سرور مجازی
zoomit

گزارش بازار تبلت: از تحکیم جایگاه اپل در رتبه اول تا افزایش فروش محصولات هواوی به‌لطف بازار روسیه

براساس گزارش مؤسسه‌ی تحقیقاتی IDC، در فصل سوم سال جاری میلادی حجم عرضه‌ی تبلت در سراسر دنیا ۸٫۸ درصد درمقایسه‌با سال ۲۰۲۱ افت کرد و به مجموع ۳۸٫۶ میلیون دستگاه رسید. این پنجمین فصل متوالی است که مؤسسه‌های ناظر بر بازار از افت عرضه‌ی تبلت خبر می‌دهند.

در فصل سوم ۲۰۲۲، آمار عرضه‌ی کروم بوک نیز افت کرد و با کاهش ۳۴٫۴ درصدی درمقایسه‌با سال گذشته‌ی میلادی، به ۴٫۳ میلیون دستگاه رسید. درحالی‌که تا سال گذشته تقاضا برای دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی زیاد بود، امروزه این دستگاه‌ها با مشکل تقاضا مواجه هستند؛ چون محدودیت‌های کرونا و دورکاری به پایان رسیده و هم‌زمان مشکلات اقتصادی افزایش پیدا کرده است.

مقاله‌های مرتبط:

  • راهنمای خرید تبلت و نکاتی که پیش از خرید باید بدانید
  • بهترین تبلت های بازار ایران

شرکت‌های چینی همچنان در بازارهای نوظهور عملکرد موفقی از خود نشان می‌دهند؛ جایی که تقاضا برای محصولات پایین‌رده مناسب است. قطع همکاری بسیاری از شرکت‌ها با روسیه باعث شده است تا شرکت‌هایی مثل هواوی بتوانند در بازار این کشور فرصت خودنمایی پیدا کنند. در همین حین، عرضه‌ی تبلت‌های خوش‌قیمت شرکت‌های چینی مثل ریلمی و شیائومی و اوپو باعث شده است تا رقابت در بازار تبلت‌های پایین‌رده تقویت شود؛ البته با وجود افزایش رقابت، همچنان تقاضای کلی برای تبلت‌ها افت کرده است.

یکی از کارشناسان مؤسسه‌ی IDC می‌گوید افت تقاضا برای تبلت در سال ۲۰۲۲ کاملاً قابل‌انتظار بود. این بازار نه‌تنها با کاهش تقاضا مواجه شده است؛ بلکه با مشکلات مربوط به اقتصاد کلان دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

اکثر تبلت‌ها و کروم‌بوک‌ها قیمت نسبتاً ارزانی دارند؛ بااین‌حال به‌گفته‌ی کارشناس IDC، مشتریان این بخش از بازار نیز با نگرانی اقتصادی مواجه هستند و کمتر به تهیه‌ی محصول جدید علاقه نشان می‌دهند.

آمار بازار تبلت در فصل سوم ۲۰۲۲ از نگاه IDC
شرکت حجم عرضه در فصل سوم ۲۰۲۲ سهم بازار در فصل سوم ۲۰۲۲ حجم عرضه در فصل سوم ۲۰۲۱ سهم بازار در فصل سوم ۲۰۲۱ رشد سالانه
اپل ۱۴٫۵ میلیون دستگاه ۳۷٫۵ درصد ۱۴٫۷ میلیون دستگاه ۳۴٫۶ درصد ۱٫۱- درصد
سامسونگ ۷٫۱ میلیون دستگاه ۱۸٫۴ درصد ۷٫۴ میلیون دستگاه ۱۷٫۵ درصد ۴٫۰- درصد
آمازون ۴٫۳ میلیون دستگاه ۱۱٫۱ درصد ۴٫۷ میلیون دستگاه ۱۱٫۱ درصد ۸٫۱- درصد
لنوو ۲٫۷ میلیون دستگاه ۷٫۰ درصد ۴٫۳ میلیون دستگاه ۱۰٫۱ درصد ۳۶٫۶- درصد
هواوی ۲٫۴ میلیون دستگاه ۶/۲ درصد ۲٫۳ میلیون دستگاه ۵٫۵ درصد ۲٫۰+ درصد
شرکت‌های دیگر ۷٫۶ میلیون دستگاه ۱۹٫۷ درصد ۹٫۰ میلیون دستگاه ۲۱٫۲ درصد ۱۵٫۳- درصد
مجموع ۳۸٫۶ میلیون دستگاه ۱۰۰ درصد ۴۲٫۴ میلیون دستگاه ۱۰۰ درصد ۸٫۸- درصد

آمار IDC نشان می‌دهد اپل در فصل سوم سال جاری میلادی برترین تولیدکننده‌ی تبلت در دنیا بوده و ۱۴٫۵ میلیون دستگاه آیپد به‌دست مشتریان رسانده است. سامسونگ با عرضه‌ی ۷٫۱ میلیون دستگاه تبلت در رتبه‌ی دوم قرار گرفت و آمازون رتبه‌ی سوم را ازآنِ خود کرد. هواوی با رشد ۲ درصدی فروش محصولاتش درمقایسه‌با سال قبل توانست در رتبه‌ی پنجم جای بگیرد.

آمار بازار کروم‌بوک در فصل سوم ۲۰۲۲ از نگاه IDC
شرکت حجم عرضه در فصل سوم ۲۰۲۲ سهم بازار در فصل سوم ۲۰۲۲ حجم عرضه در فصل سوم ۲۰۲۱ سهم بازار در فصل سوم ۲۰۲۱ رشد سالانه
ایسر ۱٫۰ میلیون دستگاه ۲۳٫۹ درصد ۱٫۴ میلیون دستگاه ۲۰٫۶ درصد ۲۳٫۸- درصد
دل ۰٫۹ میلیون دستگاه ۲۱٫۶ درصد ۱٫۲ میلیون دستگاه ۱۷٫۷ درصد ۱۹٫۹- درصد
اچ‌پی ۰٫۸ میلیون دستگاه ۱۸٫۵ درصد ۱٫۱ میلیون دستگاه ۱۶٫۶ درصد ۲۶٫۸- درصد
لنوو ۰٫۷ میلیون دستگاه ۱۶٫۵ درصد ۱٫۶ میلیون دستگاه ۲۴٫۰ درصد ۵۴٫۸- درصد
سامسونگ ۰٫۳ میلیون دستگاه ۷٫۹ درصد ۰٫۵ میلیون دستگاه ۸٫۳ درصد ۳۷٫۱- درصد
شرکت‌های دیگر ۰٫۵ میلیون دستگاه ۱۱٫۶ درصد ۰٫۹ میلیون دستگاه ۱۲٫۹ درصد ۴۱٫۴- درصد
مجموع ۴٫۳ میلیون دستگاه ۱۰۰ درصد ۶٫۶ میلیون دستگاه ۱۰۰ درصد ۳۴٫۴- درصد

براساس جدول IDC، ایسر در فصل اخیر برترین تولیدکننده‌ی کروم‌بوک بوده است. این شرکت ۲۳٫۹ درصد از سهم بازار را به‌دست آورد تا با اختلاف اندک بالاتر از دل قرار بگیرد. حضور سامسونگ در رتبه‌ی پنجم شرکت‌های فعال در بازار کروم‌بوک درخورتوجه است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا