«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|الزامات پیشگیری و مقابله با محتوای خلاف واقع در فضای مجازی چیست؟
– اخبار اقتصادی –
به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ با گسترش رسانه های ارتباطی نوین به ویژه پیامرسان های اجتماعی، جریان تولید و انتشار اطلاعات، اخبار و محتوای خبری در فضای مجازی و دامنه تاثیرات آنها افزایش یافته و زمینه مشارکت شهروندان در تولید و انتشار آسان و ارزان محتوای خبری فراهم شده است؛ این امر، نشر و بازنشر وسیع و سریع اطلاعات، اخبار و محتوای خبری تحریف شده و خلاف واقع را که عموما با هدف ضربه به حیثیت اشخاص، آسیب به امنیت روانی، عوام فریبی، بی اعتبار سازی نهادها و گزارش های رسمی، ایجاد ترس و وحشت عمومی، برهم زدن آرامش اجتماعی، تضعیف انسجام ملی و تأثیرگذاری بر نتایج انتخابات صورت می گیرد، را نیز تسهیل نموده و مدیریت شرایط خاص نظیر وقوع بیماری های فراگیر، بلایای طبیعی یا رویدادهای مهم سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی را با چالش مواجه می سازد.
از همین پرونده بیشتر بخوانید:
«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|17 هدف عملیاتی مهم تولید محتوا در بستر شبکه ملی اطلاعات چیست؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|ارتباط مستقیم چاقی کودکان با استفاده افراطی از گوشی و تبلت/ راهکار مقابله چیست؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|راهکار مقابله با اخبار جعلی در فضای مجازی چیست؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|20 درصد از سهم بازار گوشی هوشمند کشور باید از داخل تأمین شود
همین مساله سبب شده است شورای عالی فضای مجازی در تاریخ 21 بهمن 1399، الزامات پیشگیری و مقابله با نشر اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی را به تصویب برساند. در این مصوبه تکالیف و وظایف مهمی بر عهده دستگاه های اجرایی کشور مرتبط با فضای مجازی بیان شده است که عبارت است از:
به منظور فراهم آمدن زمینه های موثر پیشگیری از جرائم، قوه قضاییه ظرف مدت سه ماه و با همکاری مرکز ملی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به ارایه لایحه قضایی مقابله با اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف واقع با پوشش همه ابعاد از جمله موارد زیر اقدام نماید:
- تنقیح و متناسب سازی مجازات های مقرر در کلیه قوانین مرتبط با هدف ارتقاء بازدارندگی در سطوح فردی، گروهی، نهادی، محلی، ملی و بین المللی
- تعیین و تفکیک مسئولیت صاحبان درگاه ها و سکوهای نشر و اشخاص حقیقی و حقوقی تولید کننده و انتشار دهنده اخبار، اطلاعات و محتوای خبری خلاف واقع
- تبیین مصادیق جرم مشهود در حوزه اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی
همچنین طبق این مصوبه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است ظرف مدت سه ماه در خصوص موارد زیر اقدام نماید:
- شناسایی و احراز هویت درگاه های نشر در سطوح ملی و استانی و تشکیل پایگاه اطلاعاتی با همکاری دستگاه های ذیربط با اولویت دادن به درگاه های نشر پرمخاطب
- طراحی و پیاده سازی سازوکارهای جامع رصد و راستی آزمایی اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف واقع منتشر شده در درگاه های نشر و ایجاد سکوی مرجع برای آگاهی رسانی در مورد اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف واقع با استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی و رسانه ها و ارایه واسط های برنامه کاربردی برای دریافت خودکار آنها توسط درگاه های نشر و ذیربطان
- تدوین دستورالعمل و ایجاد پنجره واحد همکاری درگاه های نشر با نهادهای ذیربط برای مقابله و واکنش فوری به رخدادها
- تهیه و اجرای سازوکار جمع آوری اطلاعات نقاط تماس درگاه ها و پیامرسان های اجتماعی خارجی و مواجهه فعال با آنها در مواقع نشر اخبار، اطلاعات و محتوای خبری خلاف واقع با همکاری وزارت امور خارجه
- تدوین و پیاده سازی نظام اعتبار سنجی و رتبه بندی درگاه ها و سکوهای نشر با همکاری سازمان صداوسیما از منظر مقابله با اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف واقع
- طراحی و اعطای سالیانه نشان کیفیت نشر به درگاه ها و سکوهای نشر به نحوی که این نشان در دیگر نظام های مرتبط اعم از تشویق و تنبیه تاثیر داشته باشد
- تدوین مقررات اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی در زمینه انتشار مسئولانه اطلاعات، اخبار و محتوای خبری در فضای مجازی با همکاری نهادهای صنفی و فعالان رسانه
- ارتقای سواد فضای مجازی و سطح آگاهی آحاد جامعه برای مواجهه با اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف واقع با استفاده از ظرفیت مراجع قانونی ذیربط از قبیل وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان صداوسیما
انتهای پیام/