سرور مجازی
سخت افزار

ای.ام.دی از قدرتمند‌ترین پردازنده‌های گرافیکی برای ابرکامپیوترهای جهان رونمایی کرد

کمپانی‌ ای ام دی به تازگی از پردازنده‌های گرافیکی جدیدی رونمایی کرده است که به منظور استفاده در کامپیوترهای با عملکرد محاسباتی بالا طراحی شده اند.
 
به گزارش mydtc و به نقل از  techradar، اولین سری پردازنده‌های رونمایی شده از این مجموعه Instinct MI200 نام دارد که گفته می‌شود عملکرد آن 4.9 برابر پردازنده‌های گرافیکی انویدیا A100 بوده و به 47.9 ترافلاپ می‌رسد. همچنین قوی‌ترین تراشه این سری که برای انجام وطایف مرتبط با هوش مصنوعی طراحی شده است در تست‌های داخلی 1.2 برابر سریع‌تر از سایر شتاب دهنده‌های رقیب خود ظاهر شده است.
 
این شتاب دهنده‌ها بر مبنای معماری جدید‌ ای ام دی به نام CDNA 2 ساخته شده اند و به نوعی اولین تراشه هایی هستند که با طراحی پردازنده گرافیکی چندتایی به بازار عرضه می‌شوند. همین امر موجب شده است که بالاترین پهنای باند حافظه  در نظر گرفته شده برای آنها به 3.2 ترابایت بر ثانیه برسد. این رقم 2.7 برابر سریع‌تر از نسل قبلی پردازنده‌های گرافیکی Instinct است.)
 

 

 
 ای ام دی مدعی شده است که سری MI200 در دو نوع مختلف به بازار عرضه می‌شود. نوع اول که ماژول شتاب دهنده باز MI200 است با هدف انجام وظایف هوش مصنوعی و محاسبات با کارایی بالا ساخته شده است و نوع دوم MI210 PCIe است که برای سرورهای سنتی طراحی شده است.
 
کمپانی‌ ای ام دی سال گذشته تصمیم گرفت که رنج پردازنده‌های گرافیکی خود را در دو کانال گیمینگ و محاسبات با کارایی بالا دنبال کند. این تقسیم بندی موجب شد که این کمپانی بتواند روی مهم‌ترین ویژگی‌های هر دو کانال تمرکز کرده و در نهایت دست به تولید سریع‌ترین پردازنده ساخته شده برای محاسبات با کارایی بالا بزند.
 
فارست نورود به عنوان معاون ارشد‌ ای ام دی در این رابطه اظهار داشته است که:«شتاب دهنده‌های Instinct MI200 می‌توانند به راحتی از پس وظایف محاسبات با کارایی بالا و هوش منصوعی بربیایند و به محققان در سرعت بخشیدن به تحقیقات و کوتاه سازی زمان بین رسیدن از فرضیه به نتیجه قطعی کمک شایانی بکنند.»
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا