سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

هزینه ساخت آیفون ۱۳ پرو از گلکسی S21 پلاس بیشتر است

اپل گوشی‌های خانواده آیفون ۱۳ را به تازگی معرفی و روانه بازار کرده و در همین راستا شاهد انتشار گزارش‌های زیادی درباره آن‌ها هستیم. حالا در تازه‌ترین آن‌ها، هزینه ساخت آیفون ۱۳ پرو با گلکسی S21 پلاس مقایسه شده که طبق آن، اپل برای ساخت این محصولش نسبت به سامسونگ هزینه بیشتری می‌پردازد و البته هزینه‌هایش نسبت به نسل قبلی هم افزایش یافته‌اند.

آیفون ۱۳ پرو از رم ۶ گیگابایتی LPDDR4X به جای نوع جدیدتر LPDDR5 بهره می‌برد و در نگاه اول به نظر می‌رسد آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو از یک پردازشگر گرافیکی بهره می‌برند. با این حال به گفته اپل، مدل‌های استاندارد از پردازشگر گرافیکی ۴ هسته‌ای و نسخه‌های پرو از پردازشگر گرافیکی ۵ هسته‌ای استفاده می‌کنند.

اندازه پیکسل‌های دوربین‌ آیفون ۱۲ برابر ۱.۴ میکرومتر است، در حالی که در آیفون ۱۳ به ۱.۷ میکرومتر می‌رسد. در مدل پرو هم بجای اندازه پیکسل ۱.۴ میکرومتری، با اندازه پیکسل ۱.۹ میکرومتری روبه‌رو هستیم.

از مشخصات فنی که بگذریم، به هزینه ساخت این دو پرچمدار می‌رسیم. آیفون ۱۳ پرو به تراشه، حافظه NAND و زیر سیستم نمایشگر گران‌‎قیمتی مجهز شده و هزینه شاسی هم افزایش داشته است. به همین دلیل با هزینه ساخت بالاتری نسبت به نسل گذشته روبه‌رو هستیم.

بطور دقیق با بررسی هزینه قطعات و مواد، با هزینه ساخت ۵۷۰ دلاری آیفون ۱۳ پرو مواجه می‌شویم. به نظر نمی‌رسد در این هزینه، مواردی مانند نرم افزار، هزینه‌های حمل و نقل و مالکیت معنوی درنظر گرفته شده باشند.

قیمت آیفون ۱۳ پرو با حافظه ۲۵۶ گیگابایتی برابر ۱۰۹۹ دلار است، یعنی ۱.۹ برابر هزینه تمام شده. در حالی که در نسل قبلی تولید هر گوشی ۵۴۸ دلار هزینه برمی‌داشت. قطعات موردنیاز برای گوشی گلکسی S21 پلاس حدود ۵۰۸ دلار برای سامسونگ آب می‌خورند و قیمت خرده فروشی آن ۱۰۴۹ دلار است، بنابراین قیمت این دستگاه دو برابر هزینه قطعاتش است.

با توجه به رقابت سنگینی که میان سامسونگ و اپل وجود دارد، شاید کره‌ای‌ها در آینده درباره قیمت گوشی‌هایشان تجدیدنظر کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا