سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

۱۰ قدم ساده برای محافظت از لپ تاپ در برابر آسیب‌های جدی

از روز اولی که یک وسیله الکترونیکی را خریداری و به لیست دارایی‌های خود اضافه می‌کنیم، یک نکته را به خوبی می‌دانیم: باید نحوه استفاده صحیح آنها را یاد بگیریم و علاوه بر آن به خوبی از آنها محافظت کنیم. با این حال، با توجه به وضعیت این روزهای اقتصاد ایران (گرانی ارزهای خارجی)، اهمیت محافظت از آنها را بیشتر از همیشه درک می‌کنیم. با این مقدمه کوتاه قصد ما در این نوشتار مشخص است: راه‌هایی را آموزش دهیم که به شما در حفاظت از لپ تاپ‌ها کمک ‌کند و در نتیجه مانع از ایجاد آسیب‌های جدی می‌شود. اگر شما نیز دغدغه این‌چنینی دارید، با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

۱. از ایجاد هرگونه ضربه خودداری کنید

برای لپ تاپ خود، حتی اگر از عمر آن بسیار گذشته باشد، کیف مناسب تهیه کنید تا در حمل و نقل‌ها به آن آسیبی نرسد. اگرچه لپ‌تاپ وسیله‌ای است که برای مثال می‌توانید روی پاهای خود بگذارید و با آن کار کنید، اما تا جایی که می‌توانید برای استفاده و کار کردن با لپ‌تاپ، میز مناسبی در نظر بگیرید. اگر فرزند کوچکی دارید که به کار کردن با لپ‌تاپ شما مشتاق و کنجکاو است، او را به آرامی متوجه کنید که نباید از ضربات دست روی آن استفاده کند. چرا که ضربات به راحتی روی مادربورد دستگاه اثرات مخرب دارند.

۲. شارژر لپ‌تاپ را خارج کنید

بسیاری از مواقع یادمان می‌رود شارژر باتری را پس از تکمیل شارژ از پریز برق بیرون بکشید، اما باید بدانید در دراز مدت اینکار روی عمر مفید باتری تاثیر منفی دارد. البته اگر از لپ‌تاپ‌های امروزی و جدید استفاده می‌کنید، می‌توانید برنامه قطع اتوماتیک انتقال برق به باتری را پس از شارژ کامل باتری فعال کنید تا به صورت خودکار اینکار را برایتان انجام دهد، حتی اگر سیم شارژر به برق متصل باشد.

۳. لپ تاپ را خنک نگاه دارید

در هنگام استفاده از لپ‌تاپ آن را در جایی قرار دهید که جریان هوا در کنار فن وجود داشته باشد. فن دستگاه وظیفه خنک کردن دستگاه را دارد و اگر اطراف آن بسته باشد، کارکرد آن مخدوش شده و در نتیجه باعث گرم شدن بیش از حد هارد و مادربورد دستگاه می‌شود. علاوه بر این، اگر به تازگی متوجه شده‌اید فن دستگاه به خوبی کار نمی‌کند، حتما در اسرع وقت از مراکز تعمیر لپ تاپ و کامپیوتر کمک بخواید تا با فرستادن تعمیرکار حرفه‌ای و مورد اعتماد خود، بررسی کاملی روی آن داشته باشند و مشکل را حل کند. همچنین دستگاه‌های خنک‌کننده‌ای وجود دارد که می‌توانید لپ تاپ را روی آن قرار دهید تا خنک کردن آن بهتر انجام شود.

۴. از ریختن آب روی لپتاپ خودداری کنید

بسیاری از مواقع پیش می‌آید بخواهید درکنار استفاده از لپ‌تاپ به غذا خوردن مشغول شوید و یا نوشیدنی گرم و سرد خود را نوش جان کنید. در چنین مواقعی یک لحظه سهل‌انگاری امکان ریختن مایعات روی لپ‌تاپ را دارد و در نتیجه، نتیجه احتمالا فاجعه‌بار خواهد بود. در چنین مواقعی بلافاصله لپ‌تاپ را خاموش کنید و آن را در حالتی قرار دهید که از نفوذ بیشتر مایع به دستگاه جلوگیری شود. گاهی اوقات حتی نیاز به باز کردن قطعات آن خواهید داشت که باید توسط مرکز تعمیرات موبایل انجام شود.

۵. امنیت دستگاه را تامین کنید

اگرچه در حال حاضر سیستم‌ عامل‌های ویندوز و مک که روی لپ تاپ‌ها نصب می‌شوند، سیستم خوبی برای محافظت دستگاه از ویروس‌ها و بدافزارها دارند، اما سعی کنید از یک آنتی ویروس مناسب و فعال روی دستگاه استفاده کنید. همچنین همانند گوشی موبایل که برای استفاده آن از رمز و پسورد استفاده می‌کنید، رمزی روی دستگاه لپ‌تاپ تعریف کنید و دیگر تنظیمات لازم را برای قفل شدن صفحه، در زمان‌هایی که از دستگاه استفاده نمی‌کنید، فعال کنید. همچنین اگر در فضاهای عمومی مانند کتابخانه از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، حتما از یک قفل فیزیکی برای حفاظت دستگاه استفاده کنید تا در مواقعی که شما پشت میز ننشسته‌اید، احتمال سرقت آن وجود نداشته باشد.

۶. مواظب صفحه لپ تاپ باشید

یکی از بخش‌های حساس هر لپ‌تاپ، خراب شدن صفحه ال سی دی است، قطعه‌ای که نقش مهمی در کارایی صحیح لپ‌تاپ‌ها ایفا می‌کند. مواردی که منجر به خراب شدن صفحه نمایش می‌شود، متعددند، اما حرکت دادن نابجای لپ‌تاپ، باز و بسته کردن نامناسب آن و خوردن ضربه دلایلی است که منجر به تخریب صفحه نمایش می‌شود.

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از کاورهای محافظتی کیبورد برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل کیبورد جلوگیری کنند، اما این روش ممکن است موجب داغ شدن تجهیزات داخلی دستگاه، به دلیل رسیدن جریان مناسب هوا باشد. بنابراین استفاده از چنین وسایلی چندان توصیه نمی‌شود.

۸. از لپ‌تاپ به درستی استفاده کنید

در مواقعی که از لپ تاپ استفاده نمی‌کنید، آن را به حالت sleep تغییر دهید، اگر از وای فای دستگاه استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش کنید تا در مصرف شارژ باتری، صرفه‌جویی شود. اگر در حال استفاده از برنامه‌های سنگین مانند بازی‌، فتوشاپ و … هستید، سعی کنید دستگاه را در جای ثابتی قرار دهید. اگر به صورت ناگهانی با قطعی برق متوجه شدید، شارژ دستگاه را از پریز برق بیرون بکشید تا با وصل دوباره جریان، شوک الکتریکی به دستگاه وارد نشود.

۹. به گارانتی دستگاه توجه کنید

سعی کنید لپ‌تاپ‌هایی را خریداری کنید که گارانتی قابل اعتمادی دارند تا در صورت نیاز به تعمیر بتوانید از نمایندگی‌های معتبر کمک بگیرید. به همین علت برای خرید لپ‌تاپ به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید و پیش از اقدام به خرید، تحقیقات جامعی را در مورد لپ‌تاپ مورد نظر داشته باشید.

۱۰. تعمیرکار مناسب را پیدا کنید

هرچه بتوانید از لپ‌تاپ‌ها محافظت بهتری داشته باشید، طول عمر آنها را بالا خواهید برد، اما در مواقعی ناگهانی و یا غیره، ممکن است نیاز به تعمیر لپ تاپ داشته باشید. در چنین مواردی یک حساسیت مهم وجود دارد: چه مرکزی را برای تعمیر کامپیوتر یا لپ تاپ پیدا کنم که علاوه بر حرفه‌ای بودن آنها، قابل اعتماد هم باشند؟ اعتراف می‌کنیم، پیدا کردن چنین مراکزی تا حدی دشوار است، اما پیش از اقدام به اینکار سعی کنید با پرس و جو و جستجو در اینترنت، مرکز تعمیرات کامپیوتر مناسب و قابل اعتماد را پیدا کنید. تعمیر کیس کامپیوتر و یا هر قطعه دیگری نیاز به متخصصی دارد که علاوه بر مهارت و دانش کامل، قابل اعتماد و منصف هم باشد.

این موضوع البته فقط به لپ تاپ محدود نمی‌شود و شما در تعمیر گوشی موبایل یا تبلت نیز به آن نیاز خواهید داشت و باید پس از تحقیقات کامل اقدام به انتخاب مرکز تعمیرات موبایل و یا هر تعمیرکار دیگر کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا