سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

مایکروسافت و AMD احتمالا گرافیک رادئون را به نسل بعدی سرفیس پرو ایکس می‌آورند

سرفیس پرو ایکس از زمان عرضه تاکنون ارتقا قابل ملاحظه‌ای را به خود ندیده و تنها در سال ۲۰۲۰ شاهد کمی افزایش فرکانس در تراشه SQ2 بودیم. اکنون به نظر می‌رسد مایکروسافت و AMD در حال کار روی گرافیک RDNA هستند تا از آن برای نسل بعدی سرفیس پرو ایکس و یا دستگاه‌های دیگر استفاده کنند.

به گفته نشریه کره‌ای، پس از همکاری سامسونگ با AMD و استفاده از گرافیک mRDNA و معماری آرم در تراشه اگزینوس ۲۲۰۰، حالا نوبت به مایکروسافت رسیده تا با این شرکت همکاری کند. ظاهرا دو شرکت آمریکایی تصمیم دارند تراشه‌ای در کلاس دسکتاپ طراحی کنند و در آن از گرافیک رادئون بهره بگیرند.

تراشه اگزینوس از هسته‌ X2 بهره می‌گیرد در حالی که انتظار می‌رود در تراشه SQ2 از هسته‌های Cortex X1 استفاده شود، اما فرکانس بالاتری برای آن در نظر گرفته می‌شود. سرعت کلاک هسته بالای ۳ گیگاهرتز خواهد بود که می‌تواند یک مزیت نسبت به چیپست‌های سامسونگ باشد. آرم ادعا کرده بیش از ۱۶ درصد تفاوت میان این دو هسته وجود دارد.

به کمک قدرت خنک‌کاری و شاسی بزرگتر، انتظار تراشه مایکروسافت عملکرد بهتری نسبت به اگزینویس سامسونگ داشته باشد. پردازشگر گرافیکی مانند تراشه اگزینوس بر پایه mRDNA2 و با ۸ واحد محاسباتی، هم تراز با استیم دک قرار می‌گیرد. ظاهرا عملکرد آن به کارت گرافیک GTX 1050 نزدیک است و می‌تواند پردازشگرهای گرافیکی کوالکام را شکست دهد.

تراشه مذکور با فناوری ۵ نانومتری TSMC تولید می‌شود و مودم ۵G سامسونگ در آن به‌کار گرفته می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا