دستاورد گروه تحقیقاتی تسلا: طراحی یک نوع باتری جدید که میتواند یک قرن دوام بیاورد
گروه تحقیقات پیشرفته باتری تسلا با همکاری دانشگاه دالهاوزی کانادا مقاله جدیدی درباره باتریهای مبتنی بر نیکل منتشر کرده که در ترکیب با لیتیوم، منگنز و کبالت میتوانند تا 100 سال دوام بیاورند. تولید و عرضه این باتریها میتواند کمک شایانی به استفاده بیشتر از خودروهای برقی بکند.
«جف دان» یکی از بزرگترین متخصصان باتریهای لیتیوم-یونی است که در دانشگاه دالهاوزی کار میکند. از این رو، تسلا مرکز تحقیقات خود را در این دانشگاه بنا کرده تا از دانش او استفاده کند. آنها حالا با همکاری یکدیگر مقالهای منتشر کردهاند که از باتریهای لیتیوم نیکل منگنز کبالت به عنوان فناوری جدیدی با طول عمر بالاتر اسم میبرد.
این مقاله درباره ترکیبات شیمیایی باتریهای مبتنی بر نیکل صحبت میکند. دانشمندان میگویند این باتریها با تراکم انرژی بالاتر میتوانند دامنه مسافتی بیشتری را در اختیار خودروهای برقی قرار دهند. نکته جالبی که محققان در این مطالعه به آن دست یافتهاند این است که اگر از باتریها در ولتاژ پایینتری استفاده شود، نسبت به باتریهای مشابه و حتی باتریهای لیتیوم آهن فسفات عمر بیشتری خواهند داشت.
باتری جدید باید با ولتاژ پایینتری کار کند
محققان بهطور خاص میگویند اگر باتری لیتیوم نیکل منگنز کبالت را به جای استاندارد 4.2 ولت با 3.8 ولت مورد استفاده قرار دهند (و دمای محیط 25 درجه سلسیوس باشد)، پیشبینی میشود که عمر باتری به 100 سال برسد.
باتریهای نیکل در گذشته در ترکیب با کبالت استفاده میشدند. با این حال، با توجه به نگرانیهایی که درباره کبالت وجود دارد، محققان دریافتهاند که عملکرد باتری با کمترین مقدار از این ماده یا بدون آن هم نتایج مشابهی را حاصل میکند. تسلا حالا قصد دارد که تا سال 2026 همکاریهای خود را با تیم محققان دانشگاه دالهاوزی افزایش دهد.
این شرکت امیدوار است که با افزایش دوام باتریهای خود بتواند افراد بیشتری را به خرید خودروهای برقی ترغیب کند و از سوی دیگر به حفظ محیط زیست کمک بیشتری داشته باشد.