سرور مجازی
اخبار آی تی

راه‌اندازی شعبه شرکت‌های دانش بنیان در کشورهای منطقه/ جذب ۲۰۰ دانشجوی خارجی در شرکت‌ها

دکتر منصور حکیم الهی رییس دانشکده علوم و فنون دانشگاه بین المللی اهل‌بیت (ع) در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا دیپلماسی فرهنگی- علمی وجود دارد، افزود: در این چارچوب دانشجویان خارجی نیز جذب شده و تحت آموزش قرار می‌گیرند و زمانی که این دانشجویان وقتی به کشور خود باز می‌گردند، به نیروی غیر مستقیم کشوری که فارغ التحصیل شدند، تبدیل خواهند شد.

وی با بیان اینکه این قاعده در کشور ما نیز وجود داشته است، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی در کشور مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد ۳۰ هزار نفر از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ۳۰ هزار نفر از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ۲۰ هزار نفر از سوی دانشگاه آزاد اسلامی جذب شدند ضمن آنکه ۲۰ هزار دانشجو نیز از سوی مراکز حوزوی مانند جامعه المصطفی و دانشگاه اهل بیت پذیرش شده اند.

حکیم الهی با تاکید بر اینکه از ۲۰ سال گذشته تاکنون دانشجویان خارجی برای تحصیل در دانشگاه‌های کشور پذیرش می‌شوند، خاطر نشان کرد: نقطه ضعف این اقدام این بوده که وقتی این دانشجویان به کشور خود باز می‌گشتند رها می‌شدند و از آنها استفاده‌ای نمی‌شد و این در حالی است که ممکن است مدرک صادر شده از سوی ایران در کشور آنها مورد پذیرش واقع نشود.

رییس هیات مدیر مرکز نوآوری بین المللی یاس، ادامه داد: بر این اساس ما در تلاش بودیم که چگونه می‌توانیم دانشجویان خارجی جذب شده به کشور، شغلی ایجاد کنیم به گونه‌ای که در زمان بازگشت به کشور خود بتوانند کسب و کاری راه اندازی کنند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر ایران در منطقه در حوزه دانش بنیان جلوتر است، به گونه‌ای که در حال حاضر تعداد زیادی شرکت دانش بنیان در کشور ایجاد شده است که قابلیت صادرات محصول دارند از این رو برنامه ریزی برای تکمیل زنجیره از پذیرش دانشجوی خارجی به کشور تا راه اندازی کسب و کار از سوی آنها را آغاز کردیم. به این صورت که دانشجویان خارجی در یکی از شرکت‌های دانش بنیان کشور مشغول به کار شوند و زمانی که تحصیل آنها به پایان می‌رسد و به کشور خود باز می‌گرند، این فرد نماینده این شرکت در کشور خود می شود.

رییس دانشکده علوم و فنون دانشگاه بین المللی اهل‌بیت (ع) نمونه این فعالیت را پیاده سازی نرم افزار "طاقچه" عنوان کرد و گفت: این نرم افزار مطالعه کتاب آنلاین است و مدیران این شرکت درصدد توسعه بازار این نرم افزار هستند و از یک سو دانشجویانی از کشور افغانستان در دانشگاه‌های ایران داریم که در مقاطع دکتری و ارشد مشغول به تحصیل هستند. این دانشجویان به این نرم افزار کمک می‌کند تا کتاب‌هایی به زبان این کشور در این نرم افزار بارگذاری کند و از این طریق بازار این نرم افزار توسعه خواهد یافت.

به گفته وی، در این همکاری زمانی که دانشجوی افغانستانی به کشور خود باز می‌گردد خودش سهام‌دار این شرکت دانش بنیان خواهد شد.

رییس هیات مدیر مرکز نوآوری بین المللی یاس با بیان اینکه مدیرعامل این شرکت یک فرد ایرانی است ولی بخش افغانستانی آن، به این صورت است که دانشجویان افغان تحصیلکرده در ایران، سهام‌دار این شرکت در کشور خود هستند، اظهار کرد: در حال حاضر شرکت‌های بسیاری در حوزه‌های درمان، تولید دارو و سایر حوزه‌ها هستند که محصول آنها به مرحله تولید رسیده و قصد صادرات این محصولات در کشورهای منطقه را دارد و با کمک دانشجویان خارجی می‌توان این زنجیره را تکمیل کرد.

حکیم الهی با تاکید بر اینکه از این طریق هم بازار دانش بنیان ایرانی توسعه می‎‌یابد و هم دانشجویان خارجی که در ایران مشغول به تحصیل هستند رها نخواهند شد، اضافه کرد: این دانشجویات قبل از آنکه به کشور خود بازگردند صاحب یک کسب و کار هستند و مرکز نوآوری بین المللی یاس با این رویکرد راه اندازی شده است.

وی با تاکید بر اینکه تنها مرکز نوآوری بین الملی کشور، مرکز یاس است، اظهار کرد: حوزه‌هایی که در این مرکز اقدام به پذیرش شرکت‌ها کردیم محدود نیست و تنها شرط ما برای جذب شرکت‌های فناور در این مرکز، این است که محصول آنها در بازار داخل به فروش رسیده و قابلیت فروش در بازارهای منطقه‎ را نیز داشته باشد.

حکیم الهی با بیان اینکه شرکت‌هایی که به رشد رسیده باشند، به آنها برای صادرات محصولاتشان به بازارهای منطقه کمک خواهیم کرد، گفت: در حال حاضر ۱۵ شرکت فناور در این مرکز مستقر هستند و با ۱۰۰ شرکت دیگر نیز تفاهم نامه به امضا رسانده‌ایم.

رییس دانشکده علوم و فنون دانشگاه بین المللی اهل‌بیت (ع) تعداد دانشجویان خارجی در این مرکز نوآوری را ۲۰۰ نفر از ۱۰ کشور عنوان کرد و ادامه داد: اولویت جذب با شرکت‌هایی هستند که با دانشگاه در حال همکاری هستند ولی ما بستری را فراهم کردیم که کل دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در ایران را جذب کنیم.

به گفته وی، ۱۵ شرکت جذب شده در حوزه‌های پزشکی، تولید ابزارهای توانبخشی، مطاالعه کتاب، آموزش، ارائه خدمات فعالیت دارند.

حکیم الهی با اشاره به حمایت از شرکت‌هایی که دانشجویان خارجی را جذب می‌کنند، خاطر نشان کرد: برای این منظور با توجه به حجم پروژه‌هایی که اجرایی می‌شود، وامی با سود ۴ درصد برای این دسته از شرکت‌ها پیش بینی کردیم که این وام در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار داده می‌شود تا دانشجویان خارجی را برای توسعه کسب و کار خود جذب کند و از این طریق بازار محصولات دانش بنیان ایرانی نیز توسعه خواهد یافت.

به گزارش ایسنا امروز یکشنبه ۲۰ تیرماه مرکز نوآوری بین المللی یاس افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا