سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

کاهش ۱۶ درصدی فروش خودرو در چین بخاطر کمبود تراشه

کمبود چیپ به یکی از مشکلات اصلی خودروسازان در چند ماه اخیر تبدیل شده و حتی کار به جایی رسیده که بعضی از خودروسازان مجبور شده‌اند برای مقاطعی خطوط تولید خود را تعطیل کنند. حالا این مشکل به شکلی دیگر و در آمار فروش مدل‌های جدید در کشور چین خود را نمایان کرده است. طبق داده‌های انجمن خودروسازان چین در ماه ژوئن نزدیک به ۱.۹۳ میلیون خودرو و کامیون در این کشور به مشتریان تحویل داده شده که در مقایسه با ژوئن ۲۰۲۰ این رقم ۱۶ درصد کاهش یافته است.

بر اساس آمار انجمن خودروسازان چین، میزان تقاضا برای خودروهای سبک – شامل سدان‌ها، کراس‌اوورها، شاسی‌بلندها، ون‌ها و مینی‌بوس‌ها – در ماه ژوئن ۱۵ درصد افت کرده است. فروش خودروهای تجاری – شامل اتوبوس‌ها و کامیون‌ها – نیز در این ماه ۲۱ درصد کمتر شده است.

در این بین خودروسازان هم از کاهش آمار فروش خود خبر داده‌اند. برای نمونه هوندا در ماه ژوئن امسال ۱۱۸,۱۶۸ دستگاه از محصولات خود را به فروش رسانده که این رقم ۱۷ درصد افت دارد. نیسان نیز با تحویل ۱۱۴,۶۰۵ خودرو، از کاهش ۱۶ درصدی فروش خود خبر داده است.

نکته تامل‌برانگیز اینکه بازار خودروهای نو در چین در طول سه ماهه نخست امسال سیگنال‌هایی از بازیابی و برگشت به شرایط عادی را دارا بود. در این مدت میزان فروش خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که دوران اوج کرونا بود، ۷۷ درصد رشد داشت که رقم کاملا چشمگیری محسوب می‌شد.

به غیر از ماه ژوئن، در ماه می نیز میزان فروش خودرو در چین ۳.۱ درصد افت کرده بود. این افت پس از ۱۴ ماه رشد نمایان شد و نشان داد که مشکل کمبود تراشه تا چه حد جدی است و چگونه می‌تواند خودروسازان سرتاسر جهان را درگیر خود کند.

گفتنی است چند روز پیش کمپانی آلمانی ب‌ام‌و نیز اعلام کرد بخاطر کمبود چیپ در شرایط بحرانی به سر می‌برد و برخی از خطوط تولید آن اینک تعطیل هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا