سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

اروپا از ارتباط احتمالی میان واکسن کرونا جانسون و جانسون و نوع جدیدی از لخته خون خبر می‌دهد

رگولاتور دارویی اتحادیه اروپا می‌گوید توانسته میان نوع نادری از لخته خونی در سیاهرگ‌های عمقی و واکسن کرونا جانسون و جانسون (J&J) ارتباط احتمالی پیدا کند و توصیه کرده که این مشکل هم به عنوان یکی از عوارض جانبی واکسن یاد شده معرفی شود

آژانس دارویی اروپا در گزارش خود علاوه بر اشاره به مشکل لخته خون می‌گوید ترومبوسیتوپنی (ITP) هم یکی عوارض جانبی واکسن جانسون و جانسون و آسترازنکا است. این اختلال خونریزی با حمله اشتباه سلول‌های بدن به پلاکت‌ها ایجاد می‌شود. جانسون و جانسون می‌گوید هرچند احتمال وقوع چنین عوارضی بسیار پایین است، اما آن‌ها به همکاری با نهادهایی مثل آژانس دارویی اروپا ادامه می‌دهند و اطلاعات واکسن خود را به‌روز می‌کنند.

شرکت J&J می‌گوید: «ما شدیدا از افزایش آگاهی پیرامون علائم و نشانه‌های نادر حمایت می‌کنیم تا مطمئن شویم که می‌توانیم این مشکلات را به‌سرعت شناسایی و به‌خوبی درمان کنیم.» پیش‌تر عارضه بسیار نادر «ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی» (TTS) برای واکسن J&J و آسترازنکا مشاهده شده بود.

آژانس دارویی اروپا مدعی است این لخته خونی جدید که با نام «ترومبوز سیاهرگی» یا VTE شناخته می‌شود، می‌تواند خطر مرگ را به دنبال داشته باشد و باید جدا از TTS روی برچسب محصول واکسن جانسون و جانسون نوشته شود. ترومبوز سیاهرگی معمولا با یک لخته خونی در سیاهرگ پا، دست یا کشاله ران ایجاد می‌شود.

ترومبوز سیاهرگی سوای از واکسن ویروس کرونا عموما به خاطر آسیب یا عدم تحرک ناشی از بستری شدن پدید می‌آید. قرص‌های کنترل حاملگی و شماری از بیماری‌های مزمن هم از جمله عوامل تاثیرگذار در ایجاد VTE به شمار می‌روند.

چندی پیش در تحقیقی مشخص شد که عوارض جانبی واکسن ویروس کرونا خیلی کمتر از ابتلا به خود کروناست. بسیاری از عوارض قابل انتظار ناشی از واکسن تا ۴۲ روز پس از تزریق دیده نشده‌اند و بقیه هم نمونه‌های بسیار کمی داشته‌اند. برای مثال عارضه التهاب عضله قلب با نرخ ۲.۷ در ۱۰۰ هزار برای دریافت‌کنندگان واکسن گزارش شده درحالی که این مقدار برای مبتلایان به کووید-۱۹ به ۱۱ رخداد در میان ۱۰۰ هزار بیمار رسیده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا