سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

قرص ضد کرونای «مرک» خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ را نصف می‌کند

داروی خوراکی ضد ویروس شرکت‌های «مرک» و «Ridgebeck Biotherapeutics» به نام «مولنوپیراویر» در فاز سوم آزمایش‌های بالینی به نتایج امیدوارکننده‌ای دست پیدا کرده و توانسته نرخ بستری شدن در بیمارستان یا مرگ در میان مبتلایان به کرونا را نزدیک به ۵۰ درصد کاهش دهد. مرک به دنبال دریافت مجوز استفاده اضطراری برای قرص ضد کرونای خود است.

تحلیل اولیه فاز سوم آزمایش‌های بالینی نشان می‌دهد که نزدیک به ۷.۳ درصد افرادی که داروی مولنوپیراویر را دریافت کرده بودند، در فاصله ۲۹ روز پس از مصرف دارو در بیمارستان بستری شدند. در مقابل، ۱۴.۱ درصد افرادی که دارونما دریافت کرده بودند در این فاصله در بیمارستان بستری شدند یا جانشان را از دست دادند.

در میان افرادی که مولنوپیراویر را دریافت کرده بودند، مرگی گزارش نشده اما ۸ نفر از افراد درون گروه دریافت‌کننده دارونما در طی این پژوهش فوت شدند. تمام ۷۷۵ داوطلب این پژوهش به گونه علائم‌دار کرونا مبتلا بودند و به آن‌ها بطور تصادفی تا ۵ روز پس از بروز علائم قرص کرونا یا دارونما داده شد.

مشارکت‌کنندگان در این آزمایش واکسن دریافت نکرده بودند و همچنین حداقل یک بیماری زمینه‌ای داشتند که خطر بروز علائم را افزایش می‌دهد. از رایج‌ترین فاکتورهای خطرناک در میان آن‌ها می‌توان به چاقی، سن بالای ۶۰ سال، ابتلا به دیابت یا بیماری‌های قبلی اشاره کرد.

طبق این پژوهش، اثربخشی قرص کرونا مرک تحت تاثیر زمان بروز علائم و همچنین فاکتورها قرار نگرفته. علاوه بر این، داروی خوراکی این کمپانی در برابر تمام گونه‌ها از جمع سویه دلتا کارایی دارد.

عوارض جانبی در گروه‌های دریافت‌کننده مولنوپیراویر و دارونما تقریبا مشابه و برابر ۱۰ درصد گزارش شده. در این میان ۱.۳ درصد افراد در گروه دریافت‌کننده قرص ضد کرونای مرک به علت عوارض جانبی درمان را ترک کردند که این آمار برای گروه دارونما به ۳.۴ درصد می‌رسد.

قرص ضد کرونای مرک

مشاور امور پزشکی کاخ سفید، دکتر «آنتوچی فاوچی» ضمن اعلام اثربخشی مناسب این داروی ضد ویروس، اعلام کرده که این شرکت‌ها نتایج پژوهش‌هایشان را در اختیار سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) قرار می‌دهند:

«FDA به روشی موثر و در سریع‌ترین زمان ممکن داده‌ها را بررسی و آزمایش می‌کند.»

مرک می‌خواهد در سریع‌ترین زمان ممکن مجوز استفاده اضطراری را در ایالات متحده دریافت کند و همچنین به دنبال عرضه آن در بازار بین‌المللی است. در صورتی که مولنوپیراویر مجوز دریافت کند، به اولین داروی ضد ویروس خوراکی برای کووید-۱۹ تبدیل می‌شود. درمان‌های ضد ویروس کنونی مانند «رمدیسیور»، به صورت داخل وریدی به بیمار داده می‌شوند.

مرک امیدوار است تا پایان سال جاری میلادی ۱۰ میلیون دوره دارویی تولید کند و این میزان را در سال ۲۰۲۲ افزایش دهد. باید منتظر ماند و دید در صورت دریافت مجوز و عرضه این دارو در بازار جهانی و همچنین گسترش واکسیناسیون، بشر می‌تواند کرونا را تحت کنترل درآورد یا اینکه دوباره با گونه‌های جدید و بحران‌های تازه روبه‌رو می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا