سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

رییس کمیسیون صنایع مجلس: بازار لوازم خانگی ایران را به کشور دیگری بدهیم که چه بشود؟

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این که کره جنوبی به هر حال پول ایران را ضبط کرده و در زمین آمریکا بازی می‌کند؛ از عملکرد سیاسی و اقتصادی کره در مقابل ایران انتقاد کرد و به چرایی موضوع عدم واردات لوازم خانگی از این کشور پرداخته است.

«عزت‌اله اکبری تالارپشتی» در گفتگو با روزنامه شرق گفته «کره جنوبی می‌خواهد جنسی را که نیاز نداریم به جای پولمان به ما بدهد. به بازار ایران علاقه دارد، از آن طرف در جهت منفعت آمریکا عربده‌کشی می‌کنند. ما را گیر آورده‌اند! واردات این کالاها که طبق قانون ممنوع بود. این صحبت فقط تأکیدی بود بر موضع ایران است.»

او همچنین در گفت‌وگوی خود با تاکید بر اینکه در ایران چه کسی مایل به انجام این کار بود؟ گفت: «میل به واردات بالاخره هست. بحث این است که ما بازار کشورمان را در اختیار یک کشور بگذاریم که چه بشود؟ چه امتیازی به ما داده‌اند مگر؟ تازه سروصدا علیه منافع ما هم می‌کنند، همدست دشمن ما هم می‌شوند. هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی باید بداند که مراوده است: یک چیزی می‌دهی یک چیزی می‌گیری. امتیاز در برابر امتیاز.»

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این کار زیرپاگذاشتن اولیه‌ترین مسائل حقوق بین‌المللی است، گفت: «باز می‌پرسیم چه کسی اخیرا بدون ثبت سفارش کالای خانگی کره‌ای می‌خواست به ایران بیاورد؟ مهم نیست. مهم این است که همه با همکاری باید جلوی این کار را بگیریم؛ از ما در مجلس تا رسانه‌ها. مسئله منافع ملی است.»

او همچنین با تاکید بر اینکه کره‌ای‌ها در تجارت بدعهد هستند، گفت: «کره خیلی موارد خلاف دارد. این توهین به منِ ایرانی است، به شمای ایرانی است. آقا پول ما را نمی‌دهند. ساده‌تر از این؟ دولت جدید هم در حال استقرار است و باید کم‌کم جهت‌گیری‌هایش را مشخص کند و همه با همکاری در جهت منافع ملی گام برداریم.»

از آزادسازی واردات تا حکم نهایی ممنوعیت واردات

پایان هفته گذشته، طی نامه‌ای از سوی رئیس دفتر ریاست جمهوری به وزرای صمت و اقتصاد، واردات هرگونه لوازم خانگی کره‌ای به کشور ممنوع شد. این نامه پس از قبول درخواست تعدادی از تولیدکنندگان داخلی از رهبری مبنی بر جلوگیری از واردات لوازم خانگی ابلاغ شده و گمرک نیز دستور اجرایی شدن آن را صادر کرده است.

در پی انتشار این خبر، «مهرداد جمال ارونقی»، معاون امور گمرکی گمرک نیز در نامه‌ای به اسماعیلی دستور ممانعت از واردات و ترخیص لوازم‌خانگی خارجی را به کلیه گمرکات کشور ابلاغ کرده است، موضوعی که برخی باور دارند تفسیر اشتباهی از نامه رهبری است چرا که در نامه ایشان صراحتا به دو شرکت کره جنوبی اشاره شده و به طور کلی واردات کالاها از کشورهای دیگر را ممنوع اعلام نکردند.

باید بدانید پیش از این انجمن صنایع لوازم خانگی ایران خواستار ممنوعیت واردات لوازم خانگی برای یک دوره حداقل پنج ساله به منظور حمایت از صنایع داخلی شده بود و حالا این درخواست از سوی رهبری مورد موافقت قرار گرفته و به کابینه دولت جدید ابلاغ شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا