سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

گونه دلتا کرونا می‌تواند بهبودیافتگان را دوباره به این ویروس مبتلا کند

تحقیقی تازه می‌گوید افرادی که قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و فکر می‌کنند حالا احتمال کمتری برای ابتلای مجددشان به این بیماری وجود دارد، باید بیشتر مراقب گونه دلتا باشند. حتی افرادی که یک دوز واکسن زده‌اند هم مصونیت کمی در برابر این گونه دارند.

بر اساس مقاله‌ای که نتایج آن در نشریه Nature منتشر شده، بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهند که کرونای کشف‌ شده در هند چهار برابر بیشتر از گونه آلفا می‌توانند به آنتی‌بادی‌هایی غلبه کند که به موجب ابتلای قبلی در بدن افراد به وجود آمده‌اند. این مطالعه می‌گوید یک دوز از واکسن فایزر یا آسترازنکا فقط می‌تواند ۱۰ درصد از بدن در برابر گونه دلتا محافظت کند.

پیش‌تر تصور می‌شد این گونه تا ۶۰ درصد مسری‌تر از گونه‌ای باشد که زمستان پارسال در انگلیس شناسایی شده بود. یافته‌های این تحقیق توضیح می‌دهد که چرا ویروس کرونا دوباره با چنین سرعت بالایی به‌خصوص در میان جوانان شیوع پیدا کرده است. هنوز بخش عمده‌ای از این گروه سنی دو دوز واکسن خود را دریافت نکرده‌اند.

گونه دلتا کرونا

گروهی از دانشمندان فرانسوی به رهبری موسسه پاستور پاریس در بررسی‌های خود توان آنتی‌بادی بدن افرادی که قبلا کرونا گرفته یا واکسن زده بودند را در برابر گونه دلتا ارزیابی کردند. نتیجه این بود که ویروس دلتا چهار برابر کمتر از آلفا در برابر آنتی‌بادی بدن افرادی که حداکثر ۱۲ ماه قبل کرونا گرفته بودند، از خود ضعف نشان می‌دهد.

آزمایش‌ها حاکی از آن هستند که یک دوز از واکسن‌های رایج در بریتانیا یعنی فایزر و آسترازنکا در برابر گونه دلتا و بتا (گونه کشف‌شده در آفریقای جنوبی) اثربخشی پایینی دارند یا اصلا موثر نیستند. البته افراد با دریافت دوز دوم واکسن به واکنش ۹۵ درصدی دست پیدا می‌کنند. با این حال، عملکرد آنتی‌بادی در برابر گونه دلتا در مقایسه با آلفا همچنان سه تا پنج برابر ضعیف‌تر است.

اگرچه تحقیق فوق در حال حاضر فقط یک پژوهش به حساب می‌آید و نتایج آن قطعی تلقی نمی‌شود، اما به نظر می‌رسد که نیاز برای واکسیناسیون کودکان و نوجوانان بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود، چرا که برخی از کشورها در نظر دارند مدارس فیزیکی را در سال تحصیلی پیش رو مجددا دایر کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره گونه دلتا کرونا می‌توانید مقالات زیر را مطالعه کنید:

  • گونه دلتا کرونا چیست و چگونه می‌تواند وضعیت همه‌گیری را بدتر می‌کند؟
  • پنج حقیقت درباره گونه دلتا کرونا که باید بدانید
  • علائم کرونا دلتا چیست و واکسن‌ها چه کارایی روی آن دارند؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا