروید و حافظه جانبی متصل به دستگاه را به عنوان اولین گزینه بوت انتخاب کنید و تغییرات اعمال شده را ذخیره نمایید. پس از ریستارت دوباره سیستم، فرایند نصب ویندوز ۱۱ شروع خواهد بود.

نصب ویندوز ۱۱ با Media Creation Tool

اساس این روش مانند نصب با فایل ISO است؛ اما از محیط کاربرپسند‌تری بهره می‌گیرد و می‌تواند به عنوان جایگزین آسان‌تری برای برخی کاربران محسوب شود. ابتدا به صفحه رسمی دانلود ویندوز ۱۱ مراجعه کنید و سپس روی کلید Download Now در پایین قسمت Create Windows 11 Installation Media کلیک کنید. اکنون ابزار Media Creation Tool دانلود می‌شود. آن را اجرا و روی کلید Accept کلیک کنید.

پس از انتخاب زبان و نسخه ویندوز موردنظر، روی کلید Next کلیک نمایید. اکنون حافظه فلش خود را به دستگاه متصل کنید و گزینه USB Flash drive را تیک بزنید و روی کلید Next کلیک کنید.
حافظه فلش خود را انتخاب کنید و Next را بزنید. اکنون فرایند دانلود ویندوز ۱۱ و استخراج فایل‌های آن روی حافظه فلش شروع خواهد شد. پس از اتمام فرایند دانلود، کلید Finish را بزنید. اکنون نام حافظه جانبی به ESD-USB تغییر پیدا کرده است. روی حافظه فلش کلیک کنید و فایل setup.exe را اجرا نمایید. اکنون روند اپدیت به ویندوز ۱۱ شروع خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا