سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

چگونه جهت ثبت درخواست عضویت در کتابخانه ملی ایران اقدام کنیم؟

کتابخانه ملی ایران در راستای توزیع عادلانه اطلاعات و دسترسی آسان پژوهشگران به منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، امکان عضویت اینترنتی را فراهم کرده است تا علاقمندان و دانشجویان بتوانند از امکانات و خدمات آن بهره‌مند شوند.

جهت عضویت در سامانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی بایستی واجد شرایط اعلام شده از سوی این سازمان باشید. آن طور که در وب‌سایت این سامانه آمده حداقل شرایط لازم تحصیلی برای عضویت در کتابخانه ملی، اشتغال به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته، سطح سه حوزه و نیز دکترای حرفه ای و کارشناسی ارشد پیوسته از ترم نه به بالا است.

اگرچه تبصره‌ای برای افراد دارای حداقل مدرک پیش‌دانشگاهی (دیپلم قدیم) در نظر گرفته شده که اگر جزو یکی از گروه‌های نخبگان، مخترعان، حافظین کل قرآن، جانباز و ایثارگر، قهرمان ورزشی ملی، بازنشسته دولت و … باشند می‌توانند از خدمات این سازمان استفاده کنند.

برای عضویت در کتابخانه ملی بایستی به سایت «سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران» مراجعه کرده و از بخش عضویت جهت ثبت درخواست عضویت خود اقدام کنید. بهتر است پیش از اقدام برای ثبت‌نام، آیین‌نامه در نظر گرفته شده برای عضویت را مطالعه کنید.

عضویت در کتابخانه ملی

در صفحه جدید پس از مطالعه شرایط لازم جهت عضویت و در صورتی که حائز این شرایط هستید، گزینه «مشمول شرایط عضویت می‌باشم» را انتخاب کنید.

عضویت در کتابخانه ملی

در این مرحله مقررات عمومی عضویت و استفاده از کتابخانه ملی برای شما نمایش داده می‌شود. تداوم عضویت و استفاده از منابع آن مستلزم رعایت ضوابط سازمان است که بی توجهی به آن‌ها منجر به سلب این حق به طور موقت یا دائم خواهد شد.

این ضوابط به دو دسته همه فضاها و داخل تالار سازمان تقسیم شده که از جمله آن‌ها می‌توان به رعایت پوشش متناسب با شئونات اسلامی؛ خودداری از استعمال دخانیات، همراه داشتن کارت عضویت در هنگام مراجعه، ندادن کارت عضویت به دیگران، تحویل به موقع کتاب‌ها در تالارهای تخصصی، عدم رزرو صندلی برای شخص دیگر و … اشاره کرد.

عضویت در کتابخانه ملی

در صورت عدم رعایت قوانین و مقررات، مورد تخلف در پروند عضویت شما ثبت شده و در صورت تکرار آن کارت عضویت معلق و همچنین ورود و خروج مسدود خواهد شد. پس از اعلام موافقت با ضوابط اعلامی می‌توانید به مرحله بعد بروید.

در این مرحله نوبت به تکمیل فرم الکترونیک عضویت می‌رسد. ابتدا بایستی شناسه کاربری خود را تعریف کرده که می‌تواند عدد، کلمه یا ترکیبی از آن دو باشد که بایستی حتما به لاتین درج شده و پس از تایید قابل تغییر نیست. پس از آن لازم است تا اطلاعات هویتی خود همانند نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، تاریخ تولد و … را درج کنید.

همچنین نیاز به ثبت اطلاعات تحصیلی و راه‌های ارتباطی با شما همانند شماره تلفن، ایمیل و آدرس محل سکونت است.

لازم به یادآوری است در صورتی‌که دارای حداقل مدرک پیش‌دانشگاهی بوده و در یکی از گروه‌های مشمول شرایط عضویت هستید، بایستی در قسمت یادداشت، مشخصا اعلام نمایید که به کدام مورد از بندهای فوق استناد کرده‌اید، در غیر اینصورت درخواست عضویت شما لغو و مردود اعلام خواهد شد.

در صورت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده، گزینه «ارسال» را انتخاب کنید.

در پایان از شما خواسته می‌شود تا چند روز آینده با مدارکی که در ادامه ذکر شده به کتابخانه مراجعه کنید. در غیر این صورت درخواست‌تان به طور خودکار حذف خواهد شد.

عضویت در کتابخانه ملی

اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه، اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی یا گواهینامه موقت پایان تحصیلی، اصل و کپی کارت دانشجویی معتبر و گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه و مدرک مربوطه جهت احراز شرایط عضویت برای کسانی که از شرایط تبصره (که در قسمت شرایط عضویت ذکر شد) برخوردار هستند، از جمله مدارکی است که باید در مراجعه حضوری به همراه داشته باشید.

لازم به ذکر است پس از ثبت درخواست و ارائه مدارک هویتی، درباره درخواست شما جهت عضویت در کتابخانه ملی توسط کمیته عضویت تصمیم گیری خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا