سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

شرکت سوئدی SAAB مدعی روش تولید فولاد عاری از کربن است

تولید کننده مشهور فولاد سوئدی یعنی شرکت SSAB قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ با استفاده از هیدروژن، انتشار گازهای CO2 خود را تا ۲۵ درصد کاهش دهد.

در روش جدید که با نام فولاد سبز هیدروژنی (H2GS) شناخته می‌شود. امکان تولید فولاد عاری از CO2 را فراهم می‌کند. فولادساز سوئدی با پشتیبانی شرکت مرسدس بنز قصد دارد این روش جدید را به کار بگیرد. در حال حاضر مرسدس بنز بخشی از سهام این شرکت سوئدی را در اختیار دارد.

در حال حاضر در حدود ۶ تا ۷ درصد انتشارات گازهای گلخانه‌ای در جهان مربوط به تولید فولاد است. به ازای تولید هر تن فولاد در حدود ۱.۷ تن CO2 تولید می‌شود.

بیشترین آلودگی مربوط به بخش ذوب سنگ آهن است. در واقع فولاد، آلیاژی است که از آهن خام بدست می‌آید و با استفاده از کربن و سایر افزودنی‌ها امکان ساخت انواع آلیاژ فولاد ممکن می‌شود. به طور مثال با افزودن کروم به مخلوط امکان تولید فولاد ضد زنگ امکان پذیر می‌شود.

مرحله اول تولید شمش آهن از آهن خام در کوره است. در نتیجه سوختن کک آهن خام که دارای درصد بالایی از کربن است به تولید مونوکسید کربن منجر می‌شود. سپس اتم‌های اکسیژن از اکسید آهن با CO (مونوکسید کربن) ترکیب می‌شود و CO2 تولید می‌کند. در واقع همین مرحله اولیه است که عامل اصلی تولید CO2 است.

در روش جدید امکان کاهش تولید مستقیم هیدروژن امکان پذیر است.

در شیمی، به فرایندی که در آن یک اکسید، مانند اکسین آهن، اتم اکسیژن را حذف کرده و آهن را ترک می‌کند، فرایند احیا نامیده می‌شود.

این فرایند دقیقا بر عکس اکسیداسیون است که در آن برای مثال، اتم اکسیژن با آهن ترکیب شده و اکسید آهن تولید می‌کند. زمانی که اجسام فولادی زنگ می‌زنند در واقع اکسید می‌شوند.

در روش جدید، هیدروژن مورد استفاده برای تهیه آتش کوره مستقیما با اکسید آهن ترکیب می‌شود تا آب و شمش آهن تولید کند.

روش تولید جدید همکاری مشترک SSAB، LKAB و Vattenfall است که از سال ۲۰۱۶ بر روی این مفهوم در حال کار هستند.

با اجرایی شدن این روش تولید، انتظار می‌رود که انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور سوئد در حدود ۱۰ درصد و در فنلاند ۷ درصد کاهش پیدا کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا