سرور مجازی
فضای مجازی

جزئیات افزایش قیمت کالاهای اساسی در روزهای پایانی دولت دوازدهم/ التهاب بازارها در سایه جهت‌گیری‌های متناقض قیمت‌گذاری دولت

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طی روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی در سطح کشور هستیم. براساس داده‌های مرکز آمار ایران، قیمت برنج ایرانی، مرغ ماشینی و روغن مایع به ترتیب 48.13، 135.64 و 89.1 درصد نسبت به فروردین ماه سال گذشته رشد داشته‌اند.

جدول متوسط قیمت برخی کالاهای منتخب در مناطق شهری کشور به شرح زیر است:

کالاهای اساسی , نرخ تورم ,

متن کامل گزارش مرکز آمار در اینجا قابل مشاهده است.

در فروردین ماه سال جاری بود که ربیعی با اشاره به مسئله تثبیت بازار و تلاش برای کاهش تحریم‌ها گفت: به اطلاع مردم می‌رسانم دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت‌ها به خصوص در مورد کالاهای اساسی تا پایان کار خود نخواهد داشت. 6 میلیارد دلار از بودجه، برای تأمین کالاهای اساسی اختصاص یافته است. از مجموعه 100 قلم کالای ضروری بیش از 20 قلم کالای اساسی در دو مورد مرغ و روغن دچار اختلال توزیع شده‌اند که تصمیمات ستاد اقتصادی تولید در هر دو مورد افزایش یافته و در صورت نیاز واردات صورت گرفته و برنامه متعادل کردن بازار به سرعت انجام خواهد شد.

گفته‌های ربیعی در حالی است که در ماه پایانی دولت شاهد افزایش رسمی قیمت برخی کالاهای مصرفی مردم از جمله شیر، مواد شوینده و محصولات سلولزی هستیم.

به طور مثال، «بختیار علم‌بیگی» رییس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران با بیان اینکه‌ پودر رختشویی، مایع ظرف‌شویی، خمیردندان و مایع لباسشویی اقلامی هستند که افزایش قیمت آنها 25 درصدی خواهد بود، گفت: این افزایش قیمت اعمال شده و تا زمانی که قیمت مواد اولیه دوباره تفاوت فاحش پیدا نکند معتبر است.

وی افزود: مابقی شوینده‌های آرایشی و بهداشتی نیز 20 درصد افزایش قیمت در سال جاری را تجربه می‌کنند.

همچنین «هاشمعلی حسنی» عضو هیئت مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی با بیان اینکه مجوز افزایش 15 درصدی قیمت محصولات سلولزی صادر شده که در شُرف اجرایی شدن است، گفت: حقوق و دستمزد 39 درصد رشد داشته و از طرف دیگر خمیر کاغذ یک کالای کاملاً وارداتی است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران ادامه داد: افزایش نرخ ارز تأثیر مستقیم بر قیمت محصولات سلولزی دارد. از طرف دیگر، بعد از شیوع ویروس کرونا برای مدتی خمیر کاغذ کمیاب شد که در نتیجه آن فیلم‌هایی از نایاب شدن محصولات سلولزی در کشورهای خارجی منتشر شد. در پی این مشکلات، خمیر کاغذ به دست تولیدکنندگان ایرانی هم گران رسید.

وی با تأکید بر اینکه در سال 1400 خیلی از کالاها بیش از دو بار گران شدند گفت: تنها کالایی که یک بار گران شد محصولات سلولزی است. همچنین کمترین افزایش قیمت مربوط به دستمال کاغذی و محصولات سلولزی بوده است و سایر کالاها بیش از 15 درصد گران شده‌اند.

توضیحات عجیب گمرک درباره واردات بدون مجوز موز/ دستگاه‌های دولتی یکدیگر را متهم کردندروند تخصیص ارز برای واردات کالا طی یک سال گذشته/ ماجرای ترخیص کالاهایی که دو بار تأمین ارز می‌شوند

اخیراً نیز وزیر جهاد کشاورزی از تصویب قیمت 6400 تومانی شیر خام خبر داد که حدود 47 درصد نسبت به قبل افزایش دارد. همچنین صادرات شیر خشک و دام زنده آزاد شد.

گفتنی است این تصمیم نه تنها موجب افزایش قیمت شیر و فرآورده‌های آن می‌شود بلکه آزاد شدن صادرات دام می‌تواند موجب خروج گسترده دام از کشور به خصوص دام‌های مولّد شود.

به گزارش تسنیم، بررسی داده‌های منتشر شده گمرکات کشور نشان می‌دهد در بنادر و ورودی کشتی‌ها، بیش از 7 میلیون تن کالا از 6 قلم کالای اساسی که ارز ترجیحی از دولت دریافت می‌کنند دپو شده است. همچنین حدود چهار میلیون تن نهاده در بنادر وجود دارد که بیشتر آن در بندر امام خمینی(ره) قرار دارد. بر همین اساس می‌توان بخشی از رشد قیمت‌ها را به دپوی این کالاها در گمرکات کشور و کمبود آنها در بازار نسبت داد اما علت اصلی رشد قیمت‌ها را باید در مصوبات دولت جست و جو کرد.

در حال حاضر این سؤال مطرح می‌شود که چرا با وجود مصوبه دولت در خصوص ممنوعیت افزایش قیمت در ماه‌های پایانی، چنین مصوباتی به تصویب می‌رسد و دلیل این تناقض چیست؟

انتهای پیام/؛

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا