سرور مجازی
فضای مجازی

خبر تسنیم تایید شد؛ اعتراف منطقه آزاد کیش به نیمه‌تمام بودن ترمینال جدید فرودگاه کیش

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پاسخ روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش به مطلب «فشار برای افتتاح پروژه‌های نیمه تمام مناطق آزاد تا پایان عمر دولت روحانی» به شرح زیر است؛

« در خبر مذکور عنوان شده بود که پایانه جدید فرودگاه بین المللی کیش با پیشرفت فیزیکی 60 درصدی و با فشار دولت قرار است از طریق وبینار ریاست جمهوری به بهره برداری برسد که ضمن تکذیب این ادعا تاکید داریم این پایانه به عنوان یکی از بزرگ ترین طرح های دولت تدبیر و امید در مناطق آزاد که قرار بود در هفتمین دوره وبینار ریاست‌جمهوری با هدف اطلاع‌رسانی عموم هموطنان در زمینه طرح‌های عمرانی و زیرساختی مناطق آزاد طی گزارشی جامع معرفی شود نه این‌که به بهره‌برداری برسد.

با توجه به اینکه در خبر مذکور به صراحت عنوان شده که هنوز بخشی از تجهیزات مورد نیاز از جمله آسانسور، پله برقی و… این پروژه خریداری نشده است ، با تکذیب این ادعای واهی اعلام می داریم که تمامی تجهیزات پیشرفته مورد نیاز برای تکمیل پروژه و بهره برداری از آن خریداری شده است. آنچه حائز اهمیت است و از عزم جدی مسئولان برای تکمیل این ابر پروژه بزرگ ملی حکایت دارد این است که در کمتر از یک سال گذشته روند ساخت این مجموعه عظیم 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است حال آنکه در سنوات گذشته سالانه تنها با پیشرفت فیزیکی بین 2 تا 8 درصد روند ساخت این پایانه ادامه داشت.

در شرایطی که عملیات ساخت و تجهیز پایانه جدید مسافری فرودگاه کیش با جدید ترین امکانات روز دنیا رو به اتمام است و تا چند ماه آینده پذیرای گردشگران کیش خواهد بود، درج مطالبی خلاف واقع در خصوص درصد پیشرفت فیزیکی این طرح علاوه بر کوچک نشان دادن تلاش مسئولانی که برای اتمام این طرح بزرگ ملی تلاش کردند فضای یاس و ناامیدی را در میان هموطنان ترویج می کند.

حال آنکه از رسانه ای در جایگاه خبرگزاری تسنیم با رویکردی خاص و موثر انتظار می رود با واقع بینی و عدالت محوری و طرح موارد مستند و مبتنی بر واقعیت، ضمن عمل به مسئولیت ذاتی خود و صیانت از حرفه خبرنگاری ، در تزریق امید به جامعه که تحت تاثیر شرایط ناشی از شیوع کرونا و تحریم های ناجوانمردانه بیش از هر چیز نیازمند امید، پویایی و نشاط است عملکردی هوشمندانه تر داشته باشد.

ذکر این نکته ضروری است که بی تردید چنانچه شرایط ناشی از شیوع کرونا و تحریم های ناجوانمردانه نبود این طرح بزرگ ملی ماه ها قبل به بهره برداری رسیده بود. اگرچه این تاخیر یکی دوماهه چیزی از ارزش تلاش کسانی که در منطقه آزاد کیش با عشق به توسعه این خاکپاره زرخیز ایران اسلامی می کوشند کم نخواهند کرد.

توضیح تسنیم:

1-گرچه روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش مدعی است اطلاع‌رسانی درباره وضعیت ترمینال جدید فرودگاه کیش فضای یاس و ناامیدی را در میان هموطنان ترویج می کند، اما باید تاکید شود تا لحظه تنظیم این خبر سیستم برق‌کشی این پایانه انجام نشده است. ضمن این‌که برای خرید چراغ‌های روشنایی سالن ترمینال نیز اقدامی صورت نگرفته است.

2-ترمینال جدید فرودگاه کیش هنوز زیرساخت و تجهیزات برقی و مکانیکی مورد نیاز از جمله پله‌ برقی‌ها، آسانسور، سیستم‌های نرم افزاری، تجهیزات مربوط به سرمایش سالن، فضای اداری، نمای بیرون و داخلی ترمینال، پمپ‌های آب و آتش‌نشانی، دریچه‌ها، هندریل‌ها، اپرون و … تامین نشده است.

3-پیشرفت 25 درصدی طی یکسال اخیر نیز هیچ ارتباطی به مدیریت فعلی ندارد و واقعیت آن است که روند رو به جلو ساخت ترمینال فرودگاه کیش در دوره قبل از حضور عرب اتفاق افتاده است.

4-تاکنون در دولت‌های پس از انقلاب اسلامی سابقه نداشته که یک پروژه عمرانی در روز افتتاح طرح‌های عمرانی برای یک رئیس‌جمهور معرفی شود. مگر این‌که این اتفاق به دلیل برخی روابط خانوداگی باشد که باز هم تامل‌برانگیز است.

5-بنابر ادعای روابط عمومی منطقه آزاد کیش پیشرفت فیزیکی ترمینال جدید فرودگاه کیش حدود 85 درصد است، به فرض درستی این آمار رسیدن به این پیشرفت فیزیکی حدود 1000 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است. حال آن‌که برای اتمام این ترمینال یعنی 15 درصد باقیمانده 700 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. لازم است روابط عمومی منطقه آزاد کیش به این پارادوکس عظیم پاسخ دهد.

6- به دلیل پیگیری‌های تسنیم بود که پروژه نیمه تمام ترمینال جدید فرودگاه کیش از لیست طرح‌های قابل افتتاح رئیس‌جمهوری خارج شد. به گواه یکی از مسئولان دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، مشاور رئیس‌جمهور حاضر به افتتاح این پروژه نشده و به همین دلیل سناریو معرفی از سوی روابط عمومی منطقه آزاد کیش یا مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش برای رئیس‌جمهور رونمایی شد.

7- همانگونه که روابط عمومی منطقه آزاد کیش به صراحت به آن اشاره کرده پایانه جدید مسافری فرودگاه کیش تا چند ماه آینده پذیرای گردشگران کیش نخواهد بود، به عبارت دیگر افتتاح زودهنگام این پروژه نیمه‌تمام قطعا گرفتاری‌های بسیاری را برای دولت سیزدهم به وجود می‌آورد. یکی از مطالبات مردم در صورت افتتاح این طرح، پیگیری استفاده از آن بود که باعث نارضایتی‌های گسترده‌ای می‌شد.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا