پیکاپ کارون رونمایی شد; لباس جدید وانت زامیاد!
روز گذشته و در جریان یک مراسم رسمی، از پیکاپ کارون در محوطه شرکت زامیاد رونمایی شد. البته این رونمایی چندان خبرساز نبود، چرا که پیکاپ کارون چند روز قبل در نمایشگاه خودرو شیراز به معرض نمایش عموم گذاشته بود.
افزایش تنوع خودروهای حاضر در سگمنت پیکاپ سبب شده است تا تمامی شرکتهای داخلی برای عرضه یک یا چند محصول پیکاپ به تکاپو افتند. شرکت زامیاد نیز در اقدامی شتابزده، نسخه دو کابین وانت پادرا را با نام زامیاد کارون رونمایی کرد.
در حالی که پیکاپ کارون به عنوان یک خودرو آفرودی معرفی شد اما در حقیقت این وانت دوکابین نسخه دیگری از نیسان وانت معروف است. پلتفرم و پیشرانه قدیمی به همراه سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب، هیچ مزیت خاصی را برای کارون ایجاد نمیکنند. به بیان دیگر پیکاپ کارون یک نیسان آبی است که با ظاهر جدید، کابین متفاوت و البته اتاق چهارنفره به مشتریان عرضه میشود.
شباهتهای زامیاد کارون و نیسان وانت معروف حتی از نمای بیرونی خودرو نیز قابل شناسایی هستند، چرا که زامیاد از همان لاستیک و قالپاق نیسان وانت برای چرخهای محصول جدید خود استفاده کرده است!
پیکاپ جدید با پیشرانه قدیمی!
زیر کاپوت زامیاد کارون پیشرانه قدیمی نیسان وانت با کد M24 قرار دارد. این پیشرانه نسخه دیگری از موتور Z24 نیسان است که در فاصله سالهای 1979 تا 1989 به تولید میرسید. حداکثر توان این موتور 2.4 لیتری، 95 اسببخار قدرت و 187 نیوتنمتر گشتاور است که به هیچ عنوان رقم قابل قبولی در سال 2022 محسوب نمیشود. گیربکس پنج سرعته دستی وظیفه انتقال قدرت به دیفرانسیل عقب کارون را برعهده دارد.
زامیاد اعلام کرده است که پیشرانه کارون از استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 پیروی میکند. مصرف سوخت ترکیبی این پیکاپ نیز 11 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است. همانند وانت نیسان معروف، ترمزهای کارون در چرخهای عقب از نوع کاسهای و در چرخهای جلو از نوع دیسکی هستند.
در حقیقت پیکاپ کارون محصولی چینی به نام فودای F16 است که در دو نسخه تک کابین و دو کابین به تولید میرسد. قویترین نسخههای فودای F16 در چین با موتور 2.4 لیتری 4G69 میتسوبیشی تولید میشوند که 136 اسببخار قدرت دارد. با این حال زامیاد تصمیم گرفته است تا تنها از بدنه و کابین این خودرو برای محصول جدید خود بهره بگیرد.
نگاهی به کابین
کابین زامیاد کارون جایی است که میتوان پیشرفت واقعی این خودرو نسبت به وانت نیسان را حس کرد. کابین زامیاد کارون ظاهری همانند دیگر پیکاپهای چینی اقتصادی دارد و به طور کامل از پلاستیک خشک ساخته شده است. با این حال بروز بودن کابین در مقایسه با داشبورد پنجاه ساله نیسان وانت خالی از لطف نیست.
طرح رودریهای به کار رفته برای کارون را نیز میتوان زیبا دانست. نکته جالب در خصوص فضای داخلی کارون، استفاده از فرمان پراید برای این پیکاپ است که گویا هیچ کیسه هوایی نیز در آن قرار ندارد. در صورتی که پیکاپ کارون همانند پادرا فاقد کیسه هوا باشد، این اقدام را میتوان یک گام رو به عقب دیگر از زامیاد دانست.
زامیاد در نمایشگاه خودرو شیراز از نسخه آفرودی کارون با تجهیزات فراوان نیز رونمایی کرد. با این وجود اضافه کردن تجهیزات موجب نمیشود که یک پیکاپ تک دیفرانسیل با پیشرانه قدیمی، قابلیت آفرود پیدا کند! با توجه به لیست مشخصات و امکانات کارون، باید این خودرو را ارزانترین پیکاپ موجود در بازار ایران دانست.
مشتریان پیکاپ کارون چه کسانی هستند؟
به نظر میرسد پیکاپ کارون هیچ مزیت خاصی برای مصرفکنندگان خصوصی نخواهد داشت و تنها از سوی شرکتها و نهادهای دولتی خریداری خواهد شد. در حقیقت کارون به واسطه دو کابین بودن اتاق، قابلیت بارگیری کمتری نسبت به پادرا دارد. از سوی دیگر امکانات رفاهی کارون بسیار محدود است و از نظر ایمنی نیز حرفی برای گفتن ندارد. در نهایت پیشرانه قدیمی و عدم وجود سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل، تنها مزیت مهم یک پیکاپ را از کارون سلب میکند. انتظار میرود تا قیمت و شرایط فروش پیکاپ کارون به زودی از سوی زامیاد اعلام شود.