چطور پلتفرم سرویس های موبایل هواوی میتواند نجات دهنده زندگی پرندگان باشد
ژو چنگینگ، مهندس نرمافزار در یکی از دانشگاههای چین، همواره علاقه خاصی به زندگی حیوانات و به خصوص پرندگان داشته است. او در اوقات فراغت خود به طبیعت گردی، کوهنوردی و عکاسی از مناظر طبیعی میپردازد. همین نزدیکتر شدن به طبیعت موجب شده تا رابطه عمیقی بین او و محیط زیست شکل گیرد. اما موضوعی که در این مطلب میعنوان میشود زمانی شروع شد که اخباری در مورد آسیب رسیدن به پرندگان در طبیعت به گوش چنگینگ و دوستانش رسید.
این اتفاق ژو و چند تن از همکلاسیهایش را به این فکر انداخت تا با استفاده از تخصص خود، بازی پازلمانندی را طراحی کنند که بتواند علاوه بر سرگرم کردن کاربران، آموزشهای مهمی در مورد زندگی پرندگان به آنها بدهد. این ایده در نهایت منجر به خلق بازی Commensalism شد.
ژو در این زمینه میگوید که او و دوستانش همواره به خلق یک بازی مفید فکر میکردند اما مشکل آنها یک ایده کامل و مناسب بوده است. ایده آشنا کردن کاربران با زندگی پرندگان همان چیزی بوده که همیشه به دنبالش هستند.
Commensalism در واقع بازی است که به نوعی طراحی شده تا به انسانها یاد دهد، چطور میتوانند زندگی مسالمتآمیزی را در کنار پرندگان شکل دهند. در این بازی شما به عنوان یک فرد محافظ پرندگان باید وظایفی که در طول بازی سپرده میشود را به بهترین شکل انجام دهید؛ وظایفی که در نهایت موجب ارتقای سطح دانش شما در مورد پرندگان میشود.
در واقع گیم پلی بازی به نحوی طراحی شده تا شما با بازدید بیشتر از مکانهای زندگی پرندگان و پناهگاههای آنها بتوانید امتیاز بیشتری به دست آورده و مراحل بازی را پشت سر بگذارید. در عین حال موتور بازی تلاش میکند تا با اتخاذ استراتژیها و ارائه اطلاعات صحیح، نشان دهد که چطور تصمیمگیریها، فعالیتها و رفتارهای انسانی میتواند بر زیستگاه طبیعی این موجودات اثر بگذارد.
این بازی به کاربر آموزش میدهد تا اطلاعات کافی در مورد پرندگان را آموخته و به سوالاتی در خصوص اجداد و نسلهای مختلف یک پرنده، غذاهایی که مورد علاقه اوست و بهترین شرایط زندگیاش پاسخ دهد. برای مثال میتوانید بفهمید یک جغد در طول سال چند موش را میخورد یا اگر رشته تکامل غازها را دنبال کنیم، با چه موجودات دیگری روبرو میشویم.
دانشجویان توسعه دهنده پلتفرم HMS و گشودن دنیای جدید از فرصتهای خلق هدف
اگر از دانشجویان یا حتی علاقهمندان به دنیای شیرین برنامهنویسی باشید میدانید که ساخت یک برنامه مستقل تا چه حد چالشبرانگیز است. در مورد تیم طراح داستان ما نیز اوضاع به همین منوال بوده و این گروه برای درک و استفاده هر چه بهتر از قابلیتهای HMS Core با مشکلاتی روبرو شدهاند. اما اوضاع زمانی بدتر میشود که بدانید برای یافتن پاسخ سوالات خود باید روشهای جدیدی که قبلاً تجربه نکردهاید را در پیش گیرید.
اما خبر خوب این است که هواوی به هیچ عنوان گروهی را که به سمت پلتفرم توسعه نرمافزاریاش آمده باشند تنها نمیگذارد. این شرکت برنامه مخصوص HUAWEI Students Developers را به همین منظور طراحی کرده تا اجازه دسترسی کامل به اکوسیستم سرویسهای موبایل هواوی (HMS) را با برگزاری کارگاههای متعدد آنلاین و آفلاین فراهم نمیاد. این بستر در واقع محلی برای تعامل کاربران، دانشجویان و توسعهدهندگان پلتفرم HMS است تا به آنها امکان به اشتراک گذاری و یاری گرفتن از دیگری برای حل مشکلاتشان را میسر کند.
ژو در بخشی از روایت ماجرای خود میگوید که تیم پشتیبانی فنی هواوی با صبر و حوصلهای مثالزدنی، حمایت و همکاری خود را با تیمهای مستقل برنامهنویسی آغاز کرده و به آنها کمک میکند تا بتوانند بر مشکلات خود فائق آمده و پاسخ سوالاتشان را دریافت کنند.
در این زمینه نرمافزار Commensalism به خوبی توانسته از امکانات و قابلیتهای اکوسیستم HMS استفاده نموده تا ویژگیهای مورد نظر خود در بازی را به بهترین شکل پیادهسازی کرده و در عین حال شرایط هماهنگی کاربران تیم توسعه دهنده را نیز تسهیل نماید.
این تیم به مدت شش ماه روی پروژه خود کار کرده و علیرغم از دست دادن چندین ددلاین تعریف شده، توانستند اولین نسخه Commensalism را در فروشگاه HUAWEI AppGallery منتشر کنند. در واقع، زمانی که نسخه اول عرضه شد، تیم از قبل برنامه ریزی برای نسخه بعدی را آغاز کرده بود. هدف آنها ادغام قابلیتهای بیشتر HMS و فناوریهای محبوب مانند واقعیت افزوده، برای ارائه تجربهای واقعی و همهجانبه بوده است. علاوه بر این، تیم برنامهریزی کرده تا از فناوری بینایی کامپیوتری برای ارائه قابلیت شناسایی پرنده بر اساس دستهبندی خانواده آنها استفاده کند.
خانم ژو در انتهای روایت داستان خود و تیم توسعه دهنده هواوی به این نکته نیز اشاره کرده که در هر نقطهای که آنها با مشکل مواجه شوند، تیم پشتیبانی هواوی به خوبی به کمک آنها آمده تا مسائل حل شوند. ژو در ادامه میگوید که دیگر آنها از شکست نمیترسند و بدون نگرانی به خلق و پیادهسازی ایدههای خود در طراحی و نسخههای بعدی نرمافزار و بازی خود میپردازند؛ نسخههایی که بدون شک میتوانند اقدامات فعالانه و هوشمندانهای را برای محافظت هر چه بیشتر از پرندگان به کار بندد.