چگونه کاربران متخلف در چت دیوار را گزارش کنیم؟
چت در پلتفرم برای برقراری ارتباط معامله است و فضایی برای ارتباطهای خصوصی و شخصی نیست. ولی با وجود فراهم کردن تمام شرایط از سوی پلتفرم دیوار برای ایجاد ارتباط گفتوگو بین خریداران و فروشندگان، کارها همیشه آنطور که باب میل است پیش نمی رود، زیرا گاهی برخی کاربرانی غیرواقعی (که قصدی برای معامله ندارند) در پلتفرمها پرسه میزنند و قصدشان ایجاد مزاحمت و رفتارهای آزاردهنده است . البته در صورت مشاهده کارشناسان و ناظران دیوار یا گزارش کاربران، با آنها برخورد میشود.
در واقع بخش نظارت با استفاده از الگوریتمهای هوشمندی که در ابزار چت قرار داده میتواند بهسرعت کاربران متخلف را شناسایی کند. پس از شناسایی، آگهی حذف و کاربر بهطور موقت یا دائم تعلیق یا مسدود میشود.
طبق آخرین آمار منتشرشده در دیوار روزانه بیش از هزار شماره مسدود میشود. در سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۹۵ میلیون مکالمه متنی در دیوار انجام شده که نسبت به سال ۹۹، ۸ درصد بیشتر شده است. در همین سال بیش از ۷۶۹ هزار کاربر در مکالمه متنی بهطور موقت تعلیق شده یا برای همیشه سرویس چت آنها مسدود شده که این تعداد نسبت به سال ۹۹ بیش از دو برابر بوده است. این تغییر آماری ناشی از نظارت هوشمند است برای اینکه فضایی امن که همواره هدف پلتفرم دیوار بوده، بیش از پیش فراهم شود.
چگونه یک چت نامناسب را گزارش کنیم؟
بهعنوان مثال آگهیگذار در چت در حال گفتوگو با آگهیبیننده است. وقتی حین مکالمه مشکلی پیش میآید و با یکی از رفتارهای نادرست مانند مزاحمت، تبلیغات و پیام اسپم، پیام نامربوط به معامله، معامله غیر قانونی، مزاحمت، توهین، تهدید، فحاشی، فعالیت غیراخلاقی و… مواجه میشود در این صورت میتواند رفتار کاربر را به مسئولان دیوار گزارش دهد. برای گزارش دادن کافی است روی گزینه تنظیمات چت بین خود و کاربر مقابل بزند و بعد گزینه گزارش و مسدودسازی را کلیک کند و بسته به این که طرف کلاهبردار بوده، رفتار غیراخلاقی داشته، اطلاعات غلطی داده یا هر رفتار ناهنجار دیگر، میتواند یک گزینه را انتخاب کند. با این کار مسئولان دیوار با بررسی گزارش، حساب او یا قابلیت چت کردن را میبندند و نتیجه را هم به کاربر اطلاع میدهند. این تنبیه بستگی به نوع و حجم تخلفات کاربر متخلف دارد و حتی میتواند منجر به تعلیق همیشگی کاربر در دیوار شود.
قابلیت دیگر چت دیوار، پستچی است. هر وقت دیوار حرفی، سخنی یا پیامی برای کاربر داشته باشد، در یک پیام که همیشه رنگ صفحه مکالمهاش با بقیه چتها متفاوت است، پیغام خود را میرساند. از این رو باید کاربر در استفاده از ابزار چت هم مراقب کلاهبردارانی باشد که ممکن است لینکی برای خالی کردن حسابشان ارسال کنند. این کلاهبرداران معمولاً خود را جای دیوار معرفی میکنند در صورتی که دیوار فقط با پستچی با کاربران در ارتباط است .بههرحال، در صورت مواجهه با چنین مواردی باید حتماً به تیم دیوار گزارش دهند.
روش فعال کردن چت
عدهای از آگهیگذاران و آگهیبینندهها شاید هنوز نمیدانند که چگونه میتوان از ابزار چت استفاده کرد. برای استفاده از ویژگی چت دیوار، کاربران میتوانند از منوی پایین صفحه، به قسمت «چت»های خود وارد شوند .در اولین ورود به بخش چت باید شماره تماس خود را وارد کنند تا سایت دیوار کد تأیید را برای کاربر پیامک کند. در آگهیهایی که قابلیت چت آنها فعال شده باشد، روی آگهی برچسب چت یا آیکون پیام (بالن نشاندهنده گفتوگو در سمت راست و پایین تصاویر آگهی) ظاهر میشود. با ورود به صفحه این آگهیها، میتوان از گزینه چت برای چت با آگهیدهنده در درون برنامه دیوار استفاده کرد. با ورود به بخش چت میتوان فهرست چتهای انجام شده را نیز مشاهده کرد. مکالماتی که با برچسب آگهی من مشاهده میشود مربوط به آگهیهایی است که کاربر روی دیوار ثبت کرده و سایر کاربران چت را برای ارتباط با آگهیگذار آغاز میکنند. همچنین در صورتی که در مورد آگهی شخص دیگری با او مکالمه داشته و در حال حاضر آگهی مورد نظر حذف شده باشد در قسمت کاربر چت عبارت «حذف شده» درج میشود.
شماره تماس خود را میتوانید مخفی کنید
در برنامه دیوار این امکان وجود دارد که آگهیدهنده بتواند شماره تماس خود را در آگهی قرار دهد تا با متقاضیانی که قصد خرید دارند در ارتباط باشد. اگر کاربری دوست ندارد که شمارهاش نمایش داده شود، بعد از این که آگهی ثبت شد میتواند چت را فعال کند و گزینه «شماره تلفن مخفی شود» را انتخاب کند. برای این کار باید ابتدا در صفحه مدیریت آگهی تیک «گزینه چت دیوار فعال شود» را فعال کرد. بعد از انجام این کار، آگهی با برچسب چت یا آیکون پیام در فهرست آگهیها به همه کاربران نمایش داده میشود. گزینه چت با آگهیگذار در بخش تماس به کاربر توصیه میشود. با وجود این گزینه کاربران میتوانند شماره تماس آگهیدهنده را ببینند و هم میتوانند با چت در تماس باشند یا به صورت تلفنی ارتباط بگیرند. اگر به هر دلیلی کاربری نمیخواهد شماره در آگهی نشان داده شود، باید گزینه «شماره تلفن در آگهی نمایش داده نشود» را انتخاب کند. با انتخاب این گزینه شماره نمایش داده نمیشود و کاربران فقط میتوانند ازطریق چت دیوار با کاربران در تماس باشند. بدین صورت آگهیگذار میتواند از مزاحمتهای احتمالی تماسها، پیامکها و شبکههای اجتماعی دور بماند.
در چت دیوار میتوانید عکس و صوت و لوکیشن بفرستید
ابزار چت پلتفرم دیوار فقط به مکالمه متنی ختم نمیشود و امکان ارسال پیام صوتی، عکس و لوکیشن به کاربران وجود دارد و حتی قرار است بهزودی پخش فیلم نیز به چت اضافه شود. کاربرانی که بهدنبال خرید و فروش امن و در محیطی آرام و بدون هرگونه مزاحمت هستند باید مکالمه را در ابزار چت داخل پلتفرم دیوار انجام دهند و این مکالمه را به خارج از این فضا نبرند، زیرا درصورت روی دادن هرگونه تخلف مانند کلاهبرداری، ایجاد مزاحمت، رفتارهای مخرب و… امکان پیگیری و رسیدگی از سوی پلتفرم دیوار وجود ندارد. این پلتفرم با الگوریتمهای هوشمند بر چتها نظارت میکند و کاربر متخلف قابل شناسایی است. از این رو آگهیگذاران و آگهیبینندهها باید در این حیطه فعالیت کنند تا تخلفات احتمالی نیز قابل پیگیری باشد.
اگر کاربری در چت دیوار با مزاحمتی روبهرو شود بهراحتی و بسیار سریع میتواند تخلف صورت گرفته را به دیوار گزارش دهد. اگر تخلفی گزارش شود کاربر از ۱ تا ۳۰ روز یا برای همیشه ممنوع از فعالیت میشود. این امکانی است که درباره مکالمههای تلفنی وجود ندارد.