سرور مجازی
فضای مجازی

نوسانات ارزی و پولی اخیر طبیعی است/ استعداد خوبی برای رشد اقتصادی سریع کشور وجود دارد

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم، طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به نوسانات در بازارهای مالی و پولی در دو الی سه هفته گذشته گفت: آنچه در این مدت شاهد هستیم ادامه روند قبلی است و این‌گونه نیست که دولت اقدامی انجام داده باشد و روی بازار ارز اثر گذاشته باشد.

وی با بیان اینکه تصمیمات و تفکراتی که رئیس جمهور از روز تحلیف تا امروز گرفته و اعلام کرده است از نظر روانی روی بازار اثر مثبت گذاشته است، تصریح کرد: از نظر روانی یک انتظار بهبودی برای مردم ایجاد شده است.
رئیس کل اسبق بانک مرکزی با تصریح بر اینکه یک انتظار مثبت و امید به بهبود در بین فعالان اقتصادی وجود دارد، اظهار کرد: در عین حال پارامترهای اقتصادی نظیر نقدینگی و هزینه های دولت و همچنین سرمایه گذاری برای رشد اقتصادی با همان روند قبلی که در دولت آقای روحانی بود پیش می رود.
مظاهری نوسانات ارزی و پولی در این روزها را تاحدودی طبیعی دانست و عنوان کرد: همه کارشناسان و رسانه ها باید تلاش کنند نظرات خود را به گوش دولت سیزدهم برسانند تا بتوانند به بهبود وضعیت کمک کنند.
وی با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم باید از تجربیات دولت های گذشته درس بگیرد، اظهار کرد: دولت از تجربیات خوب و بد دیگران می تواند درس بگیرد. اگر بخواهیم دولت آقای روحانی را در یک جمله توصیف کنیم؛ سرکوب قیمت ها و نرخ ارز و تعیین غیر واقعی نرخ ارز که مظهر آن ارز 4200 تومانی بود.
مظاهری با تأکید بر اینکه تسهیلات تکلیفی و دستوری به بانک ها از سوی دولت نباید داده شود، گفت: دولت نباید درباره منابع بانک ها تصمیم بگیرد زیرا مدیر عامل بانک ها اعلام می کنند مجبور هستند به افرادی وام و تسهیلات بدهند و دنبال بازپرداخت آن‌ها نیز نباشند. این شرایط بانک ها را به وضعیتی کشانده است که امروز مشاهده می کنیم.
رئیس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به فرصت های خیلی خوب رئیس جمهور بیان کرد: یک مجموعه ای تجربیات مثبت و منفی در طول زمان بعد از جنگ تحمیلی در اقتصاد وجود دارد و باید از این تجربیات راه حل های درست را استخراج کنند.
وی افزود: یک نقطه مثبت دیگر در دولت آقای رئیسی وجود دارد؛ متأسفانه در طول هشت سال گذشته هر سال رشد اقتصادی منفی داشته ایم که اوج آن در سال گذشته رخ داده است. در اثر این رشد منفی اکثر ظرفیت های تولیدی کمتر از میران واقعی و توان واقعی هستند و بنابراین استعداد خوبی برای رشد اقتصادی یک باره و سریع وجود دارد که دولت می تواند استفاده کند.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا