سرور مجازی
اخبار آی تی

بانوان در تولید و انتشار دستاوردهای علمی و توسعه مرزهای دانش حضور چشمگیری دارند

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ملی زن و علم جایزه مریم میرزاخانی، برگزاری چنین مراسم و جشنواره‌های این چنینی را کاری ضروری در کشور دانست و افزود: حضور زنان در عرضه‌های مختلف در کشور سابقه تاریخی دارد و همواره زنان بزرگی را به عنوان اسوه و الگو برای فرزندان خود معرفی شده است.

وی با بیان اینکه قبل از اسلام نمونه زیادی از زنان موفق داریم، اظهار کرد: بانوان نمونه‌های موفقی در کشورداری و شجاعت و نام آوری داشتند و هم از دانشمندی و دانشوران بودند و هم نمونه‌ای از پاکدامنی و فعالان اجتماعی دارند ولی در برخی از دوره‌ها به ویژه در قرن سوم و چهارم به بعد، تعداد نمونه‌های بانوان موفق کم شده ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی فضا برای حضور بانوان و دختران باز شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، جایزه مریم میرزاخانی را جایزه ویژه‌ای برای جامعه زنان دانست و ادامه داد: جا دارد که در حوزه‌های دیگر نیز این نوع جشنواره‌ها و بزرگداشت‌ها برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۵۰ درصد جامعه دانشگاهی را دختران تشکیل می‌دهند، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن قریب به ۳۰ درصد از اساتید دانشگاه‌ها، زنان هستند همچنین جمعیتی از دختران نخبه‌ داریم که در دانشگاه‌ها درخشیده اند.

به گفته وزیر علوم ، در آزمون سراسری کشور ۵۹.۹ درصد از داوطلبان دختران و ۴۰.۵ درصد داوطلبان پسران بودند که این امر نشان می‌دهد این فضا در جامعه به خوبی شکل گرفته است و این فضا در خانواده‌ها شکل گرفته است تا از دختران خود برای حضور در تحصیلات عمومی و تخصصی حمایت کنند.

غلامی، با بیان اینکه این جایزه که به یاد زنده یاد مریم میرزاخانی در جامعه علمی شکل گرفته است، بخشی از کاری است که محیط‌های علمی می‌تواند اجرایی شود و ادامه دارد: برای تک تک بانوانی که با عنوان نماینده جامعه علمی کشور تقدیر می شوند آرزوی سلامتی و توفیق دارم و امیدوارم شاهد گسترش نمونه‌های بیشتر از این اندیشمندان در جامعه باشیم.

وزیرعلوم خاطر نشان کرد: حضور این بانوان اندیشمند در عرصه‌های بین المللی جزو افتخارات کشور بوده و هست و امیدوارم حضور آنها بیشتر از پیش شود.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا