سرور مجازی
zoomit

مخالفت ۸۳ تا ۹۳ درصد مخاطبان با اجباری شدن Safe Search در سرویس‌های جست‌وجو

قطعی‌های موقت، کند شدن سرعت اینترنت و دستکاری‌ در دسترسی مردم به محتوای مورد نیازشان در حالی اتفاق می‌افتد که هنوز طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی اجرایی نشده و به نظر می‌رسد این تغییرات در راستای اجرای قدم به قدم طرح صیانت باشد. یکی از آخرین اقدامات، فعال شدن حالت جستجوی امن در موتورهای جستجو برای IP ایران بر اینترنت همراه بود که وزیر ارتباطات هم آن را تأیید کرد.

پیش از این اقدام، مهدی سالم مدیر سابق روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات در یک نظرسنجی در حساب کاربری توییتر خود از کاربران پرسید: «آیا برای مراقبت از فرزندانتون در فضای مجازی تمایل به استفاده از اینترنت ایمن دارید؟» بیشتر پاسخ‌دهندگان به این سؤال جواب منفی دادند اما سالم با توجه به احتمال ورود ربات، آن نظرسنجی را معیار خوبی ندانست. همان زمان این اقدام او از سوی کاربران توییتر مورد انتقاد قرار گرفت. از همین رو مجموعه‌ی «دیتاسنتر من» اول مرداد مخاطبانش را به شرکت در یک نظرسنجی دعوت کرد و از آن‌ها پرسید: «آیا با فعال شدن اجباری حالت جستجوی امن Safe Search در سرویس‌های جستجو از جمله گوگل موافقید؟» پس از چهار روز، حدود ۴۱ هزار پاسخ به این سؤال در سایت دیتاسنتر من، اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب و توییتر ثبت شد و نتایج نشان می‌دهند درصد مخالفان اجباری شدن Safe search، با فاصله‌ی زیاد بیشتر از موافقان است.

نتایج نظرسنجی SafeSearch

در «سایت دیتاسنتر من» ۵ هزار و ۵۱۲ نفر تا زمان نوشتن این گزارش در نظرسنجی دیتاسنتر من شرکت کرده‌اند که از بین آن‌ها ۸۷ درصد مخالف و ۱۳ درصد موافق اجباری شدن Safe search در موتور‌های جستجو بودند.

ازطریق «کانال تلگرامی دیتاسنتر من» ۱۱ هزار و ۹۰۰ نفر در این نظرسنجی شرکت کردند که ۸۸ درصد با فعال‌سازی جستجوی امن در موتورهای جستجو مخالف و ۱۲ درصد موافق بودند.

نتیجه‌ی این نظرسنجی در «اینستاگرام دیتاسنتر من» هم به نفع مخالفان بود. ۲۱ هزار و ۴۷ نفر در اینستاگرام به سؤال دیتاسنتر من پاسخ دادند که ۹۰ درصد مخالف و ۱۰ درصد موافق اجباری شدن حالت جستجوی امن بودند.

از میان یک هزار و ۴۴۰ نفر که در شبکه‌ی اجتماعی «توییتر» در این نظرسنجی شرکت کردند، ۹۳ درصد مخالف و ۷ درصد موافق این اجبار در محدودیت نتایج جستجو بودند.

حدود یک هزار و ۴۰۰ نفر از مخاطبان هم در «یوتیوب» به سؤال دیتاسنتر من پاسخ دادند. از میان آن‌ها ۱۷ درصد به این سؤال پاسخ مثبت و ۸۳ درصد پاسخ منفی داده‌اند.

به‌طور میانگین بین ۸۳ تا ۹۳ درصد پاسخ‌دهندگان مخالفت خود را با اجباری شدن Safe search در موتورهای جست‌وجو از جمله گوگل ابراز کرده‌اند. موافقان بین ۷ تا ۱۷ درصد پاسخ‌دهندگان بودند. درصد موافقان این طرح در یوتیوب بالاتر و در توییتر پایین‌تر از بقیه‌ی برنامه‌ها و سایت‌هایی بود که نظرسنجی در آن‌ها قرار داشت. بررسی گروه سنی مخاطبان اینستاگرام و یوتیوب دیتاسنتر من نشان می‌دهد حدود ۹۰ درصد کاربران اینستاگرام در هفت روز گذشته و حدود ۹۰ درصد دنبال‌کنندگان یوتیوب در یک سال گذشته افراد بالای ۱۸ سال بودند. همچنین ۳۷ درصد کاربران سایت دیتاسنتر من ۱۸ تا ۲۴ سال، ۳۰ درصد بین ۲۵ تا ۳۴ سال و ۱۵ درصد بیش از ۳۵ سال دارند (این آمار صرفاً مربوط به کاربران بالای ۱۸ سال است).

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هنگام تأیید فعال شدن اجباری جستجوی امن گفته بود محدود شدن محتوا به این شکل، مطالبه‌ی خانواده‌ها از دولت است اما نظرسنجی دیتاسنتر من نشان می‌دهد نسبت مخالفان این شکل از محدودیت‌ها با فاصله بیشتر از موافقان است. فعال شدن این امکان باعث می‌شود فقط محتوای ویژه‌ی کودکان زیر ۱۳ سال دسترس کاربر قرار بگیرد. عموماً این حالت از سوی والدین یا سرپرستان کودکان برایشان فعال می‌شود. اما دولت به‌طور اجباری این قابلیت را برای همه‌ی شهروندانش اعمال کرد، امری که بسیاری از مردم با آن مخالفت کردند و آن را در راستای نابالغ دانستن شهروندان ایرانی تلقی کردند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا