سرور مجازی
فضای مجازی

افزایش خروج آب از سدهای کشور برای تولید برق/ کاهش خاموشی به چه قیمتی؟

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، وزیر نیرو با افتخار از توقف خاموشی‌ها طی یکی دو روز اخیر خبر داد و این موفقیت را مرهون کاهش میزان مصرف برق در زمان پیک با افزایش جابه‌جایی بار و همچنین صرفه‌جویی مصرف توسط مردم دانست.

بررسی آمار‌های رسمی نشان می‌دهد که این اظهارات وزیر، همه واقعیت نیست. طیق آمار رسمی شرکت مدیریت شبکه برق، در روزهای گذشته، تولید برق از محل نیروگاه‌های تجدیدپذیر افزایش چشم‌گیری داشته است.

این مسئله زمانی مهم می‌شود که بدانیم وزارت نیرو، علاوه بر نیروگاه‌های بادی و خورشیدی، میزان تولید نیروگاه‌های برق‌آبی را هم در قالب تولید انرژی‌های تجدیدپذیر دسته‌بندی کرده است.

جدول بالا، آمار صنعت برق در هفته‌ای که گذشت (از شنبه 12 تیرماه تا جمعه 18 تیرماه) است. همانطور که در این جدول قابل مشاهده است، در روزهای پایانی هفته که مورد اشاره وزیر برای توقف خاموشی‌ها بوده، میزان تولید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر به بیش از 7700 مگاوات افزایش یافته است.

درحال حاضر مجموع ظرفیت اسمی تولید نیروگاه‌های بادی و خورشیدی کشور در حدود 900 مگاوات است و مابقی این ظرفیت، مربوط به تولید نیروگاه‌های برق‌آبی است. در واقع در روزهای پایانی هفته گذشته، مجموعه وزارت نیرو به منظور توقف خاموشی‌ها، به افزایش خروج آب از سدها برای افزایش تولید انرژی برق‌آبی اقدام کرده که اینکار با توجه به اینکه میزان ذخایر آبی سدها به علت کم‌بارشی سال آبی جاری، در وضعیت مطلوبی نیست، می تواند به تشدید مشکلات آبی کشور در شهریورماه و نیمه نخست پاییز منجر شود.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا