سرور مجازی
اخبار آی تی

درآینده مشکلی در زمینه انتخاب زنان برای عالی ترین جایگاه‌ها نخواهیم داشت

به گزارش ایسنا، دکتر معصومه ابتکار در اختتامیه چهارمین جشنواره ملی زن و علم جایزه مریم میرزاخانی، "جشنواره زن و علم و "دوره کار، مهارت و نوآوری (کمند) را از زمینه‌های همکاری معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری دانست و گفت: دوره کمند در دانشگاه‌های کشور در حال برگزاری است و طی آن دختران در ترم آخر تحصیلی در دوره‌های مهارت آموزی حضور می‌یابند ضمن آنکه ما همکاری برای برگزاری دوره "سفیران فرهنگی" همکاری داریم. این دوره برای مهارت افزایی کانون‌های دانشجویی است.

معاون زنان و خانواده رییس جمهوری برگزاری جشنواره پروین اعتصامی را از دیگر زمینه‌های مشارکت این معاونت نام برد که به زودی برگزار خواهد شد.

ابتکار ادامه داد: سپهر علمی کشور ستاره‌های درخشانی از جنس زنان و مردانی دارد که جستجوگر حقیقت و دانایی بودند و با وجود همه سختی‌ها و دشواری‌ها در این مسیر موفقیت‌های چشمگیری داشتند و دستاوردهای خوبی برای کشور چه در زمینه علوم کاربردی و چه در زمینه علوم محض بوجود آوردند و تاحدی می‌توانیم در چنین جشنواره‌هایی قدر زحمات آنها را بدانیم.

وی با تاکید بر اینکه در دولت یازدهم و دوازهم رویکرد راهبردی برای عدالت جنسیتی و توجه به جایگاه زنان و مشارکت گسترده آنها در مراحل مختلف توسعه پایدار، سیاستگذاری‌های علمی و مدیریتی کشور فراهم شد به طوری که تعداد مدیران زن که همه آنها در نظام دانشگاهی تحصیل کردند، از حدود ۵ درصد در سال ۹۲ با یک سیاستگذاری درست و برنامه‌های آموزشی، امروز به بیش از ۲۵ درصد رسیده است.

وی با اشاره به ابلاغ بخشنامه‌ای برای مشارکت زنان، گفت: اخیرا بخشنامه‌ای داشتند برای حمایت از اساتید و اعضای هیات علمی که فرزند آوری داشتند که این امر اتفاق مهمی برای جامعه دانشگاهی که زنان همزمان بتوانند تعادل میان کار و خانه را ایجاد کنند و بتوانند هم تلاش رشد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی خود را به پیش ببرند و در عین حال در جمع خانه بتوانند نقش آفرینی خوبی داشته باشند.

ابتکار با بیان اینکه زنان هم در زمینه افزایش تعداد اعضای هیات علمی رشد خوبی داشتند و هم در زمینه فناوری، ادامه داد: حضور زمان در این عرضه‌ها از حدود ۲۷.۵ به حدود ۳۱.۵ در سال ۲۰۲۰ رسیدیم. ضمن آنکه حضور زنان در شرکت‌های دانش بنیان حضور چشمگیری داشتند.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری با اشاره به برگزاری جشنواره ملی زن و علم، باتاکید بر اینکه در این جشنوراه چندین اتفاق خوب رخ داده است، یادآور شد: یکی از این اتفاقات اعطای جایزه "پروانه فرزانه " است. وی مانند پرفسور مریم میرزاخانی ستاره درخشانی در سپهر علمی است و درخشید و این دانشمندان عمر طولانی نداشتند ولی در همین عمر کوته خود نیز به خوبی درخشیدند.

وی با بیان اینکه مرحوم "فرزانه" یکی از اساتید دانشگاه و فعالان عرصه علمی کشور بودند که در عمر نسبتا کوتاه در عرصه علمی و مدیریتی درخشید، خاطر نشان کرد: این جایزه مهمی است که در عرصه زیست فناوری اعطا می شود.

ابتکار با اشاره به اعطا جایزه یونسکو در این جشنواره، توضیح داد: از ابتدا این رویکرد بوده که جایزه میرزاخانی یک جایزه بین المللی باشد و یونسکو در این کار مشارکت داشته باشد که خوشبختانه امروز اعلام شد که ۲ جایزه این جشنواره از سوی یونسکو اعطا می‌شود و امیدوارم وزیر علوم در فرصت باقی مانده اقداماتی انجام دهد که این جایزه را به طور کامل بین المللی کند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا