سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

تاکید قائم مقام شرکت ناسیونال بر عدم تفسیر اشتباه از نامه رهبری: واردات قطعات ممنوع نیست

قائم‌ مقام مدیرعامل شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران با اشاره به دستور رهبری به رئیس جمهور مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای، اظهار داشت در این نامه به صراحت به ورود کالاهای ساخته شده کره‌ای اشاره شده و نباید از بیانات ایشان تفسیر اشتباه داشت و واردات قطعات مورد نیاز شرکت‌ها ممنوع نیست.

«عباس ابهری» در گفتگو با سایت تصلا با تاکید بر اینکه همواره یکی از مشکلات کشور، تفسیر اشتباه از بیانات رهبری است، گفت:

«نامه رهبری فصل‌الخطاب است. اما ایشان به صراحت به ورود کالاهای ساخته شده کره‌ای اشاره کرده‌اند و این نگرانی وجود دارد که محصولاتی که واردات آن‌ها به دلیل عدم تولید در داخل آزاد بوده هم ممنوع شود یا قطعاتی که وارد می‌شده هم در زمره این نامه، ممیزی شده و برای مدتی وارداتشان دستخوش تغییراتی شود.»

او با اشاره به بخش دیگری از نامه که در آن قید شده «در شرایطی که از نظر کمی و کیفی تولید این گونه محصولات در کشور پاسخگوی نیاز داخلی است»، اظهار داشت:

«در کنار کمیت و کیفیت کالاهای تولیدی بایستی به ادعای تولیدکنندگان و نیاز مصرف‌کنندگان نیز توجه شده و بسیار هوشمندانه عمل شود. اگر قرار باشد فقط به نیاز کمیتی نگاه کنیم، جدای از بخشی از کالای قاچاقی که در بازار در حال ورود است، به نظر می‌رسد هنوز تولید داخل در بخشی از محصولات از نیاز مصرف بازار عقب است و تامین این گپ باید به نحوی برنامه‌ریزی شود.»

نباید در هر دوره‌ای چرخ از ابتدا اختراع شود

به گفته ابهری کالاهایی در کشور در حال تولید و عرضه هستند که به دلیل نداشتن رقیب تجاری منصفانه، برای خود جایی در بازار مصرف دست و پا کرده‌اند. دلیل این امر نیز اجبار مصرف‌کننده به خرید این محصولات بی‌کیفیت و‌نداشتن حق انتخاب دیگر است: «به همین دلایل است که همواره معتقدم، دنیای صنعت دنیای تعامل، همکاری و تبادل دانش با حفظ جایگاه درست تجاری و اقتصادی طرفین است.»

وی با بیان این که قرار نیست همه در هر نسل و دوره‌ای، چرخ را از نو اختراع کنند، گفت:

«به هرحال تعامل سازنده و الگو گرفتن از نسخه‌های موفق در دنیا کار پیچیده‌ای نیست. اینکه ما جامعه‌ای مصرف‌گرا شویم و به بازار مصرف محصولات تولیدکنندگان خارجی تبدیل شویم، موجب خروج بی‌رویه ارز از مملکت شده و از اساس غلط است. همینطور اگر قرار باشد فقط محصولات کم کیفیت خودمان را مصرف کنیم، باز هم منجر به از بین رفتن سرمایه داخلی خودمان می‌شود.»

لازم به ذکر است که برخی کارشناسان بر این باورند که تفاسیر اشتباه از نامه مذکور پیش‌تر نیز انجام شده است. در حالی که در نامه دفتر رهبری به دو برند کره‌ای اشاره شده، گمرک در نامه‌ای که به نظر می‌رسد کمی عجولانه نوشته شده واردات کالای لوازم خانگی از همه کشورها را ممنوع اعلام کرده است؛ موضوعی که باید دید در آینده چطور با آن برخورد خواهد شد و این تفسیر به ظاهر اشتباه به اصلاح خواهد انجامید یا خیر.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا