گزارش 2021 فانتوری؛ چطور یک استودیو ایرانی به 40 میلیون دانلود در گوگل پلی و درآمد دلاری رسید؟
شروع همهگیری کرونا، صنایع زیادی را تحت تأثیر خود قرار داد اما صنعت بازیهای ویدئویی به سبب این همهگیری در سال 2020 و 2021 رونق گرفت؛ زیرا با توصیههای ماندن در خانه و دستور العملهای قرنطیه در بسیاری از کشورها، بازیهای ویدئویی به یکی از اصلی ترین گزینههای سرگرمی در میان همه گروههای سنی تبدیل شد. به سبب همین مسائل، بازیهای موبایل نیز رشد خارقالعادهای را تجربه کردند.
قبل از پرداختن به جزئیات، نیاز است کمی با این سبک از بازی آشنا شویم تا درک بهتری از مکانیزمها و فرآیندهای این ژانر داشته باشیم:
هایپرکژوالها، بازیهایی با مکانیک ساده هستند که حجم کمی از موبایل شما را اشغال میکنند. ترکیب مکانیک ساده و رابط کاربری مینیمال، تجربه کاربری فوقالعاده جذابی را برای بازیکن فراهم میکند و برخلاف سایر ژانرها، طیف مخاطبان در این دستهبندی گسترده است. شاید بتوان منحصر به فردترین ویژگی این سبک را روش درآمدزایی آن دانست؛ زیرا توسعهدهندگان تنها با نمایش تبلیغ در خلال بازی کسب درآمد میکنند و خبری از پرداختهای درون برنامهای نیست.
رشد این ژانر دلایل متعددی دارد ولی سادگی تولید و طراحی اقتصاد بازی را میتوان بهعنوان مهمترین آنها نام برد.
در ایران نیز توسعهدهندگان زیادی به این سبک علاقه نشان دادند و شروع به تولید بازی هایپرکژوال کردند. فانتوری یکی از بزرگترین کسبوکارهاییست که بهطور تخصصی حول محور این سبک بازی توسعه یافته است. این مجموعه فعالیت خود را از سال 2020 با تولید و نشر بازیهای هایپرکژوال شروع و تا به امروز انتشار بیش از 50 بازی را در کارنامه خود دارد. نکته قابلتوجه این است که اکثر این بازیها توسط توسعهدهندگان فردی تولید شده و انتشار و رشد آنها در بازارهای بینالمللی توسط فانتوری صورت گرفته است.
اخیراً انتشار گزارش سالانهی این مجموعه توجه زیادی را به پتانسیلهای کسب درآمد از این سبک بازی جلب کرده است. این گزارش که اولین نمونه از ارائه داده سالانه توسط یک استودیو و ناشر بازی ایرانیست، حاوی اطلاعات جالبی درباره وضعیت این قسمت از اکوسیستم تولید بازی به همراه سرنخهایی از بهبود محصول میباشد که میتواند دید خوبی به فعالان صنعت گیم ارائه دهد.
نگاهی اجمالی به فانتوری در سال 2021
یکی از فعالیتهای فانتوری بهعنوان ناشر، تست اولیه جهت ارزیابی پتانسیل رشد بازیهاست. در این فرایند کمپینهای تست اجرا میشوند و براساس معیارهای استاندارد بازیهای هایپرکژوال، در خصوص قابلیت درآمدزایی و ادامه همکاری با هر پروژه تصمیمگیری میشود؛ که در سال گذشته میلادی 25 بازی این فرایند را آغاز کرده و 6 بازی به مرحله درآمدزایی Scale Up)) رسیدند.
فانتوری با دارا بودن 5 بازی با دانلود بالای 1 میلیون، تنها در سال 2021 به رقم قابل توجه 24 میلیون دانلود از گوگل پلی و رشد درآمدی 3.5 برابری در مقایسه با سال 2020 رسیده است.
براساس اطلاعات تصویر زیر که پراکندگی جغرافیایی و درآمدزایی از کاربران را نشان میدهد، بیشترین سهم درآمدی متعلق به کشورهای آمریکای شمالی بوده، درحالیکه بیشترین تعداد کاربر از کشورهای آمریکای لاتین و جنوبی جذب شده است.
جالب است بدانید 51 درصد از کاربران بازیهای فانتوری زنان و 49 درصد آنها مردان هستند. در سالهای اخیر جمعیت زنان گیمر در همه پلتفرمهای بازی افزایش یافته و ژانر هایپرکژوال نیز از این قاعده مستثنی نبوده؛ بهطوریکه تعداد زیادی از بازیهای تولید شده در این سبک با تم فعالیتهای مربوط به زنان مانند آرایش و پوشش توسعه یافتهاند.
درآمدزایی (Monetization)
بخشی از گزارش سال 2021 فانتوری، به تشریح شاخصهای تأثیرگذار بر درآمدزایی اختصاص یافته است. طراحی بهینه جایگاههای تبلیغاتی از نکاتیست که در این گزارش به آن اشاره میشود. ازآنجاکه نمایش بیش از حد تبلیغ منجر به نارضایتی کاربر و ترک بازی میشود، رسیدن به نقطهی بهینه در طراحی نمایش تبلیغ بسیار حائز اهمیت است.
نکته مهم دیگر، تفاوت درآمد حاصل از هر هزار نمایش کامل تبلیغ یا eCPM در مناطق جغرافیایی مختلف میباشد. با توجه به دادههای ارائه شده، کشورهای آمریکای شمالی دارای بیشترین و کشورهای حوزه خاورمیانه و آفریقا داری کمترین eCPM در مقایسه با سایر مناطق هستند، که این مسئله به ارزش بالای کاربران کشورهایی با سطح درآمد بالا اشاره دارد.
براساس نمودار زیر، میانگین درآمد بازیهای فانتوری در سال 2021 در مقایسه با سال 2020 رشد قابلتوجهی داشته است. فانتوری به کمک دانش محصول و مارکتینگی که در مدت فعالیت خود کسب کرده، توانسته بهبودهای چشمگیری را در فرایند جذب کاربر و درآمدزایی از بازیهای خود کسب کند.
جذب کاربر User Acquisition
بخش دیگری از این گزارش به تغییرات روند جذب کاربر در سال 2021 پرداخته است. براساس دیتای گزارش شده در نمودار زیر، فانتوری در شش ماه پایانی 2021 استراتژی جذب کاربر خود را تغییر داده و روی جذب کاربر از کشورهایی با درآمد سرانه بالاتر متمرکز شده است.
بیشترین هزینه جذب کاربر در کدام منطقه جغرافیایی صورت گرفته؟
همانطورکه در نمودار سمت چپ مشخص است، 45 درصد از هزینههای تبلیغات در منطقه آمریکای شمالی و بعد از آن بیشترین هزینه در کشورهای اروپایی صورت گرفته؛ نکتهی قابل تامل این نمودار اینجا است که هزینه تبلیغات در کشورهای حوزه منا، شرق آسیا و آمریکای لاتین تقریباً باهم مساوی و پایینتر از نواحی ذکر شده است.
در نمودار سمت راست، توزیع کاربران جذبشده در مناطق جغرافیایی مختلف قابلمشاهده است. با وجود اینکه منطقه آمریکای شمالی بیشترین سهم از هزینهها را داشته، تنها 15 درصد از کاربران جذبشده از این منطقه بوده که علت این موضوع هزینه بالای هر نصب در این کشورهاست.
همانطورکه پیشتر به آن اشاره شد، تولید بازیهای هایپرکژوال به دلیل مکانیک ساده و محیط مینیمال، آسانتر از تولید سایر انواع بازیست و آمارهای منتشر شده توسط فانتوری نشان میدهد کیفیت محصولات تولید شده در ایران قابل رقابت با رقبای جهانی بوده و امکان انتشار آنها در فضای بینالمللی وجود دارد.
عامل دیگری که تولید این ژانر بازی را جذاب میکند، کسب درآمد دلاریست؛ با در نظر گرفتن پایین بودن هزینه توسعه بازی در ایران، تولید این ژانر بسیار مقرونبهصرفه خواهد بود.
بررسی تحلیل گزارش سال 2021 فانتوری، به روشنی رشد این مجموعه از ابتدای شروع فعالیت خود را به تصویر میکشد که نشاندهندهی رشد بالای صنعت گیم در ایران و منطبق شدن فعالان این صنعت با ترندهای روز بازار است.
گزارش کامل فانتوری در سال 2021 را میتوانید از اینجا دریافت و مشاهده کنید.