سرور مجازی
اخبار آی تی

تقدیر از ۵۹ نخبه کشور در پنجاه و نهمین سالگرد تأسیس بنیاد البرز

به گزارش ایسنا، مهندس حیدر ارشدی در مراسم داوری و انتخاب برندگان جایزه البرز ۱۴۰۰ که با حضور هیات داوران روز سه شنبه، ۲۲ تیر ماه جاری در هتل ارم برگزار شد، تاکید کرد: جایزه البرز، جایزه ای برخاسته از ایمان، انگیزه و اراده است که امید می رود راهنما و شوق آفرین بوده و موجب تقویت روحیه و اراده دانش پژوهی جامعه باشد.

دبیرکل جایزه البرز اظهار کرد: حسینعلی البرز در سال ۱۳۴۲ شمسی تمامی اموال خود را با تأسیس بنیاد البرز به منظور توسعه فرهنگ علم و دانش، حمایت از دانشمندان، مخترعان، دانشجویان و دانش آموزان برتر کشور وقف کردند تا برای تسکین آلام بشری، رفاه زندگی انسانی و ارتقای حیثیت ایران در جامعه جهانی، عزت و افتخار کسب کنند.
وی افزود: بیش از نیم قرن از عمر اقدامی که زنده یاد البرز بنا نهاد، می گذرد و در این مدت، صدها نفر از دانشمندان، پژوهشگران و نخبگان علمی و فرهنگی کشور، مورد تشویق و حمایت این بنیاد قرار گرفته اند.
مهندس ارشدی خاطرنشان کرد: امروز جامعه ما بیش از هر زمان دیگری به ترویج ایده و اندیشه زنده یاد البرز نیاز دارد تا خیرین و واقفین در مسیر پیشرفت علمی کشور، مشارکت بیشتری داشته باشند تا شاهد شکوفایی هرچه بیشتر استعداد نخبگان علمی کشور و اعتلای نام ایران باشیم.

دبیرکل جایزه البرز تصریح کرد: با توجه به ظرفیت منحصربفرد، فرهنگی، علمی و اعتقادی جایزه البرز و به منظور ترویج فرهنگ وقف علمی در جامعه و توجه بیشتر آحاد مردم به عرصه های جدید وقف متناسب با نیازهای روز کشور، همچنین مطابق با تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ارتقای سهم وقف در حوزه علم و فناوری و در عین حال، معرفی زنده یاد حسینعلی البرز به عنوان چهره ماندگار وقف علمی با هدف الگوهای موفقی از واقفین خیراندیش به جامعه، اقدامات موثری در راستای آشنا کردن عموم مردم جامعه با جایزه البرز در دستور کار بنیاد فرهنگی البرز قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: بدون شک جایزه البرز به دلیل سابقه و قدمت از یک سو و به سبب گستردگی و فراگیری در کل کشور و میان تمام آحاد مختلف جامعه، نقش مهمی در اعتلای هویت ملی کشور دارد و به دلیل ماهیت و بنیان وقفی خود، ریشه در اعتقادات دینی مردم دارد؛ به همین دلیل اعتباردهی مناسب به این جایزه موجب ارتقای سطح علمی کشور از طریق تشویق جوانان به کسب علم و تجلیل از مقام عالمان خواهد شد.
مهندس ارشدی افزود: در سال ۱۴۰۰ شاهد اعمال تغییراتی در جایزه البرز هستیم که شامل طراحی ساختار دبیرخانه جایزه البرز از جمله «تشکیل شورای عالی سیاستگذاری جایزه البرز با حضور دانشمندان برگزیده دوره های قبلی، تشکیل دبیرخانه هیات انتخاب با حضور چهره های ماندگار علمی و پژوهشی از دانشگاه های سراسر کشور در رشته های مختلف، تشکیل دبیرخانه اجرایی با ماموریت پشتیبانی روابط عمومی و تشریفات»، «افزایش رقم نقدی جایزه البرز» و «الگو شدن جایزه البرز در چارچوب جهانی برای دیگر جایزه های علمی کشور» است.

وی تاکید کرد: شیوه اجرای نیت واقف در بنیاد فرهنگی البرز به عنوان متولی قدیمی ترین و با سابقه ترین جایزه علمی کشور از طریق برگزاری سالیانه همایش های ملی در دو بخش نخبگان و دانش آموزی حاصل می شود. در سال جاری و همزمان با پنجاه و نهمین سالگرد تأسیس بنیاد البرز، همایش ملی جایزه البرز با هدف تقدیر از ۵۹ نخبه کشور شامل دانشمندان، مخترعان، طلاب، دانشجویان و دانش آموزان در نیمه مرداد ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

دبیرکل جایزه البرز خاطر نشان کرد: فرایند جایزه البرز ۱۴۰۰ به این صورت بود که دانشجویان تمامی رشته ها از سراسر کشور بر اساس شیوه نامه های ابلاغی، مدارک و مستندات خود را از طریق وزارتخانه های مربوط (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، ارسال کردند و افراد واجد شرایط به تعداد سه برابر ظرفیت به دبیرخانه جایزه البرز معرفی شدند. در مراسم امروز، آیین داوری و انتخاب نهایی در بخش های دانشجویی، طلاب، مخترعان از میان افراد واجد شرایط معرفی شده از سوی مراجع ذیربط به صورت همزمان و به تفکیک توسط هیات انتخاب جایزه ۱۴۰۰ برگزار می شود.
مهندس ارشدی از سازمان های همکار در همایش ملی جایزه البرز شامل سازمان اوقاف و امور خیریه، بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور قدردانی کرد.

دکتر مهدی مقیمی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و دبیر هیات انتخاب جایزه البرز ۱۴۰۰ نیز در این مراسم گفت: فرایند داوری در چهار بخش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بنیاد ملی نخبگان و حوزه علمیه امروز به صورت متمرکز و در این جلسه انجام خواهد شد. پنج میز به وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان، دو میز به وزارت بهداشت و یک میز به حوزه علمیه اختصاص داده شده است. داوری ها به صورت همزمان انجام می شود. در نهایت، برندگان نهایی جایزه البرز همزمان با برگزاری همایش ملی جایزه البرز در نیمه مرداد ۱۴۰۰ اعلام خواهند شد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا