سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

بررسی تلویزیون هوشمند شیائومی Mi TV P1

شیائومی را بیشتر با گوشی‌های خوش‌قیمت و کارآمدش می‌شناسیم اما حتماً می‌دانید که سبد محصولات این شرکت فوق‌العاده متنوع است و هر چیزی که فکرش را بکنید در آن پیدا می‌شود. تلویزیون‌های شیائومی بخشی از این محصولات هستند که در بازار جهانی خوش درخشیده‌اند اما در ایران هنوز توجه کافی به آنها نشده است. در این مطلب می‌خواهم یکی از جدیدترین تلویزیون‌های اقتصادی این شرکت یعنی تلویزیون هوشمند شیائومی Mi TV P1 را بررسی کنم.

تلویزیون هوشمند شیائومی Mi TV P1 در دسته محصولات اقتصادی این شرکت قرار می‌گیرد و در مدل‌های ۳۲، ۴۳، ۵۰ و ۵۵ اینچی تولید می‌شود. به‌جز مدل ۳۲ اینچی که در کمال تعجب نمایشگر اچ‌دی دارد، باقی مدل‌ها از پنل ۴K UHD بهره می‌برند. نکته جالب دیگر این است که اعضای مختلف این خانواده از پنل‌های مختلفی استفاده می‌کنند. مدل ۵۵ اینچی که به دست ما رسیده پنل VA ساخت شرکت TCL دارد که با دقت رنگ بسیار بالا، تجربه کم‌نظیری از تماشای محتوا را در اختیار شما می‌گذارد. در ادامه مشخصات این تلویزیون را مرور می‌کنیم.

مشخصات تلویزیون هوشمند شیائومی Mi TV P1

  • نمایشگر ۵۵ اینچی ۴K UHD با رزولوشن ۲۱۶۰ در ۳۸۴۰ پیکسل
  • نرخ رفرش ۶۰ هرتز
  • پوشش ۹۴ درصدی فضای رنگ وسیع DCI-P3
  • پشتیبانی از دالبی ویژن
  • پشتیبانی از +HDR10
  • دو بلندگوی ۱۰ واتی با پشتیبانی از دالبی آدیو و DTS-HD
  • سیستم عامل اندروید تی‌وی ۱۰
  • پردازنده ۴ هسته‌ای مدیاتک ۹۶۱۱
  • ۲ گیگابایت حافظه رم
  • ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی
  • وزن با پایه ۱۱.۹ کیلوگرم
  • قیمت حدود ۱۵.۵ میلیون تومان

تلویزیون هوشمند شیائومی Mi TV P1 را فروشگاه اینترنتی پی بی ۳۶۰ برای بررسی در اختیار ما گذاشته است. این فروشگاه با عنوان «پایگاه زندگی دیجیتال» محصولات متنوعی را عرضه می‌کند، از جمله گوشی موبایل، لوازم صوتی و تصویری، لپ‌تاپ، تجهیزات شبکه و گجت‌های مختلف. برای خریدن تلویزیون شیائومی و دیگر محصولات می‌توانید به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی پی بی ۳۶۰ مراجعه کنید.

طراحی و کیفیت ساخت

تلویزیون هوشمند شیائومی Mi TV P1 در نگاه اول فوق‌العاده زیبا و جذاب به‌نظر می‌رسد. این دستگاه مثل اکثر محصولات شیائومی ساده و شیک طراحی شده و با تمام سلیقه‌ها جور درمی‌آید. از نمای روبرو پنل بزرگی با حاشیه‌های کمتر از ۱ سانتی‌متر می‌بینیم که با حاشیه سیاه اطراف تصویر نمایشگر به حدود ۱.۵ سانتی‌متر می‌رسد. لوگوی شیائومی در میانه لبه پایینی قرار گرفته و زیر آن بخش اضافه‌ای را می‌بینیم که محل قرار گرفتن گیرنده ریموت، دکمه پاور و کلید روشن/خاموش کردن میکروفون تلویزیون است. پایه‌های تلویزیون با دو عدد پیچ به بدنه متصل می‌شوند و کمی زاویه دارند. به عنوان یک تلویزیون اقتصادی، می‌توان امتیاز کامل را به طراحی این محصول داد.

اگر کمی دقیق‌تر به تلویزیون هوشمند شیائومی Mi TV P1 نگاه کنیم، می‌بینیم شیائومی حداکثر تلاش خودش را کرده تا قیمت دستگاه را پایین بیاورد. فریم اطراف تلویزیون از پلاستیک براق ساخته شده و به‌سرعت لک می‌شود، ضمن اینکه مقاومت چندانی در برابر خط و خش ندارد. حتی با وجود وزن ۱۲ کیلوگرمی تلویزیون، پایه‌ها نیز پلاستیکی هستند. البته به‌نظر می‌رسد که مقاومت پایه‌ها برای تحمل وزن دستگاه کافیست اما پایه‌های فلزی می‌توانست اطمینان بیشتری به خریدار بدهد.

پشت دستگاه یا یک صفحه فلزی پوشانده اما پوشش مدارهای الکترونیکی و درگاه‌ها نیز پلاستیکی است. محل اتصال پایه استاندارد VESA در ابعاد ۳۰ در ۳۰ سانتی‌متر برای نصب تلویزیون روی دیوار در پشت دستگاه دیده می‌شود. ضخامت کلی تلویزیون بدون پایه حدود ۹ سانتی‌متر است ولی اگر بخواهید تلویزیون را روی میز قرار دهید به حداقل پهنای ۲۸.۵ سانتی‌متر نیاز دارید.

درگاه‌ها و قابلیت‌های ارتباطی

وضعیت تلویزیون هوشمند شیائومی Mi TV P1 از نظر امکانات ارتباطی کاملاً استاندارد است. پشت دستگاه دو دسته درگاه را می‌بینیم. دسته اول شامل ورودی آنتن و گیرنده دیجیتال، ورودی تصویر کامپوزیت، خروجی صدای اپتیکال و درگاه شبکه هستند که رو به پایین قرار گرفته‌اند. در لبه سمت چپ نیز دو درگاه USB 2.0، سه درگاه HDMI و خروجی هدفون حضور دارند. تلویزیون اقتصادی شیائومی به ارتباط بلوتوث ۵.۰ و وای‌فای دوبانده ۲.۴ و ۵ گیگاهرتزی نیز مجهز شده است.

ریموت کنترل تلویزیون شیائومی همانیست که در دیگر مدل‌ها از جمله Mi TV 4S (بررسی دیجیاتو) دیده‌ایم. این ریموت طراحی بسیار زیبا و کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ای دارد، ضمن این‌که جمع‌وجور و سبک است. دو دکمه اختصاصی برای دسترسی سریع به برنامه‌های آمازون پرایم ویدیو و نتفلیکس روی این ریموت تعبیه شده که البته در ایران کاربرد زیادی ندارند. خبری از دکمه قطع صدا هم نیست اما با دو بار فشردن دکمه کاهش حجم صدا می‌توانید صدا را قطع کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های این تلویزیون، میکروفون اختصاصی برای ارتباط صوتی است. این میکروفون در قسمت زیر بدنه تعبیه شده و کلید مخصوص به خود را دارد تا در صورتی که به آن نیاز ندارید، آن را غیرفعال کنید.

رابط کاربری

با توجه به این‌که اندروید تی‌وی ۱۱ هنوز فراگیر نشده، تلویزیون شیائومی Mi TV P1 همانند اکثر تلویزیون‌های بازار به سیستم‌عامل اندروید تی‌وی ۱۰ مجهز شده است. رابط کاربری ساده این سیستم‌عامل شاید به مذاق همه خوش نیاید ولی اگر دنبال عملکرد روان و بی‌دردسر تلویزیون هوشمند هستید احتمالاً مشکلی با آن نخواهید داشت. البته شیائومی رابط کاربری اختصاصی خودش یعنی پچ‌وال (PatchWall) را هم طراحی کرده که شباهت زیادی به tvOS اپل دارد اما برای فعال کردن آن باید منطقه مکانی خود را تغییر دهید. من این حالت را روی منطقه کشور هند فعال کردم و طبیعتاً تمام تبلیغات و بنرهای صفحه اصلی دستگاه به فیلم‌های هندی تغییر پیدا کرد.

پردازنده چهار هسته‌ای مدیاتک MT9611 همراه ۲ گیگابایت حافظه رم توان کافی برای اجرای رابط کاربری و برنامه‌های معمول را دارد. سرعت نصب و اجرای برنامه‌ها کاملاً رضایت‌بخش است و در هیچ قسمتی از رابط کاربری شاهد کندی یا لگ نیستیم. بنابراین سخت‌افزار تلویزیون هوشمند شیائومی Mi TV P1 شما را از اندروید باکس بی‌نیاز می‌کند.

با وجود این‌که اکثر برنامه‌های پیش‌فرض این تلویزیون از جمله آمازون پرایم ویدیو، نتفلیکس و دیگر سرویس‌های پخش محتوای خارجی در ایران کاربردی ندارند، پیشنهاد می‌کنم اپ‌های ایرانی مثل فیلیمو، آپارات و نماوا را نصب کنید تا بتوانید به مجموعه کاملی از فیلم‌ها و سریال‌ها دسترسی داشته باشید.

کیفیت صدا و تصویر

طبیعتاً مهم‌ترین موضوع در مورد انتخاب تلویزیون، کیفیت صدا و تصویر است. همان‌طور که گفتم تلویزیون هوشمند شیائومی Mi TV P1 از پنل VA ساخت شرکت TCL با رزولوشن ۴K UHD بهره می‌برد. شاید از پنل‌های VA انتظار کیفیت بالایی نداشته باشید ولی پنل مورد استفاده در این تلویزیون بسیار باکیفیت است و محتوا را به‌شدت چشم‌نواز به تصویر می‌کشد.

این تلویزیون دقت رنگ بسیار بالایی دارد و فضای رنگی وسیع DCI-P3 را تا ۹۴ درصد پوشش می‌دهد. همچنین قابلیت نمایش ۱.۰۷ میلیارد رنگ را دارد و به طور رسمی از فناوری‌های دالبی ویژن و +HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند. بنابراین تمام امکانات مورد نیاز برای تماش باکیفیت‌ترین محتواهای ویدیویی روز دنیا را دارید، به‌شرط این‌که به چنین ویدیوهایی دسترسی داشته باشید.

من ویدیوهای مختلفی را روی این تلویزیون تماشا کردم؛ از ویدیوی اچ‌دی استاندارد گرفته تا ویدیوی ۴K HDR. طبیعتاً کیفیت تصویری که می‌بینید ارتباط مستقیمی با کیفیت ویدیوی منبع دارد. اگر می‌خواهید ویدیوی اچ‌دی استاندارد را روی این تلویزیون ۴K تماشا کنید، باید فاصله ۴-۵ متری از تلویزیون داشته باشید چون در فاصله‌های نزدیک‌تر کیفیت تصویر توی ذوق می‌زند. قابلیتی برای افزایش کیفیت تصویر هم در این دستگاه تعبیه نشده که برای کی تلویزیون اقتصادی کاملاً طبیعی است. تماشای ویدیوهای فول اچ‌دی استاندارد روی تلویزیون هوشمند شیائومی Mi TV P1 کاملاً رضایت‌بخش است، به‌خصوص اگر بیت‌ریت ویدیو بالا باشد و از فاصله مناسب به آن نگاه کنید. زمانی که ویدیوی ۴K استاندارد را روی این تلویزیون تماشا می‌کنید، کیفیت تصویر شما را شگفت‌زده خواهد کرد. جزئیات و شفافیت تصویر به‌قدری بالاست که از تماشای هر محتوایی لذت خواهید برد.

اگر بهترین تجربه بصری را می‌خواهید، باید سراغ ویدیوهای ۴K HDR بروید. من چند ویدیوی تبلیغاتی و یک فیلم با این ویژگی‌ها را روی تلویزیون هوشمند شیائومی Mi TV P1 تماشا کردم. در این حالت تلویزیون به‌طور خودکار محتوای HDR را تشخیص می‌دهد و حالت مخصوص به آن را فعال می‌کند. در این حالت با بهره‌گیری از فضای رنگی وسیع، محتوای ویدیویی به‌مراتب با آن‌چه در حالت عادی می‌بینید متفاوت خواهد بود. شیائومی سه حالت را برای محتوای HDR در نظر گرفته که شامل حالت Vivid، استاندارد و فیلم است. بسته به سلیقه خود می‌توانید یکی از سه حالت را انتخاب کنید اما حالت Vivid محتوای جذاب‌تری را به نمایش می‌گذارد.

از آنجا که این تلویزیون گواهی رسمی دالبی ویژن و +HDR10 را دارد، می‌توانید از یوتوب یا دیگر سرویس‌های پخش محتوا برای تماشای ویدیوهای HDR استفاده کنید. من این قابلیت را با یوتوب تست کردم و نتیجه باورنکردنی بود. در واقع این‌که بتوانید چنین ویدیویی را از یک سرویس آنلاین پخش ویدیو تماشا کنید به این زودی‌ها عادی نمی‌شود، به‌ویژه در کشور ما که باید اینترنت فوق‌العاده پرسرعتی داشته باشید و از موانع مختلف داخلی و خارجی عبور کنید.

تلویزیون هوشمند شیائومی Mi TV P1 قابلیت روان‌سازی تصویر یا Motion Smoothness دارد که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، نرخ فریم تصویر را افزایش داده و به ۶۰ فریم بر ثانیه می‌رساند. البته این قابلیت برای تماشای فیلم سینمایی پیشنهاد نمی‌شود، چون محتوا را کاملاً غیر طبیعی نمایش می‌دهد و حال و هوای سینما را از آن می‌گیرد.

درگاه HDMI تلویزیون هوشمند شیائومی از استانداردهای ۱.۴ و ۲.۰ و ۲.۱ پشتیبانی می‌کند. استاندارد HDMI 2.1 توانایی نمایش تصویر با حداکثر رزولوشن ۴K، نرخ ۶۰ هرتز و حالت HDR را دارد. بنابراین اگر دستگاهی مثل پلی‌استیشن ۴ پرو دارید، می‌توانید بهترین بازی‌های محبوب‌تان را با بالاترین کیفیت بازی کنید. هنگام اتصال کنسول بازی به تلویزیون حتماً حالت تصویر را روی حالت Game قرار دهید تا تأخیر ورودی به حداقل برسد و تجربه روان‌تری از بازی داشته باشید. با وجود گیرنده میراکست داخلی نیز می‌توانید به‌راحتی تصویر گوشی موبایل خود را به تلویزیون انتقال داده و از تصویر بزرگ آن لذت ببرید.

دو بلندگوی ۱۵ واتی تلویزیون شیائومی Mi TV P1 صدای بسیار بلندی را پخش می‌کنند که حتی فضاهای وسیع (بالای ۳۰ متر) را به‌راحتی پوشش می‌دهد. معمولاً در استفاده عمومی نیازی به افزایش صدای بیشتر از ۳۰ (از ۱۰۰) نخواهید داشت. کیفیت صدا از نظر تفکیک و وضوح نیز تا سطح بلندی ۴۰ کاملاً‌ رضایت‌بخش است و حتی می‌توانید برای گوش دادن به موسیقی از تلویزیون استفاده کنید. اگر ولوم را از ۴۰ بالاتر ببرید با درهم‌ریختگی صدا و افت کیفیت روبرو می‌شوید. بنابراین پیشنهاد می‌کنم اگر کیفیت صدا برایتان اهمیت دارد حتماً سیستم‌های صوتی پیشرفته خانگی را در نظر بگیرید.

جمع‌بندی

تلویزیون هوشمند شیائومی Mi TV P1 یکی از بهترین تلویزیون‌های بازار در رده قیمتی حدود ۱۵ میلیون تومان است. کیفیت تصویر این تلویزیون در این رده قیمتی کم‌نظیر است و اگر به محتوای باکیفیت و به‌ویژه ویدیوهای ۴K HDR دسترسی داشته باشید، لذت ویژه‌ای را از انتخاب این محصول خواهید برد. البته طبیعیست که کیفیت این تلویزیون به مدل‌های اولد یا کیولد نمی‌رسد اما به‌ازای مبلغی که پرداخت می‌کنید، بهترین خروجی را تحویل شما می‌دهد.

انتخاب بین اندروید تی‌وی ۱۰ و رابط کاربری پچ‌وال شیائومی به سلیقه شما بستگی دارد، اما من برای دوست‌داران اندروید خالص اولی را پیشنهاد می‌کنم. هر دو حالت بسیار روان و بدون لگ و تأخیر محسوس اجرا می‌شوند. قابلیت افزودن اکانت گوگل و اکانت شیائومی و نصب برنامه‌های مختلف هم از دیگر ویژگی‌های این تلویزیون هوشمند است.

تنها ایرادی که می‌توان به این تلویزیون گرفت، استفاده از پلاستیک براق در قاب تلویزیون و حتی پایه‌های پلاستیکی است که کمی از جذابیت محصول می‌کاهد. با این حال می‌توان به‌خاطر قیمت مناسب از این ایراد چشم‌پوشی کرد.

در نهایت اگر به‌دنبال یک تلویزیون نسبتاً بزرگ با قابلیت‌های پرشمار و کیفیت تصویر عالی هستید، تلویزیون هوشمند شیائومی Mi TV P1 یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا